Författare Ämne: Svanhild-saken i Norge  (läst 2959 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Svanhild-saken i Norge
« skrivet: 03 april 2003, 21:27:27 PM »
I går kväll (2/4) slog polisen och barnevernet till och tvångsomhändertog 23-åriga norskan Svanhild Kristine Jensens två barn. Svanhild - i likhet med Lars och Karin i Oskarshamn - anses vara "för dum för att ha barn".

Det finns en samling artiklar om Svanhild-saken på NKMR:s hemsida. Det finns också en namninsamling där vi kan protestera mot barnevernets behandling av den unga familjen.

Stöd från Sverige är mycket välkommet.

Ruby H-C

Marianne Haslev Skånland

• Gäst
Svanhild-saken
« Svar #1 skrivet: 04 april 2003, 16:25:55 PM »
For eksempel kan svenske lesere klikke seg inn på underskrifts-kampanjen og debatten om denne saken som et par småbarns-foreldre meget fortjenestefullt har startet på

http://www.mathilde.no

Klikk dere nedover hovedsiden til dere kommer til rubrikken om Svanhilds sak, og videre inn på debatten. Ruby har skrevet innlegg der, jeg også.

Også i den debatten er det dukket opp et par mennesker som pretenderer å vite at Svanhild er skyldig i omsorgssvikt, at hun gjør utillatelige feil ved å gjøre saken kjent, at psykologene og en helsesøster som har medvirket til å avgjøre at hun ikke kan være mor, er "eksperter". Det er nokså typisk at de som skriver sånn er svært så anonyme.

Hva synes dere om denne veiing og måling av foreldre? Jeg har prøvet å si hva jeg synes i "Skal foreldre og slekt "vurderes" som om de søker jobb?" i nkmr's seksjon Artiklar.

Hilsen Marianne

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Ny vändning i Svanhildsaken?
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2003, 19:13:28 PM »
I dag kom ett psykologutlåtande som visar att Svanhild har fullt normal intelligens och att hon är kapabel att ta hand om sina barn.

Enligt nyhetsartikeln kräver Anette Lilleengen, som är Svanhild Jensens advokat, att barnen som är placerade i fosterhem omedelbart skall återförenas med sin mor till dess att lagmannsretten har sagt sitt.

På den här länken kan ni få mer information om Svanhild-saken.

Ruby H-C