Visa inlägg

Denna sektion lćter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i omrćden som du har tillgćng till.


Meddelanden - Natalia

Sidor: [1] 2 3 4
1
Stockholm
Min historia Àr inte alls unik. Med vissa smÄ avvikelser, liknar den mÄnga andra som berÀttats hÀr. Jag tror inte att den skulle tillföra nÄgot nytt, som finns inte redan i andras beskrivningar. Jag anvÀnder mig av vissa detaljer av den bara för illustrera eller ge exempel pÄ nÄgot.

2
Jan-Olof

Det jag saknar i Lambertz`s artikel/uppsats Ă€r en vanligt konstaterande att de som etablissemanget kallar för rĂ€ttshaverister, har ofta rĂ€tt i sak eller Ă„tminstone kan ha de. IstĂ€llet försöker han urskulda rĂ€ttsapparaten.  
Citera
Citat:
RÀttshaverister Àr vi alla som motsÀger oss maktstrukturerna.

Man kan sÀkert se sjÀlva JK som en rÀttshaverist om man analyserar detta tillrÀckligt. Orsaken Àr dÄ att Àven han har gÄtt emot dommare-Poliser och andra inom orÀttvis-systemet vilket han fÄtt utstÄ kritik för.


DessvĂ€rre blev han inte mĂ€rkt med den pejorativa termen RÄTTSHAVERIST!
Kritiken tar man gÀrna eftersom det ger en chansen till att argumentera. Blir man kallat för rÀttshaverist kommer man aldrig att tas pÄ allvar.
Citera
JK genom sin uppsats och sina teser visar pÄ ett missnöje med rÀttsapparaten, och visst rÄder det ett stort missnöje inom stora folkgrupper som tappat förtroendet. Farlig utveckling som har sin förankring ocksÄ genom förfÀrligt felaktiga politiska beslut och lagstiftning.

Jag instĂ€mmer. Men artikel handlade om fenomenet ”rĂ€ttshaverister” och det Ă€r instĂ€llningen till det som jag kritiskt mot. Även jag ser vissa förtjĂ€nster i hans framtrĂ€danden. Men det ger inte honom rĂ€tt per automatik i allt annat.
Citera
Det Àr vÀl utom all tvivel att nÀr man som drabbad som du och jag och alla andra lÀser vissa stycken av uppsattsen sÄ reser sig nackhÄret eftersom man sÀkert har en sensitiv beredskap och ser det som en personlig attack. Det Àr trauman och flashbacks som gör att vi gÄr in i försvarstÀllning.

Inte nödvĂ€ndigt. NĂ€r jag kom till Sverige och lĂ€rde mig svenska, ordet rĂ€ttshaverist var ett av de som jag hade mycket svĂ„rt att förstĂ„. Inte ”lexikonmĂ€ssigt” utan innebörden verkade sĂ„ kolossalt ologiskt att det var svĂ„rt att ta in. I mitt hemsprĂ„k finns inte ens motsvarighet. Man översĂ€tter det genom omskrivning: en person som sjukligt pĂ„stĂ„r sig ha rĂ€tt fast i verkligheten har det inte. Om vi accepterar teser i nĂ€mnda artikel, accepterar vi samtidigt att inga brott mot oss har begĂ„tts. Du ser det ocksĂ„.
Jag förnekar inte att vÄra upplevelser gör oss extra kÀnsliga mot vissa företeelser men det behöver inte alls vara av ondo. Det kan faktiskt hjÀlpa oss att fÄnga detaljer som mÄnga andra missar.
Citera
I samhĂ€llet rĂ„der idag viss flockbeteende dĂ€r minsta avvikande beteende bestraffas pĂ„ olika vis. RĂ€dslan styr och om vi gĂ„r ut var och en av oss berĂ€ttande för nĂ„gra flockar i byarna hur det faktiskt Ă€r med ”rĂ€ttsrötan” , sĂ„ slĂ„r man bakut och hĂ€nvisar till rĂ€ttshaverister.....

SjĂ€lvklart Ă€r det sĂ„. DĂ€rför borde det vara Ă€r av största betydelse att reagera alltid nĂ€r myndighetspersoner beter sig pĂ„ samma sĂ€tt som flocken!  Man kan undra förstĂ„s om flockbeteende uppstĂ„r pga maktens styrning eller om makten Ă€r sĂ„dan eftersom den kommer frĂ„n flocken.

3
Jan-Olof
Jag har lĂ€st hela artikeln. Mitt intryck Ă€r helt annan. Redan sjĂ€lva benĂ€mningen RÄTTSHAVERISTER talar om innebörden.

Jag hittade pÄ nÀtet ganska intressant beskrivning av ordet.
"Den som i dagens Sverige utpekas som rÀttshaverist utsÀtts tveklöst för andras missaktning. En peststÀmpel som fÄr förödande effekter i det enskilda fallet, eftersom föraktet i synnerhet omfattar myndigheters och makthavares fortsatta instÀllning till den utpekade.
Epitetet rÀttshaverist brukas dÀrför allt mer frekvent av skrupelfria makthavare som enkelt, snabbt och effektivt vill undanröja sk obekvÀma rÀttssökanden 'utan rÀttegÄng och dom'.
Eftersom begreppet Àr sÄ vÀl inarbetat inom rÀttssystem, myndigheter och andra maktens boningar rÀcker det med att ordet rÀttshaverist och ett personnamn kombineras för att det aktuella fallet ska processas av sig sjÀlvt. Med given utgÄng.
Makthavares djupgÄende aversioner mot uthÄlligt rÀttssökande medborgare Àr vÀl kÀnda. Ett anmÀrkningsvÀrt faktum med tanke pÄ att sk rÀttshaverister i motsats till terrorister och mÄnga framgÄngsrika makthavare aldrig brukar odemokratiska eller illegala medel i sina strÀvanden.
Att hata eller frukta en vÄldsam terrorist Àr begripligt. Men att samma instÀllning omfattar medborgare som i sitt fredliga rÀttssökande hÄller sig till de demokratiska spelreglerna stÄr inte lika klart.
Vissa makthavares motvilja mot sk rÀttshaverister saknar sÄledes tydliga motiv och fÄr dÀrför skÀlet till aversionen sökas pÄ det personliga och psykologiska planet.
Ligger motivet i att rÀttshaveristen besitter egenskaper som gör denne för beslutsam, för uthÄllig eller för rÀttsinnad - i makthavarens tycke? Eller i makthavarens insikt om att den rÀttssökande har rÀtt men att dennes rÀtt pÄ grund av makthavarens orÀtt inte 'fÄr' eller 'kan' bejakas?
Ett indirekt belÀgg för svaret ja pÄ endera eller bÄda dessa frÄgor Àr att ingen demokratiskt orienterad makthavare har föresprÄkat nÄgon "Lex RÀttshaverism" - trots animositeten ifrÄga.
Naturligtvis beroende pĂ„ att det gĂ€ller naturliga, sjĂ€lvklara och i grunden aktningsvĂ€rda individuella anstrĂ€ngningar som kommer Ă€ven icke drabbade medborgare till gagn. Detta dĂ„ sk rĂ€ttshaveristers ofta obeskrivliga vedermödor pĂ„visar och inte minst avslöjar maktövergrepp och allvarliga missförhĂ„llanden och dĂ€rmed bidrar till ett vidmakthĂ„llande av etik, moral, lag och rĂ€tt – sjĂ€lva fundamentet för den demokratiska samhĂ€llsordningen.
Ett direkt belÀgg för svaret ja Àr uppfattningen: "Det ligger sÄ gott som alltid nÄgon allvarlig orÀtt i botten av alla sÄ kallade rÀttshaverier"
Begreppet rÀttshaverist framstÄr sÄledes som tillskapat och brukat i syfte att grundlöst och riskfritt utsÀtta nÄgon för andras missaktning. Ett redskap för uppsÄtligt förtal med andra ord. Av vilket följer om inte slutsatsen sÄ misstanken om att epitetet i sjÀlva verket avspeglar begreppsanvÀndande makthavares ifrÄga personliga tillkortakommanden.

FrÄgan Àr sÄledes om inte det enligt gÀngse sprÄkbruk nedsÀttande begreppet rÀttshaverist vid nÀrmare eftertanke Àr positivt och Àr, eller borde vara, ett uttryck för aktning och respekt.
Under alla omstÀndigheter har den (efter)tanken ett symboliskt stöd hos det tusenÄriga tÀnkesprÄk som sÀger:
Droppen urholkar stenen. Icke utav sin kraft, utan av dess evigt fallande
Alf Susaeg "
[/color]

Jag citerar det eftersom det förklarar bra varför reagerar jag sÄ kraftigt pÄ Lambertz`s artikel.
Citatet kommer frÄn:
http://www.bankrattsforeningen.org.se/haverist.html

4
Avos du har rĂ€tt i det du skriver. Man förenklar en hel del i sĂ„na inlĂ€gg. Det Ă€r förstĂ„s inte bara indoktrineringen som Ă€r orsaken utan bara en av flera andra.  Jag tycker ocksĂ„ att man borde ha personligt ansvar. Men hur kan vi utkrĂ€va det? LĂ€kare amputerar fel hand, socialen förstör mĂ€nniskors liv, rĂ€tten dömer utan sĂ€ker bevisning
 och alltid hör vi bara bortförklaringar. Och envisas vi och försöker fĂ„ upprĂ€ttelse sĂ„ kallas vi för besvĂ€rliga rĂ€ttshaverister.

