Författare Ämne: Hur skall hon agera?  (läst 9844 gćnger)

svenab

• Gäst
Hur skall hon agera?
« skrivet: 19 januari 2003, 01:22:59 AM »
Jag undrar om jag kan fÄ rÄd om hur en vÀn skall agera.

Hennes lite bÄngstyrige son betedde sig dumt i skolan och hans fröken tolkade det som det var problem hemma och kopplade in socialen.

Jag kan men vill inte gÄ in pÄ fler detaljer men lÀget Àr nu sÄdant att pojken har flyttats hem till den biologiske fadern medan fallet Àr under utredning.

Jag vet att anklagelserna Àr dumheter rakt igenom och menade att allting skulle nog ordna sig men efter att ha Àgnat lördagen Ät NKMR's sidor sÄ har jag börjat fundera pÄ om jag haft fel.
Skall hon gÄ till en advokat redan nu?
Är det nĂ„got mer hon bör göra?

Jag har blivit fruktansvÀrt berörd av det material som finns hÀr och undrar hur det kan komma sig att inte mer kommer ut i medierna.

klevius

• Gäst
socialen arbetar i svartvitt
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2003, 09:59:47 AM »
PÄ rent subjektiva grunder vÀljer socialen antibgeb att spola anmÀlan eller sÄ ta upp den för prövning. I dag Àr det Ànnu mer kritiskt pga kritiken socialtjÀnsten fÄtt att inte utreda tillrÀckligt mÄnga fall.

Om fallet inte handlar om mer  konkreta saker som misshandel, försummelse eller övergrepp sĂ„ blir nĂ€sta steg att BUP gör en (subjektiv) barnpsykoanalytiskt grundad barnpsykiatrisk bedömning. Om utfallet blir svart dömer domstolen svart!

En annan möjlighet Ă€r att ge upp barnet till fadern förutsatt att denne klarar socialens (subjektiva)  bedömning. Som bekant har övrig slĂ€kt i Sverige ingen talan Ă€ven om man skrivit in att den s k Nya Zeeland-modellen Ă€ven skall kunna anvĂ€ndas hĂ€r. Det Ă€r ju bl a dĂ€rför jag i alla mina artiklar sĂ„ envist tjatat om biobandens negligering i den svenska socialstaten

Vad gĂ€ller advokater har dessa i de hĂ€r Ă€rendena till stor del  eliminerats genom att rĂ€ttshjĂ€lp endast utgĂ„r för ett fĂ„ antal timmar. Dessutom förstĂ„r de flesta jurister inte innebörden av ett LVU-mĂ„l

Jag nÄs pÄ klevius@yahoo.com om du vill berÀtta/frÄga mer

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Hur skall hon agera?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2003, 10:38:21 AM »
Tack Klevius!

Jag har tyvÀrr inte sett nÄgra artiklar av dig Àn. Jag har bara haft kÀnnedom om NKMR ett par dagar.

Vari bottnar tĂ€nkandet som har lett till att man gör sĂ„ hĂ€r mot barn (och vuxna) i Norden? Är det den, enligt mig, felaktiga uppfattningen att social pĂ„verkan Ă€r avgörande för en mĂ€nniskas utveckling? Beror det pĂ„ att "biologism" har blivit ett skĂ€llsord i politiken?

Allt Ă€r sĂ„ motsĂ€gelsefullt. Samtidigt sĂ„ vĂ€ller det fram en massa diagnoser med olika bokstavskombinationer för att beskriva avvikande beteenden AD/HD m fl.  Dessa anses vĂ€l vara biologiskt uppkomna vad jag förstĂ„r.

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Hur skall hon agera?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2003, 11:45:47 AM »
Klavius!

Jag har lÀst tvÄ av dina artiklar men mÄste ta det i lite mindre portioner eftersom mitt huvud hÄller pÄ att gÄ i bitar.

Vi verkar ha samma vÀrderingar men olika bildning. Jag Àr mycket tacksam för att du delar med dig utav din.

klevius

• Gäst
barnpsykiatrisk flum
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2003, 18:07:32 PM »
Det Àr just det som Àr problemet att man inte gÄr pÄ biologin utan (inom svensk barnpsykiatri t ex BUP) pÄ psykoanalytisk flum. HÄller som bÀst pÄ med en studie om ett annat subjektivt tvÄngsomhÀndertagandekriterium nÀmligen "sjuklig symbios" dvs ungefÀr att förÀldern tycker för mycket om sitt barn. Diagnosen Àr en produkt av Freuds dotter Annas och Margaret Mahlers olyckliga och barnlösa jakt pÄ sin egen "kvinnlighet" vilket resulterade i en illa dold avundsjuka gentemot biomödrar.

