Författare Ämne: Socionomutbildningen  (läst 12409 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Socionomutbildningen
« skrivet: 05 april 2003, 10:23:16 AM »
Hej Allesammans,

Jag vill bara göra Er uppmärksamma på en ny artikel om socionomernas utbildning i NKMR:s artikelsektion. Artikeln är tidigare publicerad i SKTF-tidningen och den är skriven av Lasse Nilsson. Titeln är "För låga krav på socionomutbildningarna".

Av artikeln framgår att "Studenterna uppger också att de har låg status i förhållande till studenter på andra utbildningar." Är det denna underlägsenhetskänsla socionomerna försöker kompensera när de kommer till socialkontoren där de kan förtrycka, förfölja och förnedra barn och deras familjer?

Att socionomernas utbildning är undermålig är ett sedan länge känt faktum. De ansvariga myndigheterna har dock inte gjort någonting för att rätta till missförhållandena inom socialhögskolorna eller för att höja kvalitén på deras utbildning.

Det enda som har åstadskommits har varit att Högskolan i Örebro har lagt ned docent Bo Edvardssons kurs i
"Kritisk utredningsmetodik" sedan klagomål inkommit från kommunförbundet? att studenterna som hade genomgått hans kurs var alldeles för kritiska och besvärliga på socialkontoren!

Fantastiskt! Eller hur?!!!

Ruby H-C

Birger Hjelm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
socionomutbildningen
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2003, 22:14:44 PM »
Ruby, Jag kan bara instämma i vad du fört fram om socionomutbildningen.

Det är minst sagt häpnadsväckande att landets socionomutbildningar håller så låg kvalitet. Jag har vidare förvånat mig att man inte behöver någon form av legitimation eller licens utöver examen för att arbeta med "tunga och komplicerade" ärenden på socialförvaltningar runt om i landet. det är i princip möjligt för en ung nyutexaminerad 22-23 årig yngling utan egentlig livserfarenhet att ta livsavgörande beslut för andra och splittra familjer med denna undermåliga utbildning som enda merit.  

Det är också upprörande att socionomutbildningarna inte berör eller lär ut juridiska kunskaper angående mänskliga rättigheter som skall respekteras enligt lagar och undertecknade konventioner. Jag har pratat med både studenter och utexaminerade från socionomutbildningen som tex inte har en aning om existens och/eller innebörd av Europakonventionen. I synnerhet inte de artiklar de kan tänkas riskera kränka i sin tjänsteutövning. Svensk socialtjänst har också visat sig oförmögen och ointresserad att respektera mänskliga rättigheter i sina klientkontakter.
Detta återspeglas i att Sverige gång på gång fälls i Europadomstolen för kränkning av bla art 8: rätt till skydd för privat och familjeliv. Här konstateras att Sverige utan eller på felaktiga och osakliga grunder omhändertar barn och splittrar familjer.

skrämmande men inte förvånande

Oscar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Socionomutbildningen
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2004, 21:04:03 PM »
Jaha, tänk vad skön sommaren var. Då slapp man fundera på kvalitéen i utbildningen. Till viss del är det sant att socionomutbildningen befinner sig lågt på studenternas lista över vilka utbildningar som är populära. I topp ligger ännu läkarlinjen/psykologlinjen m.m. Skälet är rimligtvis att man vet att yrket socionom är lika med låg lön. Fortfarande så har vi valt att bli socionomer trots detta. Mina kursare har valt yrket utifrån ett intresse eller av egna skäl som bottnar i tidigare kontakt med sociala sfären på ett eller annat sätt. Många arbetar redan idag på eller med frivilligorganisationer/kyrkor/ungdomsarbete m.m. Tanken om att någon blir socionom för att få tillfälle att förtrycka eller missbruka makt är ganska befängd. Solklart finns det en och annan som inte ska fullfölja sitt utbildningsval och välja en annan utbildning, och de gör också det.
Kvalitéen i utbildningen ska granskas och ifrågasättas, studentkåren gör det, institutionen gör det, staten gör det, du gör det, alla gör det men processen är långsam...
Mors nu ska jag se nåt bra på TV!!!