5
Stockholm
Citera
Det var ingen ursÀkt för att dessa inspektörer slarvar i sina jobb, utan ett krav pÄ en personalrotation inom vissa typer av statlig verksamhet.

Personalrotation rĂ€cker inte! Det som rĂ€knas Ă€r instĂ€llningen till arbete och till mĂ€nniskor och deras Ă€rende. Men framför allt behövs en annan utgĂ„ngspunkt: mĂ€nniskor som rĂ„kat ut för oförrĂ€tter Ă€r inga psykfall.  AlltsĂ„ vĂ€rdera all bevismaterial pĂ„ ett objektivt sĂ€tt istĂ€llet för omtolkningar som gagnar maktapparatens representanter.
Citera
Ärenden som hamnar i media brukar bĂ„de JO och JK sjĂ€lva göra till initiativĂ€renden, vilket de brukar tycka vara "roligare" Ă€n uppdrag frĂ„n allmĂ€nheten.

SÀkert, dock privata anmÀlningar gÄr inte att överskatta; de visar vad FOLKET tycker och hur missnöjd allmÀnheten Àr. Ju fler desto bÀttre. 100 Àr inte mycket, men alltid en början.

************
Jag ber om ursÀkt att jag inte lÀnkade till artikeln. Jag utgick ifrÄn att forums besökare kollade ocksÄ sektionen ARTIKLAR.

Jag stĂ„r fast vid min Ă„sikt. Efter noggrann lĂ€sning hittade jag inte en enda mening som skulle tala om felaktigheter som begĂ„tts. DĂ€remot upprepade gĂ„nger talas det om RÄTTSHAVERISTER. Och sen massa förklaringar varför man inte lyckas tysta ner dem.

RÀttshaverister Àr vi alla som motsÀger oss maktstrukturerna.
För flera Ă„r sen, placerades min anorektiska dotter pĂ„ § - 12 hem. Under diskussioner med hennes advokat blev jag kallat för paranoid rĂ€ttshaverist! Innan ens domen hade fallit! Min advokat, en av dem som kĂ€mpar för mĂ€nskliga rĂ€ttigheter, hjĂ€lpte mig att fĂ„ rĂ€tt utslag – hon fick komma hem efter bara 10 dagar.
Förresten, tror jag att pĂ„ samma sĂ€tt blev bemötta alla de oskyldigt dömda som – tack vore s.k. grĂ€vande journalistik och inte objektiv förundersökning – fick till slut upprĂ€ttelse. Innan dess var de bara besvĂ€rliga rĂ€ttshaverister!
Av justitiekansler förvÀntar jag mig opartisk framstÀllning av orsaker varför mÀnniskor kan bli fel dömda och varför de senare inte kan fÄ upprÀttelse.

Jag tar nÄgra av dina egna citat Stockholm. Inte ens i dem ser jag nÄgot som motsÀger mina egna intryck av hela artikeln.


" Tiden rÀcker inte. Vi har mycket att göra och pressas av den ena uppgiften viktigare Àn den andra. Vi har inte tillrÀckligt med tid att ha tÄlamod med en besvÀrlig och envis person.

Vi sÀger, skriver eller gör fel saker. Under en domstolsförhandling visar vi kanske alltför tydligt var vÄra sympatier ligger. Vi kanske snÀser Ät den som blir för envis, eller som ilsknar till.

Vi Àr inte alla utrustade med den rÀtta psykologiska blicken.
Vi utsÀtter nog ibland mÀnniskor för smÄ krÀnkningar utan att riktigt tÀnka pÄ det. Vi Àr i och för sig mycket vÀl medvetna om ledstjÀrnor som opartiskhet, respekt och omsorg, men vi förmÄr inte alltid agera efter dem


AlltsÄ: Att vi inte hinner bemöda oss om mÀnniskorna Àr inte vÄrt fel.
Men att vi inte orkar det eller inte förmÄr det pÄ rÀtt sÀtt, det fÄr vi ta vÄrt ansvar för, Àven om ocksÄ detta oftast har sina fullt rimliga förklaringar."

Av dem framgÄr klart och mycket tydligt hur man betraktar klagande mÀnniskor. AlltsÄ: besvÀrliga och envisa som kan ilskna till nÀr de blir krÀnkta och partiskt bemötta. Att man inte förmÄr agera efter den grundlÀggande principen om rÀttsÀkerheten. att man saknar den rÀtta psykologiska blicken kan betyda bara en sak: man anser inte att det Àr vÀrt att diskutera sakfrÄgan istÀllet vill man kunna pÄ rÀtt sÀtt avvisa personen som stÀller obekvÀma krav.

6
Stockholm
Att mĂ€nniskor blir trötta pĂ„ sina jobb efter att â€Ă„r ut och Ă„r in” syssla med anmĂ€lningar och klagomĂ„l, Ă€r ingen ursĂ€kt för deras brist pĂ„ kompetens och medkĂ€nsla. Det Ă€r deras yrkesroll det handlar om. Problemet Ă€r att de inte kĂ€nner lojalitet med mĂ€nniskor vilkas problem dem ska hantera. TĂ€nk om lĂ€kare, sjuksköterskor, lĂ€rare, poliser, stĂ€derskor mm blir lika trötta? Ska alla de ocksĂ„ byta efter högst 3 Ă„r? Vi alla mĂ„ste stĂ„ sin kast, utan undantag, tyvĂ€rr.
”Kategorier” som finns i mitt inlĂ€gg kommer frĂ„n Lambertz`s artikel. Det Ă€r hans sĂ€tt att se pĂ„ mĂ€nniskor som överklagar felaktiga beslut och domar! Jag kan tĂ€nka mig att en minimal del av dem motsvarar hans beskrivning, dock de flesta fall gör inte det. Som jag ser det, utgör rĂ€ttsapparaten ett verktyg som anvĂ€nds till att tygla mĂ€nniskor.
Förresten, att sĂ„ mĂ„nga anmĂ€lde ”Oskarshamnsfallet” var inte bara onödigt utan snarare nödvĂ€ndigt. Ju fler uppmĂ€rksammar felaktigheter desto större chans att myndigheterna ger upp. Inte alltid men Ă„tminstone i vissa ”mediala” fall.

7
Avos
Jag tycker inte att man ska befria frĂ„n skuld de enskilda tjĂ€nstemĂ€nnen. Men det Ă€r svĂ„rt, sĂ„ gott som omöjligt att komma Ă„t de skyldiga.  Alla de Ă€r sĂ„ djupt indoktrinerade att de inte förstĂ„r ens att de gör fel. Vidare, alla rĂ€ttsliga instanser fungerar i djupt samförstĂ„nd (skulle kunna sĂ€ga tom i en symbios) med dem. Alla som klagar och överklagar betraktas som psykiskt störda. RĂ€ttshaverister, kverulanter, som Lambertz pĂ„stĂ„r.    
 Inte ens hos allmĂ€nheten kan man finna stöd, eftersom den regelbundet hjĂ€rntvĂ€ttas genom s.k. dokumentĂ€rer och stĂ€ndiga ”experts” utlĂ„tande. Egentligen Ă€r jag inte förvĂ„nad. Folk i allmĂ€nhet Ă€r bombarderat med upplysande ”information”.

Jag minns att jag för flera Ă„r sen tittade pĂ„ just en s.k. dokumentĂ€r. Jag minns inte titel pĂ„ den och inte heller Ă„ret dĂ„ den sĂ€nds. Det jag reagerade starkt mot var just tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet. AlltsĂ„: en pojke med sin mamma deltĂ„g i terapi pĂ„ PUB. BĂ„da uttalade sig i filmen i vilken deltĂ„g ocksĂ„ en kvinnlig psykolog.  Pojken berĂ€ttade att alla hans problem började efter skolstarten, dĂ„ blev han mobbad. Han beskrev hur bra hade han innan, bĂ„de hemma och i förskolan. Psykologen hĂ€vdade att fallet visar tydligt hur en mammas fel kan resultera i diverse störningar. Mest intressant var nog mammas uttalande.  Med tĂ„rar i ögonen, mĂ„nga gĂ„nger Ă„ngrade hon allt hon gjort! Det mĂ€rkliga var att hon upprepade att hon inte visste vad det var som hon gjorde fel. Uppenbarligen gjorde hon mĂ„nga fel, det förklarade terapeuten för henne, annars skulle inte sonen ha nĂ„gra problem. Jag tittade pĂ„ det med mina tvĂ„ svenska vĂ€ninnor. De förstĂ„dd inte alls mina invĂ€ndningar. Det tog ganska lĂ„ng tid innan jag lyckades visa för de alla inkonsekvenser och grava förvanskningar i programmet. Vad hĂ€nder dĂ„ man tittar eller lyssnar pĂ„ sĂ„dan smörja utan att ha nĂ„gon i nĂ€rheten som mĂ€rker dessa förljugenheter?
SÀrskild, som i vissa fall gör de det ganska skickligt, dÄ tittare eller lyssnare mÀrker inte hur man glider ifrÄn stenhÄrda fakta mot blandning av olika teorier som skulle bekrÀfta nÄgot som man vill bevisa.

