Nordiska kommittén för Mänskliga rättigheters - Diskussionsforum

SocialtjĂ€nsten => Myndigheternas metodik => Ämnet startat av: Avos skrivet 26 mars 2011, 05:48:17 AM

Titel: Att riva och slita i andras barn
Skrivet av: Avos skrivet 26 mars 2011, 05:48:17 AM
korspostas pÄ nkmr:s forum och swnet.politik

Förutom Jantelagen Àr det ytterligare en sak som karaktÀriserar Sverige.Det Àr rivandet och slitandet i andras barn.Det Àr inte förÀldrarna som ska uppfostra barnen i Sverige, det Àr vem som helst, bara inte förÀldrarna. Hela tiden pÄgÄr en dragkamp om barnen mellan hem och skola, mellan hem och asociala, mellan hem och vÄrdinstitutioner. Det Àr den ondskefulla och ansvarslösa socialstaten som gör sig pÄmind.

LÀs detta, en skrÀmmande lÀsning
http://www.socialstyrelsen.se/etikisocialtjansten

Noterar att ca en tredjedel av frÄgorna handlar om hur man ska göra för att manövrera ut inflytandet frÄn de anhöriga till de omyndiga eller vÄrdbehövande.

Exempelvis det hÀr:

"Emil Àr autistisk, har en grav utvecklingsstörning och Àr synskadad. Han har en bostad med sÀrskild service enligt LSS. Emils mamma (som ocksÄ Àr god man för Emil) och hans syskon bor pÄ en annan ort och nÀr de varannan vecka besöker Emil sÄ bor de hos honom. Personalen bedömer att Emil far illa av besöken av de anhöriga eftersom de inte tar hÀnsyn till honom utan ockuperar lÀgenheten och hÀnvisar Emil till sovrummet. Dessutom röker mamman inne i lÀgenheten, nÄgot som Emil störs mycket av. Verksamhetschefen har talat med mamman om detta men nÄgon Àndring inte har skett."

Vad man ser Àr att förestÄndaren döljer sina avsikter sÄ att man mÄste lÀsa mellan raderna istÀllet. Den som inte döljer sina avsikter har heller inte nÄgot ont i tankarna.

Det förefaller vara sÄ att förÀldrarna behöver tala enskilt, antagligen om kritik mot behandlingshemmet, och ber sin förstÄndshandikappade son gÄ in pÄ rummet.Detta Äterges pÄ detta förvrÀngda sÀtt av förestÄndaren.

FörestÄndaren frÄgar sig om förÀldrar ska ha rÀtt att ta sÄdana beslut.

Om detta hade varit ett annat land, skulle man gÄtt direkt pÄ frÄgan om VEM som har rÀtt att bestÀmma om detta. Men i sverige börjar man med att frÄga sig om förÀldrarna tar ett bra eller dÄligt beslut nÀr de "egenmÀktigt" ber sonen gÄ in pÄ rummet.Dvs det Àr ALDRIG förÀldrarna som ska ha sista ordet, dÀrför kan vem som helst redan frÄn början ta sig rÀtten att granska deras beslut.
Just den hÀr situationen tror jag Àr mycket typisk just för sverige, men överhuvudtaget i de protestatiska lÀnderna dÀr familjerna Àr svaga och slavhandel med stulna barn via socialförvaltningarna Àr accepterat.

Samma fenomen utspelar sig pÄ asociala och asocialas förlÀngda arm, skolan.

Socialstaten försöker krossa familjen med alla upptÀnkliga metoder.FörÀldrar spelas ut mot varandra, förÀldrar isoleras frÄn viktig information, man vÀgrar samarbeta med förÀldrarna, kampen om inflytandet över barnen Àr helt oförsonlig, och man ska inte ens hoppas pÄ ett tillfÀlligt eldupphör.

Historiken med min yngre sons skola Àr lÄng. De som tror att talesÀttet "det goda tiger still", skulle leda till att en elev som ligger tvÄ Är före i skolan dÀrmed Àr mindre utsatt för myndigheternas ondskefulla försök att slita Ät sig initiativet frÄn förÀldrarna, de har fel.

Det började pÄ en kommunal skola dÀr han gick. Rivandet och slitandet i honom var totalt skoningslöst.Makten, makten, hela makten över honom och ingenting annat skulle de ha. De förtalade oss inför honom, de grÀlade och skrek pÄ kvartssamtalen, Jag försökte hÄlla mig borta frÄn skolan, det rÀckte bara med att man skulle upp dit för att hÀmta nÄgon sak sÄ slöt de upp pÄ sidan om mig i korridoren och springande vid min sida brÄkade de om i princip vad som helst.

