Författare Ämne: Omprövning av LVU  (läst 4639 gånger)

hep

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Omprövning av LVU
« skrivet: 20 november 2007, 19:27:50 PM »
LVU ska ju som bekant omprövas var 6:e månad !
Mina barns LVU omprövades senast för över 1 år sen
och jag har inte hört nåt från Soc !
Jag har för övrigt inte fått träffa mina barn på 10 månader utan
någon som helst kontakt från Soc
Vad gäller egentligen med omprövningen ?

MVH
Hans

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Omprövning av LVU
« Svar #1 skrivet: 21 november 2007, 13:36:41 PM »
Du måste själv begära omprövning, i annat fall skriver bara soc.sekr en utredning till nämnden med förslag om att vården ska fortgå. Jag tror att de kallar det övervägande om vård eller något sådant. Är du inte aktiv själv så skiter de i dig!
Samma sak med umgänge, du måste ligga på dem och KRÄVA umgänge.
Passa också på att kräva reviderad vårdplan så du får veta vad som krävs för att vården ska kunna upphöra. Kräv umgängesplan så du får skriftligt på när du ska ha umgänge. Finns umgängesrestriktioner så kräv beslut på det så du kan överklaga.
Du har också rätt att varje halvår närvara vid genomförandemöte som det kallas. Det innebär att du, soc och fosterfamiljen träffas och går igenom hur det ser ut för dina barn nu och vad som planeras framöver. Vill du veta mer så skicka ett pm till mig.
Hoppas det löser sig för dig.

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
Omprövning av LVU
« Svar #2 skrivet: 21 november 2007, 15:45:21 PM »
Nej man ska inte begära omprövning det ska socialen göra vart 6månad alltid

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Begär hemtagning av ditt barn
« Svar #3 skrivet: 21 november 2007, 20:09:10 PM »
Hej Hans,

Jag trodde att ditt fall var löst eftersom du inte har skrivit på NKMR:s Diskussionsforum på ett bra tag. Inga nyheter är goda nyheter, sägs det, med så är inte alltid fallet.

Du bör begära ett omedelbart upphörande av omhändertagandet och återförening av ditt barn med familjen, dvs hemtagning.

Allt annat, t ex att begära utökat umgänge, är att dra ut pÃ¥ lidandet. Att behöva tigga om umgänge med sitt eget barn är ytterst förnedrande. Advokat Lennart Hane kallar umgängesmÃ¥l för "förnedringsmÃ¥l".  

Sverige har faktiskt blivit fällt i Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg pga att socialen har kränkt olika familjers rätt till privat- och familjeliv genom hårda umgängesrestriktioner.

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Omprövning av LVU
« Svar #4 skrivet: 08 december 2007, 15:01:12 PM »
Kapitel 10 Övervägande och omprövning av vård med stöd av LVU

Socialnämnden har att noga följa vården för de barn och ungdomar som är placerade. I det ingår att bevaka att vården inte fortgår längre än nödvändigt. För att nämnden skall hålla sig informerad om hur vården fortlöper och kunna avsluta vården när den inte längre behövs finns i 13 § LVU bestämmelser om att nämnden skall följa och minst var sjätte månad överväga vården (miljöfallen) respektive ompröva vården (beteendefallen).

Klippt direkt från socialstyrelsens websida.
Detta är vad lagen säger. Det innebär att om barnen är placerade på grund av brister i hemmiljön måste du som förälder begära omprövning annars sker ett övervägande. Vid ett sammanträde om övervägande har du inte rätt att närvara och socialtjänsten är inte skyldiga att kommunicera detta till dig heller om inte du begärt det. Det går inte heller att överklaga.

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
Omprövning av LVU
« Svar #5 skrivet: 08 december 2007, 18:36:25 PM »
Du ska medvärka när dom ska ompröva det var 6 månad