SĂ„, jag tycker det Ă€r lönlöst att i dagslĂ€ge förvĂ€nta sig att de skyldiga kan bli straffade. HĂ„rda straff vore det enda som skulle tvinga de Ă„tminstone till eftertanke. Men vem skulle utmĂ€tta sĂ„dan straff dĂ„ hela rĂ€ttsvĂ€sendet stĂ„r pĂ„ deras sida? DĂ€remot anser jag att det Ă€r mycket viktigt att göra nĂ„got Ă„t det hela sjuka systemet.  Vi borde synas och höras.
I motsats till Stockholm, tycker jag att det var fantastiskt att 100 mÀnniskor anmÀlde Oskarshamnsfallet till JO. Ju fler desto bÀttre. Det rÀcker inte med en enstaka framstÀllning i media, fast det hjÀlper förstÄs.

8
I sektionen artiklar finns en artikel skriven av Göran Lambertz.
Jag undrar om nÄgon mer Àn jag blev upprört över teser som stÀlls i den. Personligen lÀste jag den med stort bestörtning.
Innan jag förklarar varför Ă€r jag sĂ„ kritiskt mot den, vill jag pĂ„peka att personligen har jag inte anmĂ€lt varken lĂ€kare, socialen eller advokater fast egentligen borde jag göra det eftersom för allt som hĂ€nt oss, finns full dokumentation.  Mitt beslut baserades pĂ„ fast övertygelse att det inte handlar om fel begĂ„ngna av enskilda tjĂ€nstemĂ€n utan om hela systemet. Jag tror inte att dessa samhĂ€llsrepresentanter finns i nĂ„gon slags maskopi. Snarare Ă€r det sĂ„ att etabligenget har utarbetat en konsensus vilket innebĂ€r att den enskilda mĂ€nniskan har ingen rĂ€tt att överklaga deras beslut. Inte ens ifrĂ„gasĂ€tta dem.
Göran Lambertz i sin artikel bekrÀftat det mycket tydligt. FörorÀttade mÀnniskor Àr för dem enbart störda mÀnniskor. Och om de inte var det innan, sÄ blev de det efterÄt pga. inbyggd sÄrbarhet. AnmÀrkningsvÀrt sÀger han inte sÄ mycket om rÀttsliga grunder för mÀnniskors agerande utan beskriver han deras personliga egenskaper, vilka borde inte ha nÄgon som helst betydelse i rÀttsligt sammanhang. Man blev orÀttvist behandlad eller inte. Oavsett vilken typ av personlighet man Àr.

Citera
"Mest beror det sannolikt pĂ„ personliga egenskaper. MĂ„nga av rĂ€ttshaveristerna har utan tvekan en psykisk störning i botten, men inte alla. Även personer som tidigare har upptrĂ€tt normalt kan tappa greppet helt och hĂ„llet. Sannolikt finns det nĂ„gon skörhet som gör att dessa personer saknar fallskĂ€rm nĂ€r fallet kommer.
       Rimligen har motgĂ„ngens eller krĂ€nkningens art ocksĂ„ betydelse. Den som fĂ„r sin tillvaro raserad eller annars hamnar i en svĂ„r kris kan naturligtvis ha svĂ„rare att Ă„tergĂ„ till det normala Ă€n den som utsĂ€tts för en mindre motgĂ„ng."

Det som skrÀmmer mig mest Àr det diagnostiska iver som han visar. Han utgÄr ifrÄn att mÀnniskor som anser sig ha blivit felbehandlade, i sjÀlva verket Àr psykiskt störda eftersom de inte kan acceptera en felaktig dom. Han undrar inte alls varför orÀttfÀrdighet har begÄtts och vad kan man göra för att förhindra det i framtiden. Nej, han vill istÀllet lösa problemet genom att stÀlla DIAGNOS och BEHANDLING!

 
Citera
”Det Ă€r givet att diskussionen hĂ€r mĂ„ste föras utifrĂ„n det perspektiv som vi jurister representerar. Det gĂ€ller sĂ„vĂ€l problembeskrivning som diagnos och behandling. Vi kan inte – annat Ă€n möjligen högst amatörmĂ€ssigt – ta oss an frĂ„gorna utifrĂ„n psykologiska, sociologiska eller medicinska utgĂ„ngspunkter. Det Ă€r naturligtvis en begrĂ€nsning, men den bör inte avhĂ„lla oss frĂ„n att avhandla Ă€mnet”

och vidare:
Citera
”Man frĂ„gar sig varför vissa blir rĂ€ttshaverister medan andra utan större problem kan lĂ€gga ett nederlag, en motgĂ„ng eller en krĂ€nkning bakom sig.
 Om man bortser frĂ„n krav pĂ„ vetenskaplighet eller pregnans kan man beskriva bakgrunden till mĂ€nniskors utveckling till rĂ€ttshaverister genom en förenklad kategoriindelning enligt punkterna a – f nedan.
    a. De vanligaste rĂ€ttshaveristerna Ă€r personer som har drabbats av en eller flera motgĂ„ngar och som – ofta pĂ„ grund av en psykisk störning eller en sĂ€rskilt envis eller mycket skör lĂ€ggning – har haft svĂ„rt att lĂ€gga det intrĂ€ffade bakom sig. Vi kan kalla dessa för motgĂ„ngsfallen.
    b. Relativt vanliga Ă€r ocksĂ„ personer som i botten tycks ha en psykisk sjukdom eller allvarlig psykisk störning och vars beteende i hög grad prĂ€glas av detta (sjukdomsfallen).
    c. Inte ovanliga Ă€r vidare personer som vĂ€grar erkĂ€nna egna misstag och fel och som projicerar sina olyckor pĂ„ andra, gĂ€rna myndighetspersoner (projiceringsfallen). Dessa personer Ă€r ofta pĂ„tagligt aggressiva.
    d. Mindre vanliga Ă€r de personer som Ă€r uppenbart ensamma, som inte fĂ„r stöd nĂ„gonstans ifrĂ„n men som kĂ€mpar en envis tragisk kamp och förlöjligas eller ignoreras av omgivningen (mobbningsfallen).
    e. Ännu ovanligare som rĂ€ttshaverister Ă€r personer som Ă€r helt friska men som drabbas av en osedvanligt svĂ„r personlig kris, exempelvis ett barns död till följd av misstĂ€nkt felbehandling i sjukvĂ„rden (krisfallen).
    f. Slutligen finns det personer som framför allt tycks ha behov av nĂ„got att fylla sin dag med och nĂ„gon att prata med eller skriva till. En upplevd krĂ€nkning finns i botten, men upprĂ€ttelsen tycks vara mindre viktig Ă€n den ”samvaro” som klagoverksamheten erbjuder (kontaktfallen).
    Det finns alltsĂ„ mĂ„nga skilda bakgrunder och karaktĂ€rer. Vissa personer hör ganska tydligt till en kategori, medan andra passar i flera. Ytterligare nĂ„gra Ă€r svĂ„rkategoriserade. Jag vill Ă„ter betona att beskrivningen bygger pĂ„ en högst osĂ€ker och ovetenskaplig genomgĂ„ng”.  


Sjukdomsfallen, projiceringsfallen, mobbningsfallen, krisfallen, kontaktfallen – alla dessa ord visar tydligt hur Göran Lambertz ser pĂ„ mĂ€nniskor som har blivit nonchalerade av rĂ€ttsvĂ€sendet. Han övervĂ€ger inte ens att fel kunde begĂ„s i alla led eller Ă„tminstone i nĂ„gon av dem. Det Ă€r bara psykiskt störning som driver mĂ€nniskorna till misstro mot maktens representanter som förstĂ„s alltid har rĂ€tt!

Det Àr farligt nÀr en jurist, sÀrskild i en sÄ hög rang som justitiekansler, anvÀnder sig av diagnostiska begrepp för att rÀttfÀrdiga felaktiga domar och skulbelÀgga enskilda mÀnniskor.
Det Àr farligt nÀr jurister istÀllet för att hjÀlpa mÀnniskor att fÄ en rÀttvis dom och upprÀttelse vill leka terapeuter för att tvinga mÀnniskor till underkastelse.
Det Àr farligt för oss alla, oavsett om det handlar om brottsanklagade eller om familjer frÄntagna sina barn.
Det Ă€r farligt för samhĂ€llet dĂ„ ingen kommer att vĂ„ga överklaga myndighetsbeslut eller felaktig dom – rĂ€dslan att bli klassad som psykisk störd kan bli omöjlig att övervinna.

