Frfattare mne: Efterlysning till dig som fått hembesök av socialen  (lst 9595 gnger)

Bensmamma

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 26
    • Visa profil
Efterlysning till dig som fått hembesök av socialen
« skrivet: 12 december 2007, 00:06:22 AM »
Frågeenkät för er som blivit anmälda och fått hembesök av socialen.

Detta är en enkät till dig som haft hembesök av socialen efter en anmälan. Det kan vara en anmälan som någon annan gjort på dig men också en anmälan som du gjort på dig själv.

När du svarar på frågorna är det viktigt att du ger de svaren som var aktuella utifrån Då du blev utredd.  

Det går bra att svara här men du kan också sända svaren i ett pm till mig.

Bakgrundsfakta
Civilstånd?
Hur många barn och hur gamla var det?
Hur bodde ni?
Inkomst?
Hur lång tid innan besöket fick ni en kallelse?
Om någon annan anmält dig angav de namnet på personen i brevet?

Utredning

Var bestämdes det första mötet hemma hos er eller på socialkontoret?
Fick ni veta vad anledningen var att ni blivit kallade? Om ja vad var anledningen?
Ställde de frågor till er om er situation? Om ja vad frågade dem?
Ville de titta sig runt i ert hem, om ja lät ni dem göra de?
Här får du gärna berätta så fritt och så mycket som möjligt om var de tittade, om de tex ville se i erat kylskåp eller in i barnens rum, om de ville låna toaletten eller något annat anmärkningsvärt.

Vad hände sen?
Efter att ni hade haft ert första möte vad hände då?
Ville de träffa ytterligare personer som kunde ge underlag för deras utredning och i så fall vilka? Skola, dagis, bvc, familj, brukar vara några av dem socialen använder sig av.

Följdfrågor?
Det kan hända, att jag tack vare era svar har följdfrågor. Är det okej för er att jag skickar ytterligare ett frågeformulär då?

Tack för Er hjälp.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Efterlysning till dig som fått hembesök av socialen
« Svar #1 skrivet: 12 december 2007, 07:08:30 AM »
Citat frn: "Bensmamma"

Detta är en enkät till dig som haft hembesök av socialen efter en anmälan. Det kan vara en anmälan som någon annan gjort på dig men också en anmälan som du gjort på dig själv.

När du svarar på frågorna är det viktigt att du ger de svaren som var aktuella utifrån Då du blev utredd.  

Bakgrundsfakta
Civilstånd?
Hur bodde ni?
Inkomst?

Utredning

Fick ni veta vad anledningen var att ni blivit kallade? Om ja vad var anledningen?
Här får du gärna berätta så fritt och så mycket som möjligt om var de tittade, om de tex ville se i erat kylskåp eller in i barnens rum, om de ville låna toaletten eller något annat anmärkningsvärt.

Vad hände sen?
Ville de träffa ytterligare personer som kunde ge underlag för deras utredning och i så fall vilka? Skola, dagis, bvc, familj, brukar vara några av dem socialen använder sig av.

Följdfrågor?
Det kan hända, att jag tack vare era svar har följdfrågor. Är det okej för er att jag skickar ytterligare ett frågeformulär då?

Tack för Er hjälp.

Vore intressant att se om du får svar. Problemet är att folk knappt vågar skriva anonymt här.Socialförvaltningen läser här, och har trakasserat flera som skriver här.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Bensmamma

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 december 2007, 09:58:54 AM »
Citat frn: "Avos"

Bakgrundsfakta
Civilstånd?
Hur bodde ni?
Inkomst?

Utredning

Vad hände sen?

Följdfrågor?

Tack för Er hjälp.

Vore intressant att se om du får svar. Problemet är att folk knappt vågar skriva anonymt här.Socialförvaltningen läser här, och har trakasserat flera som skriver här.

Jag har skrivit ut enkäten på fler sidor på internet och jag vill poängtera att det inte endast är till för dem som fått sina barn omhändertagna utan till för alla dem som någon gång genomgått en "utredning" som socialen är skyldig att göra varje gång de får in en anmälan.

Att socialförvaltningen läser här är väl iofs bara nyttigt men naturligtvis horribelt att de i stället för att ta lärdom av det som sägs och skrivs och försöka granska sin egen yrkeskår trakasserar ytterligare redan utsatta människor.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #3 skrivet: 12 december 2007, 19:46:29 PM »

Jag har skrivit ut enkäten på fler sidor på internet och jag vill poängtera att det inte endast är till för dem som fått sina barn omhändertagna utan till för alla dem som någon gång genomgått en "utredning" som socialen är skyldig att göra varje gång de får in en anmälan.

