Nordiska kommittén för Mänskliga rättigheters - Diskussionsforum

Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter => Övriga frågor => Ämnet startat av: Avos skrivet 22 december 2007, 17:25:57 PM

Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 22 december 2007, 17:25:57 PM
Varför finns ondskan ?Vad tjänar den till ?

Förtryck bygger på överrumpling, kan man säga. Någon vill chocka någon annan, slå ut någon annan. Då frågar man sig just dessa frågor, när man blivit chockad. Stjäla deras oskuld, visa dem, att en makt som sätter sig upp mot Gud, det sunda och goda, fräckt, framträder öppet.De världsliga lärorna lär oss att alla människans handlingar bygger innerst inne på öppna eller förklädda intressen. Man syftar då på klassintressen, ekonomiska intressen, könsroller , nationalism etc.

När sedan resonemanget går vidare, och man försöker förklara nazismen som orsakad av "intressen", så brukar resonemanget spricka. Vad är det för intressen och behov som behöver tillverka tvål och lampskärmar av oskyldiga människor ?

Nej, där räcker det inte. De profana lärorna vill inte kännas vid begrepp som ont och gott. "det där är bara sagor" säger man då. Men hur kan denna världen förklaras, som att det bara innerst inne är vanliga intressen och profana motiv och behov som driver människor till bestialiska handlingar ?

"Sjukt" säger de ibland. "Nazismen är sjuk". Ibland måste man ta till mycket orimliga hypoteser för att förklara bort ondskan. Kan miljoner människor samtidigt ha varit sinnessjuka ? Det KAN inte vara så att det verkligen finns gott och ont: då faller korthuset samman: För gott och ont kan inte vara skapat av människan. Om det finns gott och ont, så är det beviset på att det finns krafter utanför människan. Dvs Gud. För människan är inte god, och den som är ond, står inte under inflytande av sin egen personlighet, utan under inflytande av det onda.

När allt går lätt , så blir man dum. Den som bara vill välja den lättaste vägen i livet, kommer förr eller senare under inflytande under ondskan. Successivt så kommer personen i fråga att försvagas moraliskt. Möjligheten att fatta självständiga val minskas, eftersom alltfler situationer innebär "omöjliga" val för den moraliskt allt svagare.

Människans föds inte med sina goda sidor. De måste dyrt köpas. Vi köper oss nådens tid, för att under vår levnad hinna med att korrigera våra dåliga sidor. Genom att lida, så köper vi mer tid, för att hinna färdigt detta salighets-arbete under vår korta livstid.

Den som väljer den breda, lätta vägen, går i motsatt riktning. Han förlorar tid, slösar bort sin tid. Han förlorar sin motstånds-kraft, och går långsamt in i syndens fälla, där det bara går att gå längre in, och blir svårare att vända tillbaka , ju längre in man gått.

Ett japanskt träsnitt av en ond mask, med förvridna hatiska drag visar hur ansträngande det är att vara ond. Att alltid anfalla, att vara livets fiende. Att även vara sin egen fiende. Fiende till det som den onda människan egentligen borde ha blivit. Allt leva i ständig anspänning.

Ondskan är enkel, men ändå ofattbar. Vi kan inte förstå den, eftersom vi vanligen har en helt annan inriktning i våra liv. Våra resor på livets väg går åt olika håll. Svår ondska yttrar sig för normala människor som obegripliga absurditeter.

Ondskans enkelhet, består i att den vredgade innehavarens sökande efter allt enklare vägar i livet, och att allt slutat därvid att Gud gjort den onda människan dum för sanningen. När den onde ska göra något, blir handlingarna förstås onda, vilket egentligen kan sägas vara inkompetenta, och destruktiva.

Det demoniska i ondskan, kommer inte från människan själv. Vi har dess frö inom oss. Vem ska vilja odla det ?

Ett barn lär sig att laga sina leksaker. 8 år tog det att förstå att man ska laga, inte förstöra. Att bli läkare lär man sig på 7 år.Förstöra leksaker vet alla på ett medfött vis hur man bär sig åt för att slå sönder dem. Det tog åtta år att lära sig laga leksakerna, istället för att slå sönder dem. Att vakna upp, och förstå att inte vara skadlig, utan lära sig ett milt sinnelag, och tålmodigt lösa problem.