9
Vetenskap eller kvacksalveri / LÄSVÄRT
« skrivet: 03 januari 2007, 10:09:13 AM »
Att diverse psykodynamiska pÄhitt förvandlas till allomfattande sanningar Àr egentligen ingen nyhet. Det hÀnder smygande och mÀnniskor ofta hinner inte ens uppfatta det. DÀrför var det roligt att lÀsa den artikel som handlar om dekarförfattare som anvÀnder sig av psykoanalytiska teorier för att fÄ spÀnning och samtidigt belyser hur det gÄr till att fÄ det udda att verka som normala.
"Vanliga mördare passar inte i deckare"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=600439&previousRenderType=6


Den andra handlar om incest debatten. Egentligen inget nytt hÀr heller. Men det Àr glÀdjande att man börjar föra diskussionen pÄ debatt och opinionsbildande platser.
"Dunkla doktriner om incest mynnar ut i galna domslut"

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=601315&previousRenderType=2

10
TvÄngsomhÀndertagande och andra ingripanden / Har soc. alltid fel?
« skrivet: 13 december 2006, 19:49:34 PM »
Har soc. alltid fel?
JA, DEFINITIVT!!!
BĂ„de nĂ€r de tar barnen frĂ„n familjer och nĂ€r de lĂ€mnar barn kvar i klart olĂ€mpliga miljöer! De fĂ„ gĂ„nger som det rĂ„kar vara rĂ€tt handlar det om ren tur. UngefĂ€r som att vinna pĂ„ lotto eller hitta en nĂ„l i ett höstack. Det beror pĂ„ total brist pĂ„ kunskap och primitivt subjektivitet. I mitt hemlands tidskrift har jag skrivit en gĂ„ng att en sierskans spĂ„dom Ă€r mycket mer trĂ€ffbar nĂ€r det handlar om att förutse framtiden Ă€n sociala bedömningar baserade pĂ„ psykodynamiska teorier som socialen anvĂ€nder sig av. Troligen handlar det om vanligt mĂ€nniskokĂ€nnedom vilket socialarbetare totalt saknar. NĂ€r man lĂ€gger till det fullstĂ€ndiga förĂ€ldrarförakt, fĂ„r man grunden till alla dessa felbedömningar. Det finns förstĂ„s mycket mer, men redan med det som grund, kan man förstĂ„ varför det blir alltid fel. Barn som blir berövade sina förĂ€ldrar och sin naturliga miljö och barn som förblir i sina farliga hem och möter döden. Det Ă€r inte alls konstigt att det blir sĂ„ eftersom man anvĂ€nder sig av en mall som har som syfte att ifrĂ„gasĂ€tta förĂ€ldrar. Personligen har jag lĂ€st i min dotters psykiatriska journal (som sedan anvĂ€ndes av soc som bevis mot mig!) att jag inte vill samarbeta eftersom det enda jag accepterar Ă€r placeringen pĂ„ Löwenströmska (dĂ„ var det enda stĂ€lle i mina trakter som behandlade Ă€tstörningar!) och ett par sidor senare att jag inte förstĂ„r min dotters behov och inser inte att hon har Ă€tstörningar.  Dessa tvĂ„ motstridiga (!!!) uttalande anvĂ€nde sig soc av nĂ€r de skickade hem till mig bevĂ€pnad polis för att hĂ€mta min dotter och placera henne pĂ„ §12- hem 1000 km hemifrĂ„n, med motiveringen att hennes Ă€tstörningar utgör fara för hennes hĂ€lsa och utveckling! Inte ens Orwell skulle kunna hitta pĂ„ nĂ„t sĂ„nt. Socialen gjorde det. SĂ„ hĂ€r efterĂ„t skrattar vi alla i familjen: det gĂ„r inte att bortse frĂ„n komiken i situationen: mamma ber om behandling av dotters Ă€tstörningar, den förnekas och sen skickas uniformerad och bevĂ€pnad polis för att
 behandla flickan pĂ„ §12- hem (som har som syfte vĂ„rd av unga brottslingar!) eftersom mamma ville inte samarbeta.  Min dotter klarade sig: hon tillbringade dĂ€r 10 dagar och efter en och bra kĂ€nd advokats insatts, kom hon hem. Men ingen i sin vildaste fantasi kan hitta nĂ„gon som helst ursĂ€kt för denna grova krĂ€nkning som vi blev utsatta för.

Tzenib talar mycket om samarbete mellan förĂ€ldrar och soc och menar att förĂ€ldrar inte vill göra det. Jag tror att problemet ligger annanstans. Man borde nog definiera sjĂ€lva ordet samarbete. Att samarbeta Ă€r – enligt svenska ordboken – arbeta tillsammans med andra för ett gemensamt mĂ„l. Men denna definition gĂ€ller inte socialen. De krĂ€ver absoluta lydnaden, en förĂ€lder ska göra precis allt och pĂ„ exakt det sĂ€ttet som soc sĂ€ger. Försöker man föra egna synpunkter blir man genast anklagad för 
 brist pĂ„ samarbetsvilja. Möjligtvis handlar det om ordinflation, dĂ„ samma ord kan betyda precis allt som man vill göra gĂ€llande för tillfĂ€llet.  SjĂ€lv tror jag att det Ă€r vĂ€rre Ă€n sĂ„. Socialarbetarna sitter fast i sin maktposition och inte ens kan tĂ€nka sig att en förĂ€lder har nĂ„got att sĂ€ga till. Samarbete enligt dem Ă€r blind lydnad och inget annat. Men – Ă€ven om man skulle kunna tĂ€nka sig som förĂ€lder att samarbeta pĂ„ deras villkor – skulle det bli nĂ€st intill omöjligt. För vilken situation skulle vara bra att samarbeta med i mitt fall?  Den dĂ„ jag inser att min dotter har Ă€tstörningar eller den som jag inte ser de? Den som jag vill att hon behandlas pĂ„ Löwenströmska eller nĂ€r de placerar henne pĂ„ §12-hem?
NĂ€r det handlar om det s.k. samarbete mellan soc och förĂ€ldrar, tĂ€nker jag pĂ„ nĂ„got annat. De förĂ€ldrar vars barn Ă€r omhĂ€ndertagna oftast vet vad som Ă€r felet och som borde Ă„tgĂ€rdas. De talar om det, kommer med förslag och krĂ€ver genomförande av det eventuellt överenskomna. Socialarbetare kĂ€nner sig dĂ„ hotade i sin maktposition och gör allt för att oskadligtgöra dessa mĂ€nniskor. Och sĂ„ finns det en annan grupp barn och förĂ€ldrar som soc inte lĂ€gger sig i deras situation och som vi senare fĂ„r lĂ€sa om i tidningar att de blev misshandlade eller till och med dödade. Kanske beror det pĂ„ att dessa förĂ€ldrar just ”samarbete” med socialen alltsĂ„ aldrig motsatte sig makten och dĂ€rför utgjorde inget hot? Jag vet inte det, men tanken vĂ€cktes dĂ„ jag lĂ€ste bl.a. om Bobby.

Dock finns det nĂ„got mycket, mycket viktigare. De flesta barn omhĂ€ndertas med deras s.k. bĂ€sta som mĂ„l. Barnets framtida bĂ€sta borde man sĂ€ga. Det bĂ€sta Ă€r subjektiva bedömningar som enskilda mĂ€nniskor i maktposition kommer pĂ„ och som oftast bygger pĂ„ för tillfĂ€lligt gĂ€llande trender. Ofta stĂ„r det i rak motsats till vad en förĂ€lder anser Ă€r bra för barnet. Som förĂ€lder berövas man alltsĂ„ möjligheten att uppfostra barnet pĂ„ det sĂ€ttet man anser Ă€r lĂ€mpligt dĂ€rför att makt representanter har en annan Ă„sikt. Barnets bĂ€sta – enligt mig – Ă€r helt annat Ă€n tjĂ€nstemans barns bĂ€sta. LĂ€gg till alla platser pĂ„ institutioner som mĂ„ste ”befolkas” sĂ„ kommer du att förstĂ„ varför soc har alltid fel.
Det Àr förstÄs bara nÄgra fÄ aspekter, som dessutom berörs i mycket grava drag.
Jag tror att bÄde jag och de allra flesta hÀr, kan och vill diskutera problem. Men det krÀver lite andra tongÄngar Àn de som tzenib, Agnes med flera (oavsett om det Àr flera personer eller enbart olika signaturer av samma person) anvÀnder sig av. Det Àr svÄrt att debattera om det oftast förekommande argumentet Àr: pucko, virrpannor, knarkare m.fl. I en sÄn situation fÄr vi rÀtta oss efter ord frÄn bibeln:
”Ge inte det som Ă€r heligt Ă„t hundarna, och kasta inte era pĂ€rlor Ă„t svinen; de trampar pĂ„ dem och vĂ€nder sig om och sliter sönder er. (Matt 7:6)

11
Som definitiv avslutning, vill jag för allra sista gÄng bemöta paraphilias anfall, eftersom det verkar angelÀget för att visa med hans egen metod hur befÀngt den Àr .
Citat frćn: "paraphilia"
Citera
Paraphilia pĂ„stĂ„r att jag anvĂ€nder mig av fel terminologi, men trots sitt styckande och vridande kom han (?) inte med ett enda exempel pĂ„ det. Jag har inte talat om nĂ„got annat Ă€n SEXUELLAHANDLINGAR  i PEDOFILSAMANHANG.