Att socialförvaltningen läser här är väl iofs bara nyttigt men naturligtvis horribelt att de i stället för att ta lärdom av det som sägs och skrivs och försöka granska sin egen yrkeskår trakasserar ytterligare redan utsatta människor.

Det är naturligt för dem. De tycker om blodlukt, och ser fram emot epidimier av självmord bland barn och föräldrar. Ondskan är den högsta meriten på socialförvaltningen.

http://avos.egetforum.se/viewtopic.php?t=2
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 12 december 2007, 21:17:25 PM »
Jag hoppas att många besvarar enkäten, men vill ha ett förtydligande på vad den ska användas till. Då jag förstått vem som står bakom enkäten så litar jag på att den används för att hjälpa barn och föräldrar som drabbats av soc, men för att människor ska våga svara så efterlyser jag en förklaring på varför den ska besvaras och hur den ska användas.

Tove Olsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 59
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 12 december 2007, 21:36:02 PM »
Jag håller med dig , Cicci.

När jag läste detta så kommer mina tankar:
jaha , vad ska den användas till ?
vem står bakom?
då jag inte har samma "bekantskaper" som er så kom min fundering:
varför skriver inte människan ut namnet osv.

Det framgår faktiskt inte vad den ska användas till....och inte vem det är som vill ha informationen...

Bensmamma

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 12 december 2007, 22:31:32 PM »
Citat frn: "cicci"
Jag hoppas att många besvarar enkäten, men vill ha ett förtydligande på vad den ska användas till. Då jag förstått vem som står bakom enkäten så litar jag på att den används för att hjälpa barn och föräldrar som drabbats av soc, men för att människor ska våga svara så efterlyser jag en förklaring på varför den ska besvaras och hur den ska användas.

Din förfrågan om vad den ska användas till är naturligtvis helt befogat, och jag ska förklara så gott jag kan här.

Under åren som gått har jag träffat många  föräldrar vars liv blivit totalt fördärvade av sociala myndigheterna. Det är inte alltid föräldrar som fått sina barn tvångsomhändertagna med stöd av lagen av vård av unga utan också många föräldrar som pga av en anmälning ( Inte sällan anonym) hamnat i ett vad de flesta brukar beskriva som ett mardrömsliknande tillstånd. Att bli synad och granskad från topp till tå upplevs naturligtvis som mycket kränkande även för den som faktiskt aldrig gjort ett enda fel utan blivit helt oskyldigt anklagad och att sedan bli det av myndigheter som har makt att ta deras barn i från dem sätter naturligtvis många människor i skräck.

Något som jag ofta har funderat över är Vad ger man för råd till en människa som just kommit i kontakt med socialtjänsten? Hur ska de förhålla sig och vad kan de förvänta sig?

Finns det ett mönster, något man ska passa sig för att säga? Något man bör tänka på innan man träffar dom? Intressant är att de flesta av de jag pratat med faktiskt har en heldel likheter så helt osannolikt är det nog inte.

Om man kan se ett tydligare och klarare mönster ( Men detta krävs då att många svarar på frågorna) så tror jag också att det  är lättare att få en översikt hur sociala tänker för även om socialsekreterare är individer och naturligtvis finns de både bra och dåliga sådanna så är det ju uppenbart så att de har vissa riktlinjer och anvisningar att gå efter. Mitt mål är att kunna göra en slags utarbetning på hur man ska bemöta socialtjänsten och självklart är nästa steg - vilket blir ett ännu viktigare steg- hur socialtjänsten bör bemöta sina klienter. Men just nu är vi inte där ännu känner jag.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Förekommen av andra.
« Svar #7 skrivet: 12 december 2007, 22:37:41 PM »
Hej Bensmamma

Välkommen tillbaka till Diskussionsforumet.

Jag hade skrivit ett inlägg för att efterfråga syftet med din enkät, men jag ser att andra har ställt frågan före mig och att de har fått svar.

Det är alltid bra att berätta varför man gör en enkät eftersom det kan öppna vägen för flera svar.

Ruby H-C

Bensmamma

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Förekommen av andra.
« Svar #8 skrivet: 12 december 2007, 22:51:48 PM »
Citat frn: "Ruby Harrold-Claesson"
Hej Bensmamma

Välkommen tillbaka till Diskussionsforumet.

Jag hade skrivit ett inlägg för att efterfråga syftet med din enkät, men jag ser att andra har ställt frågan före mig och att de har fått svar.

Det är alltid bra att berätta varför man gör en enkät eftersom det kan öppna vägen för flera svar.

Ruby H-C

Tack Ruby för tipset.