Samtalen fördes alltid tvÄ mot en. Hotelser blandade med klagomÄl, som man fick ta del av "chiffrerade" sÄ att man inte kunde analysera vad som hÀnt och hur man skulle ta upp saken med sonen.Man formulerade anklagelsern i form av tre-fem ord. NÀr man sedan frÄgade om omstÀndigheterna var , nÀr , hur och varför, sÄ kommer en ny anklagelse formulerad pÄ samma sÀtt. Man ska hÄllas utanför de verkliga hÀdnelsera, anklagelserna Àr medel att vrida makten ur förÀldrarnas hÀnder, förÀldrasamtalen Àr inte Àmnade att lÄta oss fÄ ta del och utöva kontroll över vad som hÀnder, utan omvÀnt.

Eftersom det slutar pÄ samma sÀtt, att de obestyrkta anklagelserna formuleras pÄ ett sÄdant sÀtt att det inte gÄr att komma nÄgonstans med dem, sÄ blir situationen oerhört frustrerad nÀr man vet att man har en mÀnniska framför sig som ideligen blir ertappad med att ljuga. DÄ beskylls man för enögdhet, och att inte vilja ta itu med sonens uppfostran etc.De tummar pÄ anmÀlningsvapnet.

Metoderna var besinningslösa: de lÀt honom lÀsa om 4an och 5ans Ärskurser i matte flera gÄnger, eftersom de förvÀgrade honom att ligga före de andra. Det Àr metoden de anvÀnder mot förÀldrar som inte vill foga sig i att det Àr skolan som ska vara uppfostrare, inte förÀldrarna.

Skolsverkets regler att alla barn har rĂ€tt till individuell utveckling  och rĂ€tt att lĂ€sa pĂ„ sin nivĂ„ skrattade de bara Ă„t.Deras uppgift Ă€r att driva den politiska kampen om makten över barnen, inte undervisning!

Det mÄste ha varit vÀldigt roligt för dem att bryta mot regler, för jag tror att de bröt mot varenda stadga i i skolstadgan, Àven de som inte inte behövde bryta mot för att bedriva fullt krig mot familjerna.

1) barnet har rÀtt till undervisning pÄ sin individuella nivÄ.

2) lÀraren Àr skyldig att informera förÀldrarna

3) lÀraren Àr skyldig att samarbeta med förÀldrarna

4) ElevÄrdskonferens fÄr endast anvÀndas som en sista utvÀg nÀr varken förÀldrar eller skola kan lösa svÄra situationer. Skolan fÄr dÄ fria hÀnder att ensamman ta vilka beslut skolan anser Àr lÀmpliga, Àven mot förÀldrarnas vilja. ElevvÄrdskonferens fÄr endast anvÀndas vid stora och svÄra beslut som en sistahandsÄtgÀrd som relegeringar och liknande situationer.

5) Generalklausul: Om förÀldrarnas uppfattning inte överenstÀmmer med lÀrarens uppfattning Àr det lÀrarens uppfattning som gÀller, dvs de andra reglerna gÀller inte.

Sonen utsattes för FEM försök till elevvĂ„rdskonferenser pĂ„ skolan. De vĂ€grade vid samtliga  tillfĂ€llen att tala om vad saken handlade om, sĂ„ hann de med att bryta mot punkt tvĂ„ och tre samtidigt.  Orsaken till att elevvĂ„rdskonferens anvĂ€ndes som standardmetod för allt beslutsfattande, Ă€r att skolan fĂ„r fria hĂ€nder att vara barnets förĂ€lder. DĂ„ blir det den metoden som ska bli regeln, och regeln ska bli undantaget.

Om man dĂ„ gĂ„r dit, kan ju skolan sedan efterrĂ„t hĂ€vda att de har informerat oss ( fast efterĂ„t), att de har samarbetat med oss ( vi gick ju frivilligt dit=samarbete), och om de avser att gör precis vad som helst  pĂ„ inga grunder alls, kan de peka pĂ„ oss att vi sitter ju dĂ€r och har medgett dem fria hĂ€nder.

Vid samtliga tillfÀllen vÀgrade vi att gÄ dit, vilket gjorde att de inte höll nÄgon elevvÄrdskonferens, eller hÄllit en hemlig elevvÄrdskonferens vi inte varit kunniga om.