Ditt sÀtt att anvÀnda ordet "torsk" Àr ett av mÄnga exempel. LÀs tidigare inlÀgg för mer detaljer.

Mitt sĂ€tt att anvĂ€nda ordet ”torsk” Ă€r det vanligt förekommande. Enligt svenska akademins ordbok handlar det om en man som köper sexuella tjĂ€nster. För mig varje pedofil som visar vĂ€rme och omtanke om barn för att i utbyte fĂ„ samtycke till sexuella handlingar Ă€r en torsk. En prostituerad vill ha valuta för sina tjĂ€nster, barnet vill ha det som det behöver: kĂ€nslor! Men det har jag ju förklarat, förstod paraphilia inte det?
Citat frćn: "natalia"

ÄndĂ„, personer som har sex med barn – eller som Du utrycker det – har sexuella relationer med barn och ursĂ€ktar det med omtanke om deras emotionella liv, kommer jag Ă€ven i fortsĂ€ttningen kalla för torskar.

Och varför tycker jag det? Jag grundar det pÄ paraphilias eget uttalande, dÀr han sÀger att pedofiler ger barnen vÀnskap och kÀrlek och att det Àr bÀttre att fÄ frÄn pedofilen Àn inget alls. TyvÀrr, jag kan inte citera; jag hittar det inte nu (bortaget?).
Vari felet bestÄr?
Citat frćn: "paraphilia"

Citera
NÀr paraphilia jÀmt och stÀndigt jÀmstÀller vuxna med barn och pÄstÄr att det Àr jag som feltolkar och anvÀnder mig av felaktig terminologi, kan det bara tyda pÄ att han Àr extremt illvillig!

Vilken inte Àr fallet om du lÀser mer noga. LedtrÄd: Se t.ex. samtycke delen.

Hur vad egentligen?
Citat frćn: "natalia"

I Din ”söndra och hĂ€rska” iver ”missade” Du huvudpoĂ€ngen med mitt uttalande, nĂ€mligen att
BARN ÄR INTE MOGNA FÖR SEXUELLA HANDLINGAR! – oavsett om det Ă€r pedofili eller incestuös förhĂ„llande;

och
Citat frćn: "natalia"

BARN ÄR INTE MOGNA FÖR ATT AVGÖRA VAD DE GER SAMTYCKE TILL! – pĂ„ samma sĂ€tt som de Ă€r inte mogna att förstĂ„ konsekvenserna av sin handlande.  

LĂ„t oss för ett ögonblick anta att paraphilia har rĂ€tt.  Om det nu Ă€r sĂ„ att allt som barnet ger sitt samtycke till Ă€r OK sĂ„ vi fortsĂ€tter pĂ„ den hĂ€r banan. En Ă€ldre kompis vill ”skoja” med en yngre och undrar om han kan slĂ€nga honom i ett djupt hĂ„ll. Barnet ger sitt samtycke för att det tycker det kan bli roligt att kolla det okĂ€nda hĂ„llet. TyvĂ€rr, inget av de vet att det finns vatten och barnet drunknar. Men det Ă€r vĂ€l ingenting, barnet gav sitt samtycke?
LikasĂ„ motsatsen mĂ„ste vĂ€l gĂ€lla. Det som barnet inte ger samtycke till borde inte genomföras. AlltsĂ„ vid svĂ„r sjukdom fĂ„r vi inte ge injektioner eftersom barnet som Ă€r livrĂ€dd för sprutor vĂ€grar att ge sitt samtycke.  Barnet kanske dör, men vad gör det? Det var vĂ€l barnet sjĂ€lv som valde att inte ge sitt samtycke till sprutor, eller hur?

Der faktum att paraphilia har svÄrt att ta till sig att barn inte Àr tillrÀckligt mogna för att avgöra vad de ger samtycke till, betyder inte att jag har fel dÄ jag gör Ätskillnad mellan barn och vuxna som kan förutse konsekvenserna av sitt handlande. Jag undrar dÀremot vad det Àr som gör att paraphilia sÄ envis förnekar denna skillnad eller varför han vill inte ta till sig att det finns mÀnniskor som gör den hÀr skillnaden. Att barn Àr barn accepterar han vÀl i andra samanhang; vad gör att han ser annorlunda pÄ saken nÀr det gÀller pedofili?
Citat frćn: "paraphilia"

Citera
Ja, jag lĂ€ste igen inte bara en gĂ„ng till. Men inte ens upprepade gĂ„nger lĂ„ter göra paraphilias tolknings kullerbytta.   För pĂ„minnelsens skull; exakt sĂ„ stod det i hans text:

Du sa att pedofili var onaturligt. Jag pÄpekade att det förekom i naturen och genom historien. Sen försökte du tolka in att jag anvÀnder det som argument för pedofili, vilket inte var fallet. Jag pÄpekade enbart ett sakfel i ditt ursprungliga inlÀgg.


 Sakfel? Tolka in? Paraphilia  som smular sönder alla inlĂ€gg för att hitta möjliga definitionsfel, vet inte att ordet ”naturligt” har flera betydelser och att en av dem lyder: ”som framstĂ„r sĂ„som sjĂ€lvklar”?  Jag Ă€r i sĂ„ fall inte ensam om att ha det hĂ€r ”sakfelet”. Svenska Akademin i sin ordbok gör mig nĂ€mligen gott sĂ€llskap. Det Ă€r utmĂ€rkt exempel pĂ„ paraphilias illvilliga tolkning av motstĂ„ndarens uttalande.  Av flera gĂ„ngbara betydelser vĂ€ljer han en som kan tjĂ€na hans syfte.

Min kommentar:
Citat frćn: "natalia"

Du pÄstÄr att sex mellan barn och vuxna förekommer i naturen. Jag instÀmmer, i naturen finns ocksÄ mÄnga andra avvikelser. Skulle vi göra normen av allt avvikande beteende, borde vi i rÀttvisans namn, acceptera ocksÄ vÄldtÀkter, eftersom dessa förekommer ocksÄ i naturen! SÄ hur vill du ha det paraphilia? Ska vi verkligen ha som norm det som Àr avvikande? Vart skulle Du dra grÀnsen? Personligen tycker jag att regeln Àr bÀttre rÀttesnöre Àn undantaget


 i ljuset av ovanstĂ„ende var helt relevant, eller hur?


Citat frćn: "paraphilia"

Citat frćn: "natalia"

Nej, paraphilia, det löser inte tabu-problemet! Men varifrĂ„n har du fĂ„tt för dig att jag tycker att man borde göra det? Det var aldrig min avsikt och hur mycket du Ă€n söndrar, sĂ„ hittar du inte nĂ„gonstans ens en antydan till det.  Har jag fel i sak eller Ă€r det "fel terminologi" den hĂ€r gĂ„ngen? Eller Ă€r jag bara dum dĂ€rför att min Ă„sikt inte överensstĂ€mmer med dina drömmĂ„l?
För att undvika paraphilias eventuella misstolkningar, vill jag tala om att syftet med mitt förslag till problemets lösning var BARNETS vÀl och inte faders.


Du tolkar Äterigen in saker som enbart existerar i din egen fantasi. Jag hÀvdar att tabuproblemet Àr ett problem. Jag sa inte att du gjorde det.


Om nĂ„gon anvĂ€nder sin fantasi, sĂ„ Ă€r det nog inte jag. Paraphilia undrade hur jag skulle lösa visst hypotetisk problem, Jag svarade, varpĂ„ han anmĂ€rkte att det inte var lösningen pĂ„ tabuproblemet. Mitt svar var nog ganska sjĂ€lvklart: tabu i det hĂ€r sammanhanget var för mig inget problem, snarare nĂ„got fullstĂ€ndigt berĂ€ttigat, dĂ„ ja anser att BARN ÄR INTE MOGNA FÖR SEX.  Jag blev förvĂ„nad över att han över huvud taget förvĂ€ntade sig att jag ens skulle övervĂ€ga det och just dĂ€rför förklarade jag att en sĂ„dan förvĂ€ntning var absolut ogrundad i mina hittillsvarande uttalanden.
Citat frćn: "paraphilia"

Citera
Precis som i exemplet med onani, blandar paraphilia ihop begrepp och jÀmstÀller barn med vuxna.
DĂ„ tvĂ„ homosexuella som ”vĂ€ljer att leva ut trotts de enorma konsekvenserna” Ă€r bĂ„da vuxna mĂ€nniskor helt införstĂ„dda med konsekvenserna. Det Ă€r deras medvetna val. I beskrivna exempel med pedofila far och hans dotter, handlar det om ett barn som Ă€r inte moget att inse följderna av hĂ€ndelseförloppet! Att man jĂ€mstĂ€ller dessa tvĂ„ helt ojĂ€mförbara situationer med varandra Ă€r helt absurt.
Att pÄstÄ att man blandar Àpple och pÀron vore en förskönande beskrivning.