Alla vet ju hur man gör när man häller ut vatten ur en flaska. Det är en "kompentens" som vi alla har med oss. Alla vet hur man gör när man förstör.

Men ingen vet hur man gör för att få vattnet man hällde ut på marken ur flaskan, tillbaka in i flaskan ! Detta kallas entropi. Människan är bra på att förstöra ! Den ondes utveckling stannar vid denna enkla och snabba kunskap. Den ondes andliga kompentens förstörs, och slutligen är det bara denna medfödda "kompetens" som återstår. Det onda fröet har fått näring, och börjat växa.

Det är detta ondskan handlar om. Entropi och förstörelse har vi runt omkring oss i en förgänglig värld. Men ondskan är ett entropiskt raseri av förstörelse, och inte bara det: det är en onskefull kraft, som inte kommer från människan själv.

Kan människan hälla vattnet som runnit ut i marken tillbaka in i flaskan ? Dvs kan människan göra goda gärningar ?. Inte människan i sig, men Gud kan göra de goda gärningarna genom människan. En god gärning är så svår att utföra, att människan själv inte kan genomföra dem.Gud kan motverka eller upphäva entropin. Människan kan bara vara Guds verktyg på jorden.Den människa som inte vill vara Guds verktyg, kommer att bli försvagad.

Vi kan se ondskans demoniska ansikte titta fram då och då. Den japanska ondskefulla masken.De flesta blir då så förfärade att de försöker förklara bort vad de har sett.
Titel: Ondskan
Skrivet av: cicci skrivet 26 december 2007, 00:55:44 AM
vilken underbar skrivelse1
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 26 december 2007, 16:11:28 PM
Citat från: "cicci"
vilken underbar skrivelse1


Kul att du gillade den. tänkte posta olika exempel på ondska här, om någon annan har några andra exempel, vore de intressanta att läsa.LVU-ärendena saknar knappast exempel på de värsta kategorierna av ondska.
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 26 december 2007, 16:13:21 PM
Min farfar Albert var född på 1800-talet. Han råkade ut för något hemskt,som han aldrig glömde ens på sin dödsbädd.

Han far Anton, kallad Vit-anton, därför att han faktiskt hette Vit i efternamn samt var vithårig, var Laestadianpredikant. För er som bor södorut kan jag säga att Laestadianer är samma som Scaurtauaner ungefär. En mycket sträng religiös sekt, som förbjuder avbildningar av levande, konst och prydnadsföremål i hemmet. Inte ens gardiner tilläts.

Anton umgicks med sin kompis Petter, som också var Laestadianpredikant. Petter var svarthårig och hade en stor slokhatt. Naturligtvis hade byborna i Töre mycket roligt åt detta, och de fick heta Vit-Anton och Svarte-Petter.

En kväll när Petter var hemma hos Anton, vilket ju var nästan varje kväll, så kom min farfar på ett kul skämt. Petter hade just rökt färdigt och börjat prata, och lagt ifrån sig pipan. Albert smög fram, tog pipan och stoppade den med krut.

Sedan smög han bakom dörren och väntade..

När Petter till slut pratat färdigt tog han åter pipan och tände på. FOOSH!! en svart rök-kvast stod rakt upp i ansiktet under slokhatten, där två små vita ögon plirade i ett svart ansikte på Svarte-Petter.

Albert höll på att skratta ned sig. Ingen skrattade.

Anton kallade på landsfiskalen, och bad honom hämta hans 8 årige son. ALbert sattes på en trilla bakfram med handbojor och fördes till landsfiskalens hus. Det blev rättegång,och hans far och Petter vittnade mot honom. Det var skrik, gråt och förtvivlan, mot den onda och hårdhjärtade religionens företrädare. EFter detta skulle ingen längre skoja om Vit-Anton och Svarte-Petter.