Den som inte har onda avsikter döljer dem heller inte.Varför höll de informationen hemlig om vad konferenserna skulle handla om ? Som vanligt mÄste man försöka lÀsa mellan raderna om vilka avsikter de kan ha haft.

Man kan dĂ„ börja med att dementera att nĂ„gon viktig frĂ„ga skulle ha avhandlats dĂ€r/icke ha avhandlats dĂ€r. För nĂ€r mĂ„naderna gĂ„r, och man gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng frĂ„gar dem om vad frĂ„gan var som SKULLE ha tagits upp sĂ„ svarar de inte pĂ„ den frĂ„gan. Hur ska jag dĂ„ kunna uppfatta det annat Ă€n som att sjĂ€lva FÖREVÄNDNINGEN varit sĂ„ svag att de inte kunnat tala om den INNAN, och inte ens EFTERÅT !? Det handlar ju om att erövra MAKTEN, HELA MAKTEN: hela den hĂ€rliga makten !!

PĂ„ inga nivĂ„er ALLS ska förĂ€ldrarna var med om inflytandet, kriget  pĂ„gĂ„ utan eldupphör, med vilka metoder som helst och Ă€r helt skoningslöst. Rivandet och slitandet i andras barn,ska utövas med eftertrycklig bestĂ€mdhet och orubblig beslutsamhet, aldrig skygga för att anvĂ€nda vilka metoder som helst, bara de metoder duger som man vinner KAMPEN med Ă€r de dugligaste!

NĂ€r man klagar och försöker be dem kĂ€nna medlidande Ă„tminstone med barnen, att sonens stĂ€ndiga omlĂ€sningar av kursen enbart för att han  inte ska fĂ„ ligga före de andra kan resultera i att han ger upp, sĂ„ ler de bara ondskefullt.

Man fÄr intrycket att ALLTING Àr politik. I privatlivet gÀller samma regler som i den internationella politiken: min fiendes fiende Àr min vÀn, vÀnskap Àr till för att du ska vara min nyttiga idiot, fred under försÀkran om ömsesidig förintelse.

NÀr jag var upp pÄ skolan till slut för att flytta honom till en friskola, gick jag raka vÀgen fram till hans skolbÀnk,med flera plastkassar med mig och började kasta ned hans saker i pÄsar utan att sÀga annat Àn att han var flyttad till en annan skola.

Det var naturligtvis samma intressen dÀr, men skillnaden Àr att en kommunal skola inte bryr sig om ifall de gör sig av med elever. Den hÀr friskolan har gÄtt i konkurs tidigare, och de ska inte göra sig av med nÄgra elever. De tillÄter honom dÀrför att studera pÄ sin nivÄ, och han har lÀst ikapp sÄ att han ligger tvÄ Är före igen, utan stÀndiga omlÀsningar. DÀremot sÄ finns det ingen som helst vilja till eftergift om vem som som ska uppfostra barnen.det Àr myndigheterna och inte förÀldrarna. LÀraren försöker med samma metoder manövrera ut mig frÄn inflytande och information. De har efter exakt samma scenario kallat oss till en hemlig elevvÄrdskonferens som jag som vanligt vÀgrade gÄ pÄ, och som de som vanligt inte ens efterÄt vill tala om vad den handlade om.

Min fd fru gick dumt nog dit utan att tala med mig innan, och hon meddelade mig icke förvÄnande att de inte talat om nÄgonting speciellt, grabben hade svurit Ät en flicka exempelvis. Mamman har lÄtit sig invaggas i sÀkerhet eftersom sonens framsteg inte blockerats nu sedan han flyttats bort frÄn den kommunala skolan. Men det ska inte bli bÀttre nÀr de fÄr alibi att de kan bryta mot regler, det slutar med att man sitter dÀr i rÄttfÀllan, och har gÄtt dit sjÀlv.Förhoppningsvis ska vi lyckas ordna upp fronten igen, det har vi alltid lyckats göra.

Det Àr klart, att om de smyglÀser swnet.politik sÄ kan de se att jag kallat nÄgon "korkskalle" hÀr nyligen i en diskussion, sÄ kan de dÀrmed komma fram till att det Àr inte konstigt att mina barn far illa. Att de kÀnner med mina barn, och att det bÀsta vore nog att de fosterhemsplaceras med en far som kan uttrycka sig sÄ i politiska diskussioner.

Lika för alla, daghem Ät gamla ska det bli i storebrors stat.Barn sÄvÀl som vuxna ska uppfostras mer.