Som vanligt sÄ tolkar du inte saker enbart frÄn din egen fantasi. Visst sÄ kan man iaf i teorin anta att vuxna homosexuella visste konsekvenserna MEN kÀrnan i frÄgan handlar om samhÀllets tabu och den enorma skada som faktiskt Äsamkas pÄ oskyldiga individer. Man kan ju enkelt ta andra exempel som involverar barn istÀllet om du nu önskar det. Vi tar södern i USA nÀr svarta ej Àn accepterats. En svart man och hans svarta dotter gÄr till en vit restaurang och vill ha mat. De fÄr ingen mat och vÀgrar lÀmna restaurangen. De blir i slutÀndan lynchade. Man kan hÀvda att den svarta mannen gjorde fel som tog med sin dotter dit och jag kan ge visst medhÄll till det. Men det verkliga problemet lÄg i samhÀllets hat mot svarta. Utan alla fördomar sÄ skulle den svarta mannen och hans dotter kunna Àta i restaturangen och fadern och hans dotter skulle kunna leka sexuella lekar.


Nej, i motsats till paraphilia, kÀrnan i frÄgan, enligt mig, handlar inte alls om samhÀllets tabu utan istÀllet om BARNET och konsekvenser för det.
Menar paraphilia verkligen att det bara i min fantasi finns det skillnad pÄ tvÄ vuxna homosexuella och pÄ ett barn i pedofilt förhÄllande? Barn som Àr inte tillrÀckligt kompetent att avgöra vad det ger samtycket till?
Det förvĂ„nar mig inte att paraphilia anvĂ€nder sig av detta exempel. Det Ă€r precis i still med de andra som bortser frĂ„n den grundlĂ€ggande MOGNADEN. Jag förmodar att paraphilia inte Ă€r ovetande om att barn oavsett Ă„lder Ă€r MOGNA ATT ÄTA och det oavsett plats och tid. DĂ€remot de Ă€r INTE MOGNA ATT HA SEX. AlltsĂ„, det Ă€r inte alls konstigt att ta med barnet till restaurangen, men det Ă€r mycket onormalt att ha sex med det.
I exemplet ovan kan man inte förneka att det Ă€r fördomar som dödade fader och dotter. ÄndĂ„ helheten Ă€r inte korrekt, eftersom sex med barn gĂ„r inte jĂ€mstĂ€lla med beskrivna situationen.  
Jag tror att alla har förstÄtt att för paraphilia, det enda problemet Àr just tabu och han anser att det Àr viktigaste av allt och borde försvinna. Dock för mig Àr detta tabu mycket vÀlgrundad och utgör inget problem. DÀremot hanteringen av incest och pedofili dÀr barnet fÄr att lida, Àr det.

Citat frćn: "paraphilia"

Visst sÄ kan man iaf i teorin anta att vuxna homosexuella visste konsekvenserna

Jag tror inte att det Àr bara jag som har svÄrt att förstÄ logiken i paraphilias resonemang. Hur Àr det egentligen: tvÄ vuxna homosexuella mÀn bara i teorin kan antas förstÄ konsekvenserna av sitt handlande, alltsÄ i praktiken förstÄr de kanske inte alls vad dem ger sig in pÄ. Men barn som ger sitt samtycke i utbyte av vÀnskap betraktas som fullt kapabla? Jag ser att jag mÄste ödmjukast be paraphilia om ursÀkt för mitt pÄstÄende att han jÀmstÀllde barn med vuxna. Det gör han definitivt inte! TvÀrtom, han placerar barn pÄ mycket högre intellektuell och emotionell nivÄ Àn vuxna!

Citat frćn: "paraphilia"

Utan alla fördomar sÄ skulle den svarta mannen och hans dotter kunna Àta i restaturangen och fadern och hans dotter skulle kunna leka sexuella lekar


Det Àr ganska stor skillnad pÄ förbudet att Àta pÄ restaurangen som bygger faktiskt pÄ fördomar och förbudet för sex med barn som baseras pÄ barnets omognad!

Citat frćn: "paraphilia"

Citera
Faktiskt, pedofilfrÀmjande litteratur Àr helt frÀmmande för mig. Om forskning som paraphilia sÄ flitigt Äberopar innehÄller lika grundlÀggande fel som han har framfört hittills (exempelvis: jÀmföra onani och homosexualitet med pedofili) sÄ Àr den inte ens vÀrt namnet.



Tja, den Àr granskad och publicerad i framstÄende vetenskapliga tidskrifter sÄ du Àr lika fel ute som vanligt.


Vilket sĂ€ger i och för sig ingenting om kvaliteten pĂ„ den.  Historien Ă€r full forskare som blev erkĂ€nda i dessa framstĂ„ende tidskrifter som visade sig inte hĂ„lla mĂ„ttet vid nĂ€rmare granskning
 för att inte tala om urvalet och metodiken
 Det Ă€r inte alltför sĂ€llan forskningen bedrivs pĂ„ bestĂ€llning, i vinstsyfte eller som stöd för lobbyverksamhet.
Det sÀgs att om man vill att en lögn ska framstÄ som Àkta vara, borde den innehÄlla ett uns av sanning. Analogi med en del forskning Àr ganska uppenbar.

Citat frćn: "paraphilia"

Citera
Ännu en gĂ„ng, vilka definitioner var felaktiga? Att kalla barn för barn och vuxna för vuxna anser jag inte vara ”en partisk terminologi”.
”Att föra en neutral debatt”, Ă€r jag vĂ€ldigt intresserad av, men absolut inte att tjĂ€na som verktyg för nĂ„gon som vill sprida desinformation genom att förvrĂ€nga mina ord.
Natalia


Se tidigare inlÀgg och kommentar ovan i detta inlÀgg.


FrĂ„n allra först början talar jag om en enda sak. Barn Ă€r barn. Vuxna Ă€r vuxna. Barn Ă€r inte mogna att ta vuxna beslut. Att ha sex med barn som Ă€r inte mogna för det, Ă€r onaturligt (lĂ€s: ”som strider mot vad som Ă€r eller anses naturligt”). Att ha sex med barn med deras samtycke i utbyte mot vĂ€nskap och uppvisade kĂ€nslor Ă€r lika med betald sex. Att ha sex med sina barn trotts att man vet vilka konsekvenser det kan ha för barnet, Ă€r oansvarigt och vittnar om dĂ„ligt förĂ€ldraskap. Skulle nĂ„got av detta vara rĂ€tt om barnen inte blev omhĂ€ndertagna? Skulle felhantering av dessa Ă€renden tjĂ€na som ursĂ€kt för sex med barn? Skulle nĂ„got av detta vara fördomar, okunskap, sakfel eller fantasi?

Snarare Ă€r det sĂ„ att paraphilia bedriver hĂ€r lobby verksamhet till förmĂ„n för pedofiler. NĂ„gon slags korstĂ„g. Under tĂ€ckmantel av demokrati och kunskap om forskning, försöker han övertyga att alla som lĂ„ter sig inte övertalas av honom Ă€r konservativa,  duma, vet ingenting. Att lyssna pĂ„ motdebattören och besvara hans/hennes frĂ„gor och argument – sĂ„dant lyser med sin frĂ„nvaro. Det enda som paraphilia besvĂ€rar sig med Ă€r en massa negativa adjektiv utan verklig innehĂ„ll.  
Kanske Àr det sÄ paraphilias ÀndamÄl av en annan karaktÀr. Det kan bara han/hon besvara. Men oavsett vilket, sÄ har det nog inte sÄ mycket med omtanke om barn att göra.

Avslutningsvis

Citat frćn: "paraphilia"

Som vanligt sÄ tolkar du inte saker enbart frÄn din egen fantasi.

 tackar jag för detta omdöme. NĂ„got som jag hĂ„ller fullstĂ€ndigt med. Och med detta medgivande frĂ„n min sida –som en förskönlig gest – fĂ„r jag samtidigt  ta en vĂ€rdigt farvĂ€l.
Natalia

12
Paraphilia pĂ„stĂ„r att jag anvĂ€nder mig av fel terminologi, men trots sitt styckande och vridande kom han (?) inte med ett enda exempel pĂ„ det. Jag har inte talat om nĂ„got annat Ă€n SEXUELLA HANDLINGAR  i PEDOFILSAMANHANG.

