Omröstning

Ska Sverige tillåta tvångsadoptioner?

Ja, absolut!
0 (0%)
Nej, inte alls
10 (100%)
Det beror på
0 (0%)
Vet ej!
0 (0%)

Antal personer som röstat: 9

Omröstningen har avslutats: 03 december 2007, 21:55:46 PM

Författare Ämne: Tvångsomhändertagande och tvångsadoption  (läst 5552 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Tvångsomhändertagande och tvångsadoption
« skrivet: 03 december 2007, 21:55:46 PM »
I Florida, USA, är tvångsomhändertagandefall i starkt ökande. Hemsidan  RescueMyKids visar en film med åtskilliga föräldrar som berättar om rättsövergreppen. Deras barn tvångsomhändertas på löpande band och de vanvårdas. Socialarbetarna, domarna, advokaterna och fosterföräldrarna samarbetar mot barnen och deras föräldrar. De finns kvoter som ska fyllas eftersom det finns mycket federala pengar att hämta.

TV4-programmet Kalla fakta 2007-10-11 visade reportaget "Tryggare kan andra vara" där en stockholmspolitiker förespråkade tvångsadoption av tvångsomhändertagna barn. En engelsk socialarbetare uttalade sin förvåning att barnen som varit tvångsplacerade under en längre tid inte sattes upp för adoption så som man gör i England. Några av NKMR:s forumdebattörer deltog i debatten på TV4-forumet och vissa påpekade att socialen kunde  förhala ärendena för att göra barnen till föremål för tvångsadoption. Jag gjorde ett inlägg där jag frågade vems barn man ska ta.

I England som i Amerika finns det kvoter som ska fyllas. Detta har lett till stor aktivitet bland socialarbetarna att skaffa barn till sina verksamheter. För närvarande pågår ett fall i England, The Fran Lyon Case där socialarbetarna har beslutat att ta ifrån en 23-år gammal kvinna som ska föda i januari 2008 hennes barn, en liten flicka, tio minuter efter födelsen, för att sedan adoptera bort barnet eftersom de påstår att hon riskerar att skada sitt barn. Fran Lyon har nu lämnat England för ett fritt land på den europeiska kontinenten. Där ska hon föda fram sitt barn i fred och få uppleva ett lyckligt moderskap.

I januari 2001 lämnade NKMR ett remissyttrande mot tvångsadoptioner, som hade föreslagits i SOU 2000:77 Omhändertagen. Vår inställning är oförändrad.

Tvångsomhändertagande av barn är grymt. En mor beskrev känslan som att hennes barn var dödfött. Att få tillbaka en främling när barnet har fyllt 18 år efter att dess barndom har stulits ifrån föräldrar och barnet är ingen lycka.

Tvångsadoption är ännu grymmare. Tvångsadoption är som dödsstraffet, den kan inte upphävas.

Här i Sverige tar vi till starka brösttoner när det talas om tvångsäktenskap i främmande kulturer. Men, en kvinna som blir bortgift genom tvång kan fly, förhoppningsvis. Ett ungt barn som blir tvångsadopterat är ett stulet barn. Det kan inte fly eftersom det inte vet vart det ska fly. Européerna stal afrikanska män, kvinnor och barn och sålde dem. Det kallades för slaveriet. Socialarbetarna stjäl barn, skänker bort dem till mindre nogräknade fosterföräldrar och det kallas för "barnets bästa".

Är inte detta ett fall av begreppsförvirring?

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #1 skrivet: 04 december 2007, 09:21:38 AM »
Nej jag vill inte ha den möjligheten  kan dom inte i dag sköta LVU lagen så kan dom ju adoptera bort barn hejvillt så mitt svar va NEJ

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 06 december 2007, 20:35:43 PM »
Nej är det enda svaret på den frågan. Staten/kommunen ska inte kunna ta ifrån föräldrar barnen och placera dem där de tycker. Lvu säger klart att det är en tvångslagstiftning som ska användas restriktivt och att syftet med vården ska vara återförening mellan barn och föräldrar. Jag tycker att kravet på att lagen följs är det första som bör ställas på kommunerna. Idag sker omhändertaganden väldigt godtyckligt och lagen följs inte alls.
Domstolarna bör också vara en garanti för att lagen följs inte som nu vara lakejer åt socialtjänsten.

sanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 07 december 2007, 22:50:41 PM »
ABSOLUT NEJJJJJJJJJJ!

Säger som partybruden, kan de inte sköta dagens placeringar och hantera sanningen, hur skulle det då bli om det blev tvångsadoptioner. Jo total kaos. :twisted:
Ingen är fri som själv förtrycker någon annan

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 december 2007, 15:15:38 PM »
Jag svarar bestämt NEJ!
Men tyvärr finns det barn som inte kan bo hemma och de barnen behöver givetvis hjälp men som Cicci säger, först måste vi se till att den lag vi redan har följs......dock upplever jag det som om LVU tolkas som  ramlag av våra socialförvaltningar......och det är ju helt galet.

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #5 skrivet: 08 december 2007, 18:39:57 PM »
Ja ta då bort LVU lagen så finns bara Sol men den klara dom inte ihäller följa