Felicity

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Re: socionomutbildningen
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2004, 11:41:31 AM »
Oscar, håller med dig! Visst finns det rötägg, men vadå, säg en utbildning där det inte finns det?! Förhoppningsvis är det folk som senare inser att socionom yrket är alldeles för lågstatus o lågavlönat för att vara maktgalen på.

Citat från: "Birger Hjelm"
Ruby, Jag kan bara instämma i vad du fört fram om socionomutbildningen.

Det är minst sagt häpnadsväckande att landets socionomutbildningar håller så låg kvalitet. Jag har vidare förvånat mig att man inte behöver någon form av legitimation eller licens utöver examen för att arbeta med "tunga och komplicerade" ärenden på socialförvaltningar runt om i landet. det är i princip möjligt för en ung nyutexaminerad 22-23 årig yngling utan egentlig livserfarenhet att ta livsavgörande beslut för andra och splittra familjer med denna undermåliga utbildning som enda merit.  

Det är också upprörande att socionomutbildningarna inte berör eller lär ut juridiska kunskaper angående mänskliga rättigheter som skall respekteras enligt lagar och undertecknade konventioner. Jag har pratat med både studenter och utexaminerade från socionomutbildningen som tex inte har en aning om existens och/eller innebörd av Europakonventionen. I synnerhet inte de artiklar de kan tänkas riskera kränka i sin tjänsteutövning. Svensk socialtjänst har också visat sig oförmögen och ointresserad att respektera mänskliga rättigheter i sina klientkontakter.
Detta återspeglas i att Sverige gång på gång fälls i Europadomstolen för kränkning av bla art 8: rätt till skydd för privat och familjeliv. Här konstateras att Sverige utan eller på felaktiga och osakliga grunder omhändertar barn och splittrar familjer.

skrämmande men inte förvånande

Birger, på GU är det långt ifrån många 23åringar som blir nyexaminerade. Jag är yngst i min klass, och jag är den enda som kommer vara 23 när jag tar examen. De flesta kommer vara runt 30 skulle jag tro. Sen kan jag oxå säga att åldern har knappast med professionaliteten att göra, tvärtom kan jag isåfall säga att de yngre socionomerna är väl de som är mer benägna att vilja förändra. Så att vara kritisk mot socialtjänsten borde också vara att välkomna den nya yngre generationen socionomer som tänker kritiskt och inte tänker svälja socialtjänstens praxis med hull och hår. Vår livserfarenhet borde väl inte spela roll när man ska vara objektiv och kritisk i utredningen? Som Bo Edvardsson så varmt förespråkar?!
Socialsekretare, Nya Socionomprogrammet - Göteborgs Universitet

rdos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
    • http://www.rdos.net
Blir de yngre bättre?
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2004, 14:38:08 PM »
Jag har faktiskt allvarliga tvivel på den saken. De värsta exemplaren på Eslövs socialtjänst är de som verkar relativt nyutbildade. Den första hade tydligen erfarenhet av att förtrycka alkoholister, och fortsatte då med barnfamiljer med samma metoder.

Jag undrar om de som saknar barn själva ö.h.t. borde få utföra utredningar av barnfamiljer. Det borde nästan vara ett grundkrav för att få göra sådana utredningar.

Felicity

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Blir de yngre bättre?
« Svar #5 skrivet: 01 september 2004, 14:00:30 PM »
Citat från: "rdos"
Jag har faktiskt allvarliga tvivel på den saken. De värsta exemplaren på Eslövs socialtjänst är de som verkar relativt nyutbildade. Den första hade tydligen erfarenhet av att förtrycka alkoholister, och fortsatte då med barnfamiljer med samma metoder.