Min farfar Albert dömdes till 6 års ungdomsfängelse på uppfostringsanstaltens Johannesberg i Kalix. Han fick sitta där tillsammans med de som var två huvuden längre än honom. Mördare, sexbrottslingar och sjuka ungdomar.

När farfar kom ut hatade han religionen. När hans far blev gammal och farfar tog över gården, så samlade farfar ihop alla gamla träbiblar och körde dem på bränngropen. Hela sitt liv kom han att hata präster.

Hans far som flyttat ut i bagarstugan, fick ett ovanligt och humoristiskt straff när sonen Albert växte upp.

Albert gick med i kommunistpartiet, och lät bygga folkets hus hemma på gårdsplanen, så att Anton fick utsikt mot folkets hus. Runt bagarstugan låg folk med varandra i buskarna efter danserna. Anton kunde inte göra någonting. Alberts söner blev jazzmusiker, vilket knappast gjorde Anton mer glad.

Vid samma tid som när Anton dog, gick farfar ur kommunistpartiet.
Han hade fått lida mycket, de hade försökt sätta honom i internetingsläger, men han flydde och levde i skogen fem år.

Farfar var känd som en kraftkarl, som myndigheterna inte vågade sig på. När landsfiskalen ville komma in och inspektera ordningen på folkets hus, blev farfar ursinnig, och tog honom i kragen, och kastade ut honom med en sådan fart, att han i ilskan slet av dörrhandtaget, och bröt foten när han sparkade honom i ändan från bron. Så går det när man inte är snäll...

När vi läste i tidningen om en 78 årig pensionär i Töre som övermannat två rånare, ringde vi direkt till farafar, för det kunde bara varit en person som kunnat göra så. Den ena rånaren hade han slitit bössan ur händerna och kastat ut genom dörren, den andra hade han tagit från yxan och kastat ut genom fönstret..

Men varje gång han började tala om vad som hände honom då hans far satte honom på uppfostrings-anstalt började han gråta.

Sista gången jag hälsade på honom låg han för döden på kalix lassarett. Han började återigen tala om detta han aldrig kunde glömma, och grät. "Hur kunde han vara ett sån't jävla svin" var de sista orden jag hörde av honom innan vi gick.
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 26 december 2007, 16:14:53 PM
Mitt andliga föredöme, en pastor från byn där jag bor som hade varit alkoholist tidigare, var en person som gav starkt intryck på mig. När han talade till mig var det som att han talade rakt in i huvudet. Jag umgicks med hans son som var vild och galen i tonåren. Jag satt där ofta och läste en vacker illustrerad Divina Commedia. Jag var mycket fänglsad av detta. Jag har inga bestämda minnen av att han talade om bibeln med mig. Säkert gjorde han det, men det han talade med mig om var vad som skulle bli med mig i framtiden, vad som var faror och vad som var förhoppningar. Det är väl inte kristendom ?

Han hade varit med om en fruktansvärd sak. En gång när han var på väg till Gudstjänst i by-kapellet, så körde han på en kvinna som var på väg till hans Gudstjänst. Hon dog i hans armar. En barndoms-vän och församlings-medlem. Polisen kom och tog honom till förhör. Han nästan dog av sorg och vanmakt och förtvivlan. Nu såg hans liv ut så att han skulle vara själa-vårdare åt hennes släktingar, bybor som alla kände honom. Han skulle åka till kapellet på den väg där han kört ihjäl kvinnan, till kapellet för att predika för hennes släktingar och deras gemensamma vänner.

Ibland säger man att det man råkat ut för är det värsta som kunnat hända, men det är då vanligen bara det NÄST värsta som kan hända. Man kan tycka att det här borde gjort att varje hederlig människa hade gett upp. Församlingen hade bett för honom, det var fruktansvärt, en sådan tragedi och kaos.

Men det enkla, som var det värsta, var att sluta som pastor, slippa se vägen där han kört ihjäl henne, återgå till spriten, och förlora sig själv, och förtroendet från sin församling. Han valde det näst värsta: att stanna kvar.
När man talade med honom och han kom att tänka på detta, så såg det ut som att han fick gallstensanfall, han bara skrek till. Jag sade åt honom "är det så där att vara kristen?" , " -Ja vänta så får du se !".