En annan sak bekymrar mig dock nÀstan lika mycket, dvs hur det Àr möjligt att svenska folket Àr sÄ totalt döva för denna kritik Ànda tills de sjÀlva drabbas!? Alla tips mottas med tacksamhet

Peter Klevius
antropolog och kriminolog

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Hur skall hon agera?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2003, 19:57:32 PM »
Ja du har all rÀtt att stÀlla dig den frÄgan.
Jag kan inte förklara det heller.

Jag uppmanar hÀrmed mina landsmÀn:
RÄTA FÖR HELVETE PÅ RYGGEN SVENSKA FOLK!

HÀr Àr tyvÀrr inte mÄnga som hör pÄ.

Jag skall tamejfan göra nÄgot. Jag vet bara inte vad. Jag har skickat mail till en massa journalister med lÀnkar till de mest uppseendevÀckande historierna hÀr. Jag har Àven försökt (men knappast lyckats) locka folk in pÄ detta forum.

Jag hade, precis som du sa, aldrig upptÀck NKMR om det inte vore för mina vÀnner men jag hade reagerat lika hÀftigt tidigare om jag hade kÀnt till hur det Àr fatt.

Lite pinsamt Ă€r det ju att du som Ă€r den mest aktiva pĂ„ detta forum bor i Finnland.  Vilken omtanke om oss stackars krakar du visar. Eller Ă€r det sĂ„ att alla dumheter som hittas pĂ„ hĂ€r sedan Ă€ven kommer dit?

Hur mÄnga medlemar har NKMR?

klevius

• Gäst
Finland och övriga vÀrlden kopierar Sverige
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2003, 22:20:32 PM »
Jag Ă€r född i Stockholm men har bott mest i Finland  Efter en tids dubbelbosĂ€ttning befinner jag mig nu mest i Stockholm igen SjĂ€lv lĂ€rde jag mig hur det var fatt genom de sporadiska uppdrag som ombud i LVU-mĂ„l jag haft

Jag Ă€r ingen advokat men kan LVU-juridiken mm Mitt huvudintresse Ă€r dock antropologi och presenteras mer utförligt i  en kommande bok vars titel Ă€r Homo Filius Nullius (utges pĂ„ engelska) och som behandlar den familjelösa individen i den framtida socialstaten (Filius nullius Ă€r en gammal juridisk term som betecknar illegitima barjn) Denna Ă€r en fortsĂ€ttning pĂ„ ResursbegĂ€r (utgiven pĂ„ svenska) som jag skrev 1992 och som behandlade övergĂ„ngen frĂ„n samlar/jĂ€gar-kulturer till investeringskulturer (civilisationer).

Jag har inga synpunkter pĂ„ hur vĂ€rlden skall vara men vill gĂ€rna att denna speciella aspekt debatteras mer eftersom jag tror att mĂ„nga gĂ„tt miste om dess djupare nyanser och  förrĂ€n det Ă€r för sent

NĂ€stan ingen lĂ€ser vad jag skriver men det som kanske bekymrar mig mer Ă€r att jag inte heller  bryr mig sĂ„ mycket Har sjĂ€lv allt frĂ„n fullvuxna till smĂ„ barn

Anonymous

• Gäst
Hur skall hon agera?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2003, 23:48:30 PM »
Aha! Ditt namn lurade mig att tro att du var finnlands-svensk.

Det var en rolig titel du har kommit pĂ„ och innehĂ„llet blir sĂ€kert det ocksĂ„.  
Jag hörde att 60% lever som singlar i Stockholm. Jag tycker det lÄter orimligt mycket och statistik har jag lÀrt mig vara skeptisk emot.

"Vandrande vÄrdnader" som blir allt vanligare leder ofta till att barnen blir bortskÀmda. Det Àr inte bra. FörÀldrarna baktalar ofta varandra vilket med automatik leder till minskad respekt frÄn barnen som ju kÀnner till alla deras dÄliga sidor. Det Àr inte heller bra. Dessa barn blir som du sÀger dÀrmed "familjelösa" eller "rotlösa".

SjÀlv Àr jag Àr en avhoppad lÀrare i naturvetenskap som sadlade om till datorbranchen. Jag Àr lyckligt gift sedan 20 Är och har tvÄ barn. Jag har alltsÄ inga problem för egen del men kÀnner i mÄnga fall att det kunde lika gÀrna ha drabbat mig.

Jag vill göra nÄgot och har du nÄgot förslag pÄ vad jag kan göra sÄ fÄr du gÀrna tipsa mig.
Sprida kÀnnedom om NKMR kan jag ju alltid göra.

Anonymous

• Gäst
Hur skall hon agera?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2003, 00:07:00 AM »
RÀttelse: Jag menar förstÄs inte att jag tror att innehÄllet i boken blir roligtsom jag rÄkade skriva i all hast. Byt mot intressant.

Anonymous

• Gäst
Re: Hur skall hon agera?
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2003, 13:20:21 PM »
Citat frćn: "svenab"
Jag undrar om jag kan fÄ rÄd om hur en vÀn skall agera.