NÀr paraphilia jÀmt och stÀndigt jÀmstÀller vuxna med barn och pÄstÄr att det Àr jag som feltolkar och anvÀnder mig av felaktig terminologi, kan det bara tyda pÄ att han Àr extremt illvillig!


Citat frćn: "paraphilia"


Citat frćn: "natalia"
Du pĂ„stĂ„r att sex mellan barn och vuxna förekommer i naturen. Jag instĂ€mmer, i naturen finns ocksĂ„ mĂ„nga andra avvikelser. Skulle vi göra normen av allt avvikande beteende, borde vi i rĂ€ttvisans namn, acceptera ocksĂ„ vĂ„ldtĂ€kter, eftersom dessa förekommer ocksĂ„ i naturen!  SĂ„ hur vill du ha det paraphilia? Ska vi verkligen ha som norm det som Ă€r avvikande?  Vart skulle Du dra grĂ€nsen?
Personligen tycker jag att regeln Ă€r bĂ€ttre rĂ€ttesnöre Ă€n undantaget.  


LÀs mitt inlÀgg en gÄng till. Min poÀng var att ditt naturlighets argument var vansinnigt, inte att man skall tillÄta allt som förekommer i naturen.


Ja, jag lĂ€ste igen inte bara en gĂ„ng till. Men inte ens upprepade gĂ„nger lĂ„ter göra paraphilias tolknings kullerbytta.   För pĂ„minnelsens skull; exakt sĂ„ stod det i hans text:

Citat frćn: "paraphilia"

Sex mellan barn och vuxna förekommer i naturen, i princip samtliga samhÀllen och genom hela den kÀnda historien. Det Àr naturligt enligt alla normala krav för naturlighet.


Är min kommentar till dessa ord sĂ„ orimlig? Av paraphilias ord i första kommentaren kan man inte avlĂ€sa den andra kommentarens betydelse! Kanske vore det inte sĂ„ dumt att tĂ€nka pĂ„ sin egen text innan man försöker förlöjliga motstĂ„ndarens?

Citat frćn: "paraphilia"

LĂ„ter inte helt tokigt, en avsevĂ€rd förbĂ€ttring gentemot nuvarande system. Även om det inte löser kĂ€rnan kring tabuproblemet sĂ„ Ă€r det klart mer rimligt Ă€n dagslĂ€get.



Nej, paraphilia, det löser inte tabu-problemet! Men varifrĂ„n har du fĂ„tt för dig att jag tycker att man borde göra det? Det var aldrig min avsikt och hur mycket du Ă€n söndrar, sĂ„ hittar du inte nĂ„gonstans ens en antydan till det.  Har jag fel i sak eller Ă€r det "fel terminologi" den hĂ€r gĂ„ngen? Eller Ă€r jag bara dum dĂ€rför att min Ă„sikt inte överensstĂ€mmer med dina drömmĂ„l?
För att undvika paraphilias eventuella misstolkningar, vill jag tala om att syftet med mitt förslag till problemets lösning var BARNETS vÀl och inte faders.

Citat frćn: "paraphilia"
Citat frćn: "natalia"

Du talar om minst ”2 Ă„r i fĂ€ngelse, omhĂ€ndertagande av dotter, smĂ€rtsam undersökning och ‘terapi’ dĂ€r hon lĂ€r sig att bli offer” vilket kan bara betyda att det handlar om nutid.  Jag kan under inga omstĂ€ndigheter förestĂ€lla mig att det finns en enda mĂ€nniska som i dagens samhĂ€lle kunde undgĂ„ information om konsekvenserna av sĂ„dana lekar med sitt barn dĂ„ de uppdagas. Hur i sĂ„ fall en god far kan strunta i dem? UtsĂ€tta medvetet sin egen dotter för allt detta??? Jag skulle aldrig kalla det för harmlöst! Det Ă€r vĂ€l mycket nĂ€rmare att spela rysk roulett med sin dotters framtid Ă€n en oskyldigt lek?
Kom inte och sĂ€g nu att det Ă€r en extrem vinkling! Det handlar bara om att kunna se konsekvenserna av sitt handlande. VĂ€lja, vad som Ă€r viktigare i livet: egen sexuell tillfredstĂ€llelse förbunden med fara för dotters framtid eller avstĂ„ frĂ„n  sin egen nöje för att inte riskera sitt barns trygghet.
Som sagts, det Àr bara att vÀlja!


Det fanns homosexuella som valde att leva ut förr i tiden trots de enorma konsekvenser som kunde ske. Vems Ă€r felet? Är det de homosexuella som bör skyllas eller samhĂ€llet? Givetvis sĂ„ finns det en risk i incest just för de sekundĂ€ra problemen som kan tillkomma och det bör tas i beaktning, men i slutĂ€ndan sĂ„ Ă€r samhĂ€llet ansvarigt, precis som med de homosexuellas situation.


Precis som i exemplet med onani, blandar paraphilia ihop begrepp och jÀmstÀller barn med vuxna.
DĂ„ tvĂ„ homosexuella som ”vĂ€ljer att leva ut trotts de enorma konsekvenserna” Ă€r bĂ„da vuxna mĂ€nniskor helt införstĂ„dda med konsekvenserna. Det Ă€r deras medvetna val. I beskrivna exempel med pedofila far och hans dotter, handlar det om ett barn som Ă€r inte moget att inse följderna av hĂ€ndelseförloppet! Att man jĂ€mstĂ€ller dessa tvĂ„ helt ojĂ€mförbara situationer med varandra Ă€r helt absurt.
Att pÄstÄ att man blandar Àpple och pÀron vore en förskönande beskrivning.




Citat frćn: "paraphilia"


Citat frćn: "natalia"
KĂ€lla?  Mina egna reflektioner bygger pĂ„ ganska bred litteratur, observationer och erfarenheter.
Den dag jag skriver en avhandling, kommer den att innehÄlla en mycket detaljerad kÀllförteckning, men i en diskussion för Du nöja Dig med mina Äsikter.

Med det avslutar jag samtalet med Dig eftersom jag finner det meningslöst dÄ Du sönderdelar andras uttalande i mikroskopiska bitar, vilket gör att diskussionen lÀmnar sitt ursprungliga tema och hamnar pÄ avvÀgar.
Natalia


:) Du har kanske lÀst mycket, men definitivt inte i detta omrÄdet...

Förövrigt sĂ„ Ă€r du skyldig dĂ„ du anvĂ€nder dig av definitioner som Ă€r felaktiga och en partisk terminologi. Är du inte intresserad av att föra en sĂ„ neutral debatt som möjligt?


Faktiskt, pedofilfrÀmjande litteratur Àr helt frÀmmande för mig. Om forskning som paraphilia sÄ flitigt Äberopar innehÄller lika grundlÀggande fel som han har framfört hittills (exempelvis: jÀmföra onani och homosexualitet med pedofili) sÄ Àr den inte ens vÀrt namnet.

Ännu en gĂ„ng, vilka definitioner var felaktiga? Att kalla barn för barn och vuxna för vuxna anser jag inte vara ”en partisk terminologi”.
”Att föra en neutral debatt”, Ă€r jag vĂ€ldigt intresserad av, men absolut inte att tjĂ€na som verktyg för nĂ„gon som vill sprida desinformation genom att förvrĂ€nga mina ord.
Natalia

13
Incest och andra sexuella övergrepp / SVAR TILL PARAPHILIA
« skrivet: 03 juli 2006, 17:22:08 PM »
Jag har ju sagt, att jag inte gÄr in i diskussioner dÀr man delar allt i sÄ smÄ bitar att man kan förvrÀnga varje mening!
Jag tror inte att jag har sÄ mÄnga sakfel eller vinklar sÄ extremt. Inte heller nÀmnde jag nÄgot om ohederlighet! Jag talade uteslutande om metoden som lÄter en komma fram till önskat resultat. Om det Àr medveten anvÀndning eller bara omedveten önskan att fÄ fram visst resultat, lÄter jag vara osagt.
Uppriktigt sagt, tror jag inte paraphilia, att Du vill föra en diskussion. Det du gör Ă€r att dela opponents inlĂ€gg i sĂ„ smĂ„ bitar att man kan förvanska de till oigenkĂ€nnlighet! NĂ€r man kör med metoden ”citat i en citat och i den Ă€nnu en citat” Ă€r det mycket lĂ€ttare att bortse frĂ„n det ursprungliga innehĂ„llet.

Du pĂ„stĂ„r att sex mellan barn och vuxna förekommer i naturen. Jag instĂ€mmer, i naturen finns ocksĂ„ mĂ„nga andra avvikelser. Skulle vi göra normen av allt avvikande beteende, borde vi i rĂ€ttvisans namn, acceptera ocksĂ„ vĂ„ldtĂ€kter, eftersom dessa förekommer ocksĂ„ i naturen!  SĂ„ hur vill du ha det paraphilia? Ska vi verkligen ha som norm det som Ă€r avvikande?  Vart skulle Du dra grĂ€nsen?
Personligen tycker jag att regeln Ă€r bĂ€ttre rĂ€ttesnöre Ă€n undantaget.  