Jag undrar om de som saknar barn själva ö.h.t. borde få utföra utredningar av barnfamiljer. Det borde nästan vara ett grundkrav för att få göra sådana utredningar.

Visst, man kan inte förvänta sig att nyutbildade är lika duktiga som folk som har erfarenhet av yrket, men jag tror knappast att deras nya examen är det som gör att de förtrycker alkoholister eller barnfamiljer. Det är snarare personlighetsdrag som gör att de inte borde vara socionomer överhuvudtaget. Jag förstår inte ditt resonemang, menar du på fullaste allvar att det faktum att de var nyutbildade var anledningen till förtrycket? Är det inte så att alla har varit nyutbildade någon gång?

Du kan väl inte heller mena allvar med nästa påstående? Att de som saknar barn inte ska få utföra barnavårdsutredningar? Lustigt isåfall att du nämner det här, på ett forum där objektivitet är ett av huvudinstrumenten i utredningar. Har du läst Bo Edvardsson "Kritisk utredningsmetodik"? Att göra en bra utredning handlar inte om att själv vara i samma situation, snarare tvärtom.. man ska inte lägga i egna känslor och åsikter i saken när det ska vara rättsenligt. Empati är inte nåt som är förknippat till att ha barn eller inte!

rdos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
    • http://www.rdos.net
Varför barn?
« Svar #6 skrivet: 01 september 2004, 16:13:26 PM »
Varför hävdar jag att socionomer borde ha egna barn för att få utföra utredningar på barn? Jo, för att om de både har fel sorts personlighetsdrag (psykopater), och dessutom enbart har läst om barns behov och utveckling i kursböcker, då har du verkligen sämsta möjliga förutsättningar (eller bästa möjliga att LVUa så många barn som möjligt).

De som har psykopatiska drag bryr ju sig inte om objektivitet, och när du kombinerar det med andrahandsinformation om barn, så kan det inte bli värre.

Visst, jag håller med om att socionomer som är objektiva mycket väl kan utföra bra barnavårdsutredningar utan egna erfarenheter av barn. Men hur många är egentligen det?

Felicity

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Barn=Kompetens?!
« Svar #7 skrivet: 03 september 2004, 13:43:52 PM »
Om man har psykopatiska personlighetsdrag så skulle jag tycka synd om barnen som har dem som föräldrar. Om man är psykopatisk är det väl knappast passande att vara socionom vare sig man har barn eller inte?!
Jag håller fast vid det jag uttryckte innan, empati kan man ha vare sig man har egna barn eller inte. Inlevelseförmåga är inget som är fast förbundet med att ha egna barn. Måste säga att dina argument är ytterst tunna.. Att säga att socionomer i barnavårdsärenden är inkompententa pga deras val att ha barn eller inte, verkar ytterst trångsynt.

Lillamy

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re: Socionomutbildningen
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2005, 15:21:42 PM »
Hejsan Ruby!

När jag läser detta så förvånar det mig att ingen har tagit debatt för att hjälpa och stödja Bo Edvardsson.

Jag tycker att  detta med att dom kritierar Bo Edvardssons kurs är bevis nog att Socialsekreterarna,nämdemänn,socialchefer och andra myndighetervill dölja det faktum att barn blir omhändertagna utan som helst grunder och att som är kvar i det förgångna.

Bo Edvardssons kurs har ju gett bra resultat bevisligen
och dom nyblivna socionomerna har sett och försökt förändra och larma om brister om kunskap hos socialsekreterare och alla andra myndigheter.

Jag blir både "FÖRVÅNAD" & "ARG" när jag ser denna skrivelse att dom har lagt ner hans kurs, denna kurs behövs och jag tycker att den skall vara obligatorisk för alla och även att alla socialsekreterare och liknande
skulle få ta del av och lära sig veta hut och dom skall vara skyldiga att anmäla andra skyldiga socialsekreterare som utövar maktmissbruk,förtal, som skriver in falskheter och utövar översitteri kränker dom männskliga rättigheterna och även barnensrättigheter...