Detta berättar jag därför att det egentligen inte har någonting att göra med kristendomen, kristendomen ska ju befria oss från allt sån´t här. Kanske i bästa fall ge oss någon lättare uppgift, som exempelvis få i uppgift att kunna ge folk råd om det är bättre att stiga in i kyrkan med vänster fot först, eller höger fot först..
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 26 december 2007, 16:16:59 PM
Problemet är att folk är rädd för mig. Så sade i alla fall en psykolog till mig en gång. De är rädda för den ondska som jag ständigt är förföljd av, de är rädda för att höra om de fasansfulla händelser jag varit med om, och att de ska drabba dem själva.

Senast jag var på EFS så var frälsis där. Jag satte mig bland dem, gillar dem därför att där finns många lugg-slitna typer som kan förstå hur jag tänker. Jag satte mig ned bland dem och sa " kul att se er här", då reste sig hela bordet upp och gick.
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 26 december 2007, 16:17:47 PM
Min kompis från Marocko lider av fibromyalgi efter en olycka. Det tar ont att ha kläder på sig, täcket skaver, det tar ont att stå, ligga, gå, sitta. Han är trött efter att bara ha varit uppe några timmar. Han lider av främlingskapet i Sverige, då han inte hör hemma här, och talar ofta om vanor han möter som han avskyr i det tysta. På samma sätt känner han sig främmande i Frankrike där han bodde ganska länge. Han provade åka hem, men kom tillbaka efter två veckor, då han inte stod ut med skrikandet om Gud i tv, radio och annorstädes, då han har ont, och inte är speciellt mottaglig för detta. Idag har han gjort som jag, blivit åtsidotagen och flyttat tio mil från staden ut på landet i ett litet hus.
Titel: Ondskan och prövningarna
Skrivet av: Avos skrivet 26 december 2007, 21:17:33 PM
Den här tråden handlar om ondskan. Naturligtvis menade jag inte att frälsis var ondskefulla då de nobbade mig, eller att olyckan  som drabbade pastorn var ondska etc. Detta är prövningar, men jag tycker ändå att de passar under den här rubriken, med denna kommentar som förklaring.
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 26 december 2007, 21:59:22 PM
Jag arbetade på en båt en gång i min ungdom. När jag mönstrade på låg den i torr-docka i Göteborg. Jag råkade ut för en mycket obehaglig händelse där.Vi satt och diskuterade och det visade sig finnas en mycket obehaglig person på båten. Han var nazist. På den tiden var jag influerad av diverse socialistiska ideer, och när han fick veta detta, så rusade han helt plötsligt ut ur rummet. Alla blev mycket förvånade över hans reaktion, och skrattade. Vi hörde stök från andra ändan korridoren, och plötsligt hörde vi honom skrika ! "Vi har en kommunist på båten, kom slår vi ihjäl honom!". Han befann sig tydligen inne i min hytt, och rotade igenom min resväska.

Dagen efter stod jag vid relingen och tittade ut. Plötsligt kändes det om att någon tittade på mig, jag vände mig om, och där stod han. Han sade med stort lugn: "Jag tänkte kasta dig över relingen där du stod. Du verkar ju vara en ganska snäll kille, men du är kommunist, så jag kommer tyvärr att bli tvungen att döda dig. När vi kommer ut på öppet vatten kastar jag i dig". Jag skrattade, jag blev allvarlig, skrattade, blev allvarlig. Hur ska man förhålla sig ?

Nästa dag så stod vi vid den 10 meter djupa kätting-boxen och pratade. Plötsligt kom han och kastade sig över mig, och försökte kasta ned mig i kätting-boxen. De andra stoppade försöket.

Dagen efter passerade jag utanför mässen. Jag såg ett ansikte snabbt titta fram på däcket ovanför, jag gick vidare, när ett järn-klot på ca 8 kg kom susande ned mot mig en cm från huvudet. Han skrattade. Jag var nu helt bedövad, det gick inte att förstå hur man skulle reagera. Han visade inget hat mot mig, vi hade inte blivit ovänