Nordiska kommittén för Mänskliga rättigheters - Diskussionsforum

SocialtjĂ€nsten => Fosterhem och institutioner => Ämnet startat av: Ruby Harrold-Claesson skrivet 22 februari 2010, 18:00:33 PM

Titel: Stora brister i HVB-barns skolgÄng
Skrivet av: Ruby Harrold-Claesson skrivet 22 februari 2010, 18:00:33 PM
Saxat frÄn SvT och DN:

"Stora brister i HVB-barns skolgÄng (http://svt.se/2.22620/1.1899631/stora_brister_i_hvb-barns_skolgang)"

"MÄnga barn i sÄ kallade HVB-hem fÄr inte den skolundervisning de har rÀtt till. Endast ett av 31 granskade HVB-hem undervisar i alla Àmnen och ger eleverna tillrÀcklig undervisningstid, enligt en rapport frÄn Skolinspektionen."

Skolinspektionens granskning omfattar inte fosterhemsbarn, men ocksÄ de undanhÄlls sin skolgÄng och undervisning med pÄstÄende om att de mÄste "landa" i den nya miljön. AlltsÄ, trots att alla barn i Sverige Àr underkastade skolplikt hÄlls LVU-barnen frÄn skolan, ibland upp till en termin, medan de "landar" i fosterfamiljen.

För barnen som tvingas till mÄnga fosterhemsbyten kan det dÀrför uppstÄ stora kunskapsluckor.

Men, allt detta sker ju för "barnets bÀsta".
Titel: SV: Stora brister i HVB-barns skolgÄng
Skrivet av: Avos skrivet 23 februari 2010, 08:39:11 AM
Saxat frÄn SvT och DN:

"Stora brister i HVB-barns skolgÄng (http://svt.se/2.22620/1.1899631/stora_brister_i_hvb-barns_skolgang)"

"MÄnga barn i sÄ kallade HVB-hem fÄr inte den skolundervisning de har rÀtt till. Endast ett av 31 granskade HVB-hem undervisar i alla Àmnen och ger eleverna tillrÀcklig undervisningstid, enligt en rapport frÄn Skolinspektionen."

Skolinspektionens granskning omfattar inte fosterhemsbarn, men ocksÄ de undanhÄlls sin skolgÄng och undervisning med pÄstÄende om att de mÄste "landa" i den nya miljön. AlltsÄ, trots att alla barn i Sverige Àr underkastade skolplikt hÄlls LVU-barnen frÄn skolan, ibland upp till en termin, medan de "landar" i fosterfamiljen.

För barnen som tvingas till mÄnga fosterhemsbyten kan det dÀrför uppstÄ stora kunskapsluckor.

Men, allt detta sker ju för "barnets bÀsta".

Jag mÀrkte detta ocksÄ nÀr jag lÀste boken "RÀttstaten i sverige pÄ 2000-talet". Det kunde handla om barn som inte gÄtt i skola pÄ tre Är !! NÀr dessa monster stjÀl dessa barn frÄn deras förÀldrar, sÄ pÄstÄs det att de gör detta för att barnet kan fara illa i framtiden. Men de barn som förlorat tre Ärs skolgÄng har bevisligen fÄtt sin framtid förstörd, och kommer att fÄ ett dÄligt avgÄngsbetyg frÄn 9:de klass, men troligen inget alls!! I en del fall hade det handlat om barn som varit mycket starka i skolan som de förstört livet pÄ detta sÀtt, och de kommer att fÄ leva i en slumtillvaro under resten av sitt liv. NÀr det redogjorts för "metoderna" som anvÀnts har det handlat om att barnet flyttats upp till 10 ggr per Är mellan olika barnslavhandlare. medans exempelvis HVB avdelningen för kommunen handlagt Àrendet och skickat barnet vidare. Notera att barnets Àrende dÄ sÀkerligen granskats i flera steg i flera nivÄer av flera handlÀggande socionomer. Dvs barnets Àrende har varit uppe för granskning upp till 10 ggr per Är, och man har "glömt" att barnets skolgÄng skadats och att barnet fÄr sin framtid förstörd varje gÄng ?! Det handlar om avsiktlig ondska, och att de avsiktligt förstört barnets framtid !