Vill också säga att även om jag inte skrivit här inne på väldigt länge så är jag här inne ofta och följer med i både diskussioner och artiklar. Det har gått några år sedan jag sjäv var en av dem som var rädd och skräckslagen inför socialens handlande men i dag är jag sambo ( gammal?) och trebarnsmor och har sen länge ingen kontakt med socialen alls men minnet bär jag alltid med mig och det är de som ger mig kraften och viljan att kämpa - fast i dag gör jag det för andra.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #9 skrivet: 13 december 2007, 07:30:45 AM »

Vill också säga att även om jag inte skrivit här inne på väldigt länge så är jag här inne ofta och följer med i både diskussioner och artiklar. Det har gått några år sedan jag sjäv var en av dem som var rädd och skräckslagen inför socialens handlande men i dag är jag sambo ( gammal?) och trebarnsmor och har sen länge ingen kontakt med socialen alls men minnet bär jag alltid med mig och det är de som ger mig kraften och viljan att kämpa - fast i dag gör jag det för andra.

Du har alltså varit utsatt för LVU tidigare  men klarat dig ?

Bensmamma

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 13 december 2007, 22:39:05 PM »
Citat frn: "Avos"

Du har alltså varit utsatt för LVU tidigare  men klarat dig ?

Ja hösten 2002 då jag var 21 år gammal blev jag utsatt för en grov misshandel av fem stycken och hamnade på sjukhus för bl.a inre blödning. Jag hamnade i en djup deppresion och sökte hjälp från socialen med att komma bort från de området jag bodde i, jag hamnade då ett kort tag på ett behandlingshem och därefter på ett familjehem situation blev mycket konstig då jag först blev av med min lägenhet utan min vetskap ( socialen ansåg inte att det var någon mening att jag skulle ha den efterssom jag inte bodde i den och sa därför upp lägenheten utan att meddela mig detta ) och sedan inte fick flytta från familjehemmet pga av att jag inte hade en lägenhet. Alltihopa var mycket bisarrt och det slutade med att jag blev av med min son när han var tre år av anledningar som bara byggts på under tiden på familjehemmet och där de enda socialen lyssnade på var fosterhemsföräldrarna som ljög och hittade på saker om mig. Jag kastades ut på gatan och blev hänvisad till härbärge samtidigt som jag fick höra att det skulle ta mig minst två år att få min son tillbaka.

Men redan efter åtta månader återförenades min pojke och jag. Dels så hade min son tur att bli förflyttad till ett annat familjehem ( på min begäran) som var uppmärksamma på att han mådde oerhört dåligt av att skiljas från mig och att jag när jag kom hade väldigt god och fin kontakt med mitt barn, dels så slutade mina två handläggare och byttes ut mot två andra som inte alls tyckte att det fanns skäl att ha ett lvu på Ben.

Jag är väl medveten om att åtta månader inte är lng tid i jämförelse med andra som blivit bestulna på många många år, men för mig räckte dessa månader och har satt skador i både mig och Ben. Även om socialen i dag bett mig om ursäkt och sagt att " det nog inte var rätt ändå men det är ju så svårt att veta vad man ska tro " ( syftade på familjehemmets lögner) så har jag lärt mig en läxa... man ska passa sig väldigt mycket för att be socialen om hjälp.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Socialen tvångsomhändertar barnen till misshandlade kvinnor
« Svar #11 skrivet: 27 december 2007, 19:10:00 PM »
Det är ganska typiskt att socialen tvångsomhändertar barnen till misshandlade kvinnor oavsett vem som utfört misshandeln och oberoende av om de lever i ett misshandelsförhållande eller inte.

I början av 1990-talet var jag engagerad i ett fall i Göteborg med en kvinna som hade blivit illa misshandlad av en fd sambo, fadern till hennes yngsta barn. Misshandeln var så grov att kvinnans ena öga ramlade ur ögonhålan. Hennes mor tog hand om de tre barnen medan hon låg på sjukhus och hon bad socialen för lite avlastning både för sig själv och för sin mor.

Socialen gjorde ingenting förrän efter ett år när kvinnan var helt återställd. Då slog de till och tvångsomhändertog alla tre barnen.

Än en gång fick jag undra: Vad är det för fel på socialen?

PS. Kvinnan fick tillbaka sina barn trots att kammarrätten fastställde länsrättens dom. Det som gjorde att socialen backade var att kvinnan hade gjort en anmälan till Europadomstolen.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 29 december 2007, 18:20:50 PM »
Verkar vara ett av de få fall där rättvisan fungerade! Tror du att det hjälper om alla drabbade föräldrar skriver till EU, eller.....?

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #13 skrivet: 29 december 2007, 18:43:35 PM »
Citat frn: "cicci"
Verkar vara ett av de få fall där rättvisan fungerade! Tror du att det hjälper om alla drabbade föräldrar skriver till EU, eller.....?

Eurätten kvoterar ut testfall. Sedan är det bara varsågod att vänta under behandlingstiden 8 år.