Frfattare mne: De mänskliga rättigheternas dag  (lst 6009 gnger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
De mänskliga rättigheternas dag
« skrivet: 09 december 2007, 16:14:15 PM »
Den 10 december 1948 antog FNs Generalförsamling den Allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna också kallad FNs Deklaration om de mänskliga rättigheterna. Deklarationen utgör ett måttstock beträffande skydd och försvar för mänskliga rättigheter.

De mänskliga rättigheterna anses vara universella, vilket innebär att de gäller över hela världen, oavsett land, kultur eller andra omständigheter. De gäller för var och en oavsett, etnisk tillhörighet, hudfärg, kön, språk, religion, politisk uppfattning eller social ställning. De slår också fast att alla människor är födda fria, är lika i värde och har samma rättigheter.

Varje år, överallt i världen, firas den 10 december som "De mänskliga rättigheternas dag" (Human Rights Day) till minne av tillkomsten av FNs Deklaration. Rätten till privat- och familjeliv är en grundläggande mänsklig rättighet som skyddas såväl av FN:s Deklaration, Artikel 12, som Europakonventionen, Artikel 8, och FN:s Barnkonvention, Artikel 16. FN:s Artikel 16 stycke 3 lyder: "Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och har rätt till samhällets och statens skydd."

I Sverige är den 10 december inte känd som De mänskliga rättigheternas dag utan som Nobeldagen. I Sverige har vi lagar som undergräver familjen - den biologiska familjen - som samhällets basenhet, till förmån för de sociala myndigheterna. Detta har lett till att åtskilliga tiotusentals barn har blivit tvångsomhändertagna och placerade i fosterhem, utan saklig grund.

Julen, familjens högtid, närmar sig. Familjer vars barn är tvångsomhändertagna och fosterhemsplacerade är ofta underkastade stränga umgängesrestriktioner. Ofta tillåts de inte träffa sina barn under julen eller ens överlämna julklapparna på julafton. Socialtjänstens personal begär att julklapparna ska överlämnas till dem för vidare transport till familjernas barn.

Varje år skickar NKMR ut julappeller till de styrande i våra nordiska länder med begäran om att de tvångsomhändertagna och fosterhemsplacerade barnen ska släppas inför julhelgen. Hittills har vi inte blivit hörsammade. Jag vill därför uppmana alla föräldrar, mor- och farföräldrar och släktingar till tvångsomhändertagna barn att begära julumgänge med barnen, imorgon "De mänskliga rättigheternas dag".

Tillsammans kan vi åstadkomma mycket.

Jag vill också informera om att jag blev intervjuad av Schweizisk TV och reportaget sänds ikväll kl. 20.00. Reportaget sänds även på Internet på  http://www.tsr.ch/tsr/index.html?siteSect=343900

Hälsningar

Ruby H-C
Ordf.

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Re: De mänskliga rättigheternas dag
« Svar #1 skrivet: 09 december 2007, 17:20:41 PM »
Citat frn: "Ruby Harrold-Claesson"

(...)
Jag vill också informera om att jag blev intervjuad av Schweizisk TV och reportaget sänds ikväll kl. 20.00. Reportaget sänds även på Internet på  http://www.tsr.ch/tsr/index.html?siteSect=343900

Hälsningar

Ruby H-C
Ordf.

“A-t-on le droit de fesser ses enfants ? Cet automne, le conseil de l'Europe a lancé une campagne pour sensibiliser les Européens aux « dangers » de la fessée. Un pays, la Suède, interdit depuis longtemps à ses concitoyens de « fesser » leurs enfants. Comment se passe une éducation où l'enfant est ainsi protégé?”

Ja, det blir intressant att se hur andra europeiska länder ser på oss och våra exempel.
Det återstår att se hur långt kommer Europarådet att lyckas i kampanjen mot aga.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 11 december 2007, 12:44:22 PM »
Jag har konsekvent begärt att få "låna" mina barnbarn (Lvuade utan grund) någon vecka på sommaren och över jul. Svaret har alltid blivit nej med hänvisning till att de då skulle få träffa sin mamma varje dag! :twisted:

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Överklaga deras beslut!
« Svar #3 skrivet: 11 december 2007, 14:03:26 PM »
Hej Cicci!

Fortsätt att begära att få träffa dina barnbarn. De är fortfarande familjemedlemmar även om de är fosterhemsplacerade. Ni har alltså rätt till skydd för ert privat- och familjeliv som är en grundläggande mänsklig rättighet och som skyddas såväl av FN:s Deklaration, Artikel 12, som Europakonventionen, Artikel 8, och FN:s Barnkonvention, Artikel 16.

Sverige var mycket pådrivande vid tillkomsten av FN:s Barnkonvention men det är en läpparnas bekännelse och när det tjänar myndigheternas syften. Artikel 5 i FN:s Barnkonvention omnämner den utvidgade familjen. Den lyder: Konventionsstaterna skall respektera det ansvar och de rättigheter och skyldigheter som tillkommer föräldrar eller där så är tillämpligt, medlemmar av den utvidgande familjen eller gemenskapen enligt lokal sedvänja, vårdnadshavare eller andra personer som har lagligt ansvar för barnet, att på ett sätt som står i överensstämmelse med den fortlöpande utvecklingen av barnets förmåga ge lämplig ledning och råd då barnet utövar de rättigheter som erkänns i denna konvention.

Har du begära att bli utredd som fosterhem åt dina egna barnbarn?

Har du någonsin överklagat soc beslut om umgänge? När du begär umgänge med ditt barnbarn ska du begära ett överklagbart beslut. Och du ska överklaga ända till Regeringsrätten och vidare till Europadomstolen.

De försöker att stjäla ditt barnbarn!

Ruby H-C

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 12 december 2007, 10:13:46 AM »
Jag begärde att få bli fosterförälder innan de placerades! Nekades detta med "skäl" som att "jag inte kunde se barnens stora vårdbehov", "närheten till mamman" och att jag inte skulle orka bära mitt då två-åriga barnbarn som var fullt kapabel att gå själv! Det handlar här om tre barn och de har särat på syskonen. Två barn hos pingstvänner där det förekommit fysisk bestraffning med soc goda minne och ett barn ca 20 mil från syskonen.
Jag får träffa dem, men endast i samband med mammans begränsade umgänge. Det jag begärt men nekats är att få ha dem själv här hemma.
Vi har överklagat allt men nu har vi åtminstone fått upp ärendet som tillsynsärende i Länsstyrelsen och väntar på dom ang. vårdens upphörande där vi (äntligen) fick barnens ombud på vår sida.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Ni fick barnens ombud på er sida. Mycket ovanligt!
« Svar #5 skrivet: 12 december 2007, 22:31:38 PM »
Citat frn: "Cicci"

Vi har överklagat allt men nu har vi åtminstone fått upp ärendet som tillsynsärende i Länsstyrelsen och väntar på dom ang. vårdens upphörande där vi (äntligen) fick barnens ombud på vår sida.

Detta är en enorm prestation: att barnens ombud yrkar på att LVU ska upphöra. Det är snarare regel än undantag att barnens ombud är socialens förlängda arm. Jag har haft många duster med dem i rättssalarna. Ofta har de aldrig träffat barnen, så de inte ens vet hur barnen ser ut.

Här följer ett citat från artikeln För Rebeccas skull?
"I LVU-mål får barnet ett eget offentligt biträde, eftersom föräldrar och barn anses ha skilda intressen. Denna typ av jurister ägnar sig nästan uteslutande åt LVU-mål, och har således socialnämnden som sin främsta uppdragsgivare. Rebeccas offentliga biträde, Kjell-Åke Lundin, hördes i en paus säga just detta, att "vore det inte för de här målen, skulle man inte ha mycket att göra". Kjell-Åke Lundins inlaga i målet är löjligt inställsam mot socialförvaltningens egenhändigt gjorda "diagnos" av mamman. Han uppger att "Ann-Louise lider av en personlighetsstörning och hon är alltid i konflikt med någon. Det kommer att ta lång tid för Ann-Louise att komma till rätta med sina problem."

Titti Mattsson har beskrivit i sin doktorsavhandling Barnet och rättsprocessen hur många barnombud följer socialens linje utan att ens fråga barnens åsikt även i fall där barnen är i stånd att ge sin mening tillkänna.

Jag tänkte rekommendera en anmälan till Lst, men du har gjort det redan.

Kom ihåg, barnen är inte statens egendom, utan tillhör sin familj.  

Domaren, Fd advokaten Tor Langbach har skrivit Barn foreldres eiendom och domaren Hans Hjortsjö har skrivit Blod är tjockare än vatten, men socialen säger att vi har barnen till låns. Jag väljer att ansluta mig till domarnas linje!

Och, glöm inte att begära julumgänge.

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
Låter jättebra!
« Svar #6 skrivet: 13 december 2007, 10:45:37 AM »
Hej Cicci! Länsstyrelsen gör en social tillsyn mot soc. för våran räkning också. Den startades då soc. fortsatte trakassera oss, trots att Länsstyrelsen beslutat att vårson skulle hem :!:

Länsstyrelsen har nu fått yttrande av soc. och förbereder nu ett beslut.

Vi fick inte heller ta hem vår son för soc. för han fick inte träffa oss för ofta :!:

Nu är han hemma för gott, tack vare Länsrätten som poängterade att det var en "frivillig placering" med ständiga hot om LVU och Länsstyrelsen som beslutade att vår son skulle hem, omedelbart :!:
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!