FRÅGA:
VARFÖR har ingen gått vidare och stått på sig när det gäller detta med kritiken från socialnämderna och komunerna och tagit upp detta i politiker nivå?

Detta min reflektion bara...

Citat från: "Ruby Harrold-Claesson"
Hej Allesammans,

Jag vill bara göra Er uppmärksamma på en ny artikel om socionomernas utbildning i NKMR:s artikelsektion. Artikeln är tidigare publicerad i SKTF-tidningen och den är skriven av Lasse Nilsson. Titeln är "För låga krav på socionomutbildningarna".

Av artikeln framgår att "Studenterna uppger också att de har låg status i förhållande till studenter på andra utbildningar." Är det denna underlägsenhetskänsla socionomerna försöker kompensera när de kommer till socialkontoren där de kan förtrycka, förfölja och förnedra barn och deras familjer?

Att socionomernas utbildning är undermålig är ett sedan länge känt faktum. De ansvariga myndigheterna har dock inte gjort någonting för att rätta till missförhållandena inom socialhögskolorna eller för att höja kvalitén på deras utbildning.

Det enda som har åstadskommits har varit att Högskolan i Örebro har lagt ned docent Bo Edvardssons kurs i
"Kritisk utredningsmetodik" sedan klagomål inkommit från kommunförbundet? att studenterna som hade genomgått hans kurs var alldeles för kritiska och besvärliga på socialkontoren!

Fantastiskt! Eller hur?!!!

Ruby H-C
Mamma med lvuade barn 02.Hon slåss för dom mänskliga rättigheterna & föräldrarnas barnens till att leva som en familj.Skänker speciellt tankar till dom barn/föräldrar som är bara ett minne blott idagsom inte klarade av splitringen.Må ni vila i frid.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2005, 07:38:18 AM »
Hej Lillamy,

Välkommen som medlem i NKMR:s Diskussionsforum.

Du frågar varför ingen har gått vidare och stått på sig när det gäller detta med kritiken från socialnämderna och kommunerna och tagit upp detta i politikernivå.

Själv tipsade jag Nerikes Allehanda om fallet, men såvitt jag vet har inte tidningen skrivit om det. Vi får fråga Susanna Svensson vad hon vet om fallet.

Hälsningar

Ruby H-C

Lillamy

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2005, 11:07:36 AM »
Hej Ruby!

Tack för den varma välkommnandet Ruby!  :D
Helt otriligt att dom inte skrev. :shock:
Det är ju tabubelagt verkar det som detta är helt vansinnigt. :x
Blir så frustrerad :cry:  
Man kan ju undra vad dom tänker på¨:roll:
Finns det nått vi kan göra?
Med vänliga hälsningar lillamy

Citat från: "Ruby Harrold-Claesson"
Hej Lillamy,

Välkommen som medlem i NKMR:s Diskussionsforum.

Du frågar varför ingen har gått vidare och stått på sig när det gäller detta med kritiken från socialnämderna och kommunerna och tagit upp detta i politikernivå.

Själv tipsade jag Nerikes Allehanda om fallet, men såvitt jag vet har inte tidningen skrivit om det. Vi får fråga Susanna Svensson vad hon vet om fallet.

Hälsningar

Ruby H-C
Mamma med lvuade barn 02.Hon slåss för dom mänskliga rättigheterna & föräldrarnas barnens till att leva som en familj.Skänker speciellt tankar till dom barn/föräldrar som är bara ett minne blott idagsom inte klarade av splitringen.Må ni vila i frid.