Hennes lite bÄngstyrige son betedde sig dumt i skolan och hans fröken tolkade det som det var problem hemma och kopplade in socialen.

Jag kan men vill inte gÄ in pÄ fler detaljer men lÀget Àr nu sÄdant att pojken har flyttats hem till den biologiske fadern medan fallet Àr under utredning.

Jag vet att anklagelserna Àr dumheter rakt igenom och menade att allting skulle nog ordna sig men efter att ha Àgnat lördagen Ät NKMR's sidor sÄ har jag börjat fundera pÄ om jag haft fel.
Skall hon gÄ till en advokat redan nu?
Är det nĂ„got mer hon bör göra?

Jag har blivit fruktansvÀrt berörd av det material som finns hÀr och undrar hur det kan komma sig att inte mer kommer ut i medierna.

Hej!
Mamman skal kontakta en advokat omgÄende och hon skall ha med sej ett vittne varje gÄng hon pratar med socialen.Hemskt gÀrna advokaten.
Jag litar inte pÄ socialen.
Min dotter for illa hemma hos sin mamma Ä jag vÀnde mej till socialen för att fÄ hjÀlp. Men det hela slutade med att de tog vÄr dotter Ä sa att det beror pÄ att vi har en konflikt jag Ä mamman.
Nu sÄ har socialen vÀnt pÄ vad jag sÀger.

SOCIONEMEN

• Gäst
tvÄngsomhÀndertagning
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2003, 15:35:10 PM »
Tja det finns sÄ djÀvla mycket som Àr fel med lagstiftningen...
Men det jag har mÀrkt pÄ utbildningen till socionom Àr att man lÄter vem fan som helst jobba som lÀrare.....
NÀr man skall lÀsa sÄ vikitiga Àmnen som SoL och LVU klarar man av det pÄ en förmidag medas BrB lÀser man pÄ 3 dagar.
VÄran lÀrare i familje rÀtt och SoL och LVU klarade inte av att lÀmmna sina privata Äsikter utanför. Vi mÀn var svin!!!! Den enda gÄngen vi var bra var nÀr vi skötte jobbet pÄ familjeenheten!!!!!
Man skulle Àven vid minsta mistanke om övergrepp hindra fadern frÄn kontakt med barnet etc.
Hon stog och drog fall frÄn sin egen umgÀngeskrets, vist dom unga naiva som kommer frÄn en skola till nÀsta utan att ha levat mÄste ju suga Ät sig som svampar.
Jag kan sovra i skiten som lÀrs ut, men den som inte kan det kommer snart att lÀra sig att familjen Àr ont och vi socionomer vet bÀst....
men vet vi det?
Jag har upplevt ett LVU nĂ€r en granne förlorde sina tre barn  i linköping.
Det stÄr om dom hÀr pÄ nkrm.
Det jag sÄg dÄ sa att allt var fel, jag stog och höll ena branet som flytt frÄn sociala, socialpersonen slet branet ur armarna pÄ mig sÄ det gjorde ont i min nacket, man gör inte sÄ, man hotar inte nÄgon som tar upp ett litet ledset barn som snyfter lÄt dom inte ta mamma frÄn mig.
Man hotar inte med att kasta den personen i fÀngelse om han inte lÀmnar frÄn sig barnet, jag ville prata lugna barnet sÄ det slÀppte men fick inte.
har man sett det och vet att allt man gör gÄr i mot dig passar man sig.3
Jag har 2 bran och studerar min fru Ă€r hemma, vi vĂ„gar inte ha barnen pĂ„ dagis dĂ€r dom förhörs av personal, jag gĂ„r inte till sos och ber om hjĂ€lp. gÖR INTE DET DET KAN LEDA TILL ATT DU FÖRORAR DITT BARN..

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Hur skall hon agera?
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2003, 01:00:40 AM »
Tack "gÀst" för dina rÄd men advokater Àr fruktansvÀrt dyra att anlita sÄ det kan vi avskriva. Vad vi istÀllet har hjÀlpt henne med Àr elektroniska mogÀnger som gör det möjligt att filma och göra ljudupptagningar vilket hon gör. Hon spelar in alla samtal med myndighetspersoner etc. Vi sina övervakade sammantrÀffanden med sonen spalar hon in hans vÀdjanden till henne om att fÄ komma hem igen. Det Àr hjÀrtskÀrande att se denna glada pojke förvandlas till en sorgsen stackare.

Tack "socionomen" för ditt vittnesmÄl om den utbildning ni fÄr. Jag har erfarenheter frÄn lÀrarhögskolan som i stort innebar ideologisk trÀning. Jag misstÀnkte att det var likadant för er eller kanske t o m vÀrre.
En bild av ett samhÀlle i terror vÀxer sig allt starkare.