Ditt exempel, tycker jag, Àr faktiskt bra!
Hur vill jag agera i detta – hypotetiska antar jag – fallet?

Det Ă€r aldrig enkelt. Verkligheten idag Ă€r inte sĂ„dan att min lösning pĂ„ problemet skulle tillĂ„tas. Men jag skulle kĂ€mpa för det. Personligen Ă€r jag i dem allra, allra flesta fall emot omhĂ€ndertagande. Flickan i Ditt exempel har sĂ€kert mostrar, fastrar, morförĂ€ldrar, farförĂ€ldrar men framför allt har hon en MOR. Jag förmodar ocksĂ„ att de inte Ă€r pedofiler, eftersom sĂ„ mĂ„nga som det pĂ„stĂ„s, finns inte. Flickan borde stanna hos sin familj. Jag skulle absolut inte skicka henne till nĂ„gon terapeut!  Jag skulle lĂ„ta henne leva sitt vanliga liv bland sina nĂ€ra och kĂ€ra! Pappa? Ja, det Ă€r lite svĂ„rare, hĂ€r skulle jag vilja veta nĂ„got mer. Tills vidare skulle jag separera HONOM frĂ„n flickan. Antagligen skulle han behöva kognitiv beteende terapi som skulle hjĂ€lpa honom att lĂ€ra sig leva med sin avvikelse utan att utnyttja barn! SvĂ„rare och konstigare Ă€n sĂ„ behöver det inte vara. Men, dessvĂ€rre, paraphilia, i Ditt exempel, ser jag en annan, mycket allvarligare frĂ„ga som man borde stĂ€lla.

Du talar om minst ”2 Ă„r i fĂ€ngelse, omhĂ€ndertagande av dotter, smĂ€rtsam undersökning och ‘terapi’ dĂ€r hon lĂ€r sig att bli offer” vilket kan bara betyda att det handlar om nutid.  Jag kan under inga omstĂ€ndigheter förestĂ€lla mig att det finns en enda mĂ€nniska som i dagens samhĂ€lle kunde undgĂ„ information om konsekvenserna av sĂ„dana lekar med sitt barn dĂ„ de uppdagas. Hur i sĂ„ fall en god far kan strunta i dem? UtsĂ€tta medvetet sin egen dotter för allt detta??? Jag skulle aldrig kalla det för harmlöst! Det Ă€r vĂ€l mycket nĂ€rmare att spela rysk roulett med sin dotters framtid Ă€n en oskyldigt lek?
Kom inte och sĂ€g nu att det Ă€r en extrem vinkling! Det handlar bara om att kunna se konsekvenserna av sitt handlande. VĂ€lja, vad som Ă€r viktigare i livet: egen sexuell tillfredstĂ€llelse förbunden med fara för dotters framtid eller avstĂ„ frĂ„n  sin egen nöje för att inte riskera sitt barns trygghet.
Som sagts, det Àr bara att vÀlja!

KĂ€lla?  Mina egna reflektioner som bygger pĂ„ ganska bred litteratur, observationer och erfarenheter.
Den dag jag skriver en avhandling, kommer den att innehÄlla en mycket detaljerad kÀllförteckning, men i en diskussion för Du nöja Dig med mina Äsikter.

Med det avslutar jag samtal med Dig eftersom jag finner det meningslöst dÄ Du sönderdelar andras uttalande i mikroskopiska bitar, vilket gör att diskussionen lÀmnar sitt ursprungliga tema och hamnar pÄ avvÀgar.
Natalia

14
Incest och andra sexuella övergrepp / SVAR TILL SUNNY
« skrivet: 01 juli 2006, 22:07:23 PM »
Sunny!

Vad pratar Du om egentligen?  â€â€˜DjĂ€vulens advokat’ kommer man inte undan med”?  
Jag presenterade mina EGNA ÅSIKTER och ingenting annat.  Tror Du verkligen att jag inte Ă€r kapabel att ha sĂ„dana? Varför skulle jag spela ”djĂ€vulens advokats” roll?
Du anvĂ€nder uttrycket ”ni pĂ„ sajten”, vilket jag inte riktigt förstĂ„r. Jag trodde att vi trĂ€ffades hĂ€r för att utbyta Ă„sikter och diskutera. Du och jag har tom skrivit lika mĂ„nga inlĂ€gg. Och nu plötsligt visar det sig att det Ă€r Du och vi andra?


Jag förstĂ„r inte heller varför Du vĂ€nder Dig just till mig med Dina klagomĂ„l. Jag har vĂ€l aldrig nĂ„gonsin uttalat mig om Din historia och tĂ€nker inte göra det heller.  Visst har jag Ă„sikter om den men av mĂ„nga orsaker tĂ€nker jag inte yttra mig.
Det Ă€r svĂ„rt att diskutera offentligt en persons upplevelser. Jag tror nĂ€mligen inte att diskussionsforum Ă€r lĂ€mpliga platsen för sĂ„na Ă€ndamĂ„l. Risken att bli missuppfattad pga. det stora emotionella vĂ€rdet i Ă€mnet Ă€r mycket stor.  Det gĂ€ller bĂ„da sidor.
Har Du nÄgot att anmÀrka pÄ mina inlÀgg, finns det nÄgot i dem som krÀnker Dig, tala om det. Men krÀv inte frÄn mig ansvar för andras uttalande!

Med vÀnlig hÀlsning
Natalia

15
Paraphilia!

Judith Rich Harris anvĂ€nder sig av en utryck angĂ„ende viss typ av forskning dĂ„ man vill bevisa sin pĂ„ förhand tagna tes. Hon talar nĂ€mligen om ”söndra och hĂ€rska” principen. Om resultatet inte stĂ€mmer med det förvĂ€ntade, delar man materialet i mindre enheter och letar efter statistisk bekrĂ€ftelse för sitt stĂ€llningstagande. Man upprepar proceduren tills man fĂ„r den önskade effekten.
PĂ„ detta sĂ€tt kan man komma fram till dem mest absurda slutsatser och pĂ„stĂ„ att de Ă€r resultat av forskning! Se gĂ€rna avsnitt i hennes bok ”Myten om förĂ€ldrars makt”. Avsnitt heter ”Effekterna av att Ă€ta broccoli” (kapitel 2 s.42).
Ditt sĂ€tt att diskutera Paraphilia, pĂ„minner – och inte sĂ„ lite heller – om denna princip! Du delar varje opponents uttalande i sĂ„ smĂ„ bitar att det tappar sin ursprungliga mening! Dessutom tar Du bara de meningar som gĂ„r eventuellt att tyda till Din fördel; sĂ„dana som lĂ„ter sig inte omtolkas, lĂ€mnar Du dĂ€rhĂ€n. NĂ€r Du vĂ€ljer citat pĂ„ detta sĂ€tt  skapar Du intrycket att motdebattör har sagt nĂ„got annat Ă€n  man gjorde i verkligheten.

Jag kommer inte att göra  sĂ„.

Pedofili Ă€r onaturligt och det handlar inte ens om moral som i fallet med onani.  I Din ”söndra och hĂ€rska” iver  â€missade” Du huvudpoĂ€ngen med mitt uttalande, nĂ€mligen att
BARN ÄR INTE MOGNA FÖR SEXUELLA HANDLINGAR! – oavsett om det Ă€r pedofili eller incestuös förhĂ„llande; bortsett ocksĂ„ frĂ„n de s.k. psykologiska faktorerna. Det Ă€r ren biologi och deras utveckling har inte Ă€n nĂ„tt tillrĂ€cklig mognad!
BARN ÄR INTE MOGNA FÖR ATT AVGÖRA VAD DE GER SAMTYCKE TILL! – pĂ„ samma sĂ€tt som de Ă€r inte mogna att förstĂ„ konsekvenserna av sin handlande.
Det Àr huvudsakligen av den anledning som jag stÀller mig negativ till pedofili.

Din jĂ€mförelse med folk som ”kallar homosexuella för "bögdjĂ€vlar" och deras sexuella relationer för "vĂ„ldtĂ€kter" ”och tal om att ”korrekt terminologi Ă€r grunden för hela diskussionen” Ă€r förstĂ„s pĂ„ sin plats.   Men dĂ„ fĂ„r Du sjĂ€lv anpassa Dig till kravet och ta i beaktande BARNENS  MOGNAD som de flesta av oss utgĂ„r ifrĂ„n!

Barnen tjÀnar inget pÄ att stigmatiseras. Inte heller pÄ att bli av med sin familj.
Men det, som det sagts redan sÄ mÄnga gÄnger, ursÀktar inte nÄgon som helst form av utnyttjande!
För att klargöra: sÄ stark som ja Àr emot pedofila förhÄllande, Àr jag emot den incest och pedofil hysteri som spridit sig i landet och skadat barn och deras nÀrmaste omgivning.

Natalia

Bokens ISBN   91-88650-18-9

Sidor: [1] 2 3 4