BlackMist

• Newbie
  • *
    • Visa profil
krav på att socionom ska ha familj själv
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2005, 08:46:35 AM »
Jag är utsatt av sociala en av utredarna har egen familj trots detta så agerar hon att ta mitt barn 1 timma efter förlossning med sig har hon 2 poliser.
så det där att dom själva ska ha familj förändrar inget i längden för hur dom arbetar...
26 årig trebarnsmamma
Linda alias BlackMist

Birger Hjelm

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Släpp prestigen
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2005, 14:38:46 PM »
Några reflektioner om de senaste årens ”omhändertagandeskandaler”, tex Oskarshamn 1 & 2, Götenefallet, Vårdhemmet Ekbacken m.m.

När sociala ärenden blir ifrågasatta så måste ansvariga socialtjänstemän (och socialnämndspolitiker) lära sig att kunna presentera vilka sakliga grunder som besluten vilar på så att vanliga människor förstår. Detta måste in redan under utbildningen. Det duger inte att bara mekaniskt rabbla paradfloskler som t.ex. ”för barnets bästa” och andra intetsägande fraser. Det kan också vara så att det inte finns några sakliga grunder för de ifrågasatta omhändertagandeärenden- vilket är uppenbart i flera fall. Då är det inte alls konstigt att tjänstemännen (och socialnämndspolitikerna) blir till åtlöje i media när de försöker försvara beslut som saknar dessa sakliga grunder. Det borde ingå i utbildningen att påpeka att man då skall bekräfta misstag och lära sig medge fel och ta konsekvenserna av detta. Tyvärr är det ett signum för svensk social tjänst att aldrig medge fel och brister i utredningar. Detta gagnar ingen, förutom de som profiterar på systemen. Det förhindrar också att man kommer till rätta med missförhållanden.

Birger Hjelm

Jeanette

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
tog ditt barn en timme efter förlossningen!
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2005, 14:22:57 PM »
Socialsekreteraren tog ditt barn en timme efter förlossningen!
Fy fan va äckligt! Vilka psykopater!. Hur i helv. de är totalt kriminella. De går och tar nyfödda. Hur många nyfödda har de tagit nu ? Jag vet fler!
De är inte människor som gör så! Det bör vara fängelsestraff för det!
Såg det på TV,"Kalla Fakta!" för några år sedan! Kristina! Sociala (Brommaplans stadsdelsförvaltning) tog hennes barn dagen efter förlossningen! Folket såg det på TV: Inte någon reagerade. Inte en kommentar från någon! Det är fel på Sverige!!!
                                               Jeanette

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Tvångsomhändertagande av nyfödda
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2005, 15:34:06 PM »
Hej Jeanette,

Du skriver att ingen i Sverige reagerade när socialen i Bromma tog Christina Ekmans nyfödda. Men du har säkert glömt vilken uppståndelse det blev. Den rödhåriga socialsekreteraren fick fyra mordhotelser och flydde fältet.

NKMR gjorde en JO-anmälan. Här får du del av både anmälan och JO:s beslut.

JO-anmälan.

JO-Beslut. Christina Ekmanfallet.

Här kommer några av de artiklar som skrevs om fallet Christina Ekman

Fallet Christina - Att ta ett barn.

Tvångsomhändertagande av nyfödda barn

Jag tycker att det är vidrigt att behandla barn och deras mammor på ett så ovärdigt sätt. Men, socialsekreterarna förefaller inte att vara begåvade med samma förmåga till empati som vanliga människor.  

Just nu arbetar jag med ett fall där en mor gick under jorden tre månader innan barnet skulle födas. Eftersom alla hennes andra barn är tvångsomhändertagna rådde det inget tvivel om att socialen skulle ta det nya barnet också. Av tidigare erfarenhet vet vi att socialen följer vissa mammor till BB och tar deras barn så fort de föds - utan att det finns saklig grund för det. Som tur var följde hon de råd hon fick, bytte kommun och sedan gick under jorden och på så sätt har hon lyckats rädda sitt barn. Men socialen fick nys om bebisen och trots att mor och barn flyttade till en annan kommun har moderns tidigare hemkommun beslutat om LVU för babyn.

Mor och barn mår bra och den bebisen och modern kommer de aldrig att hitta!

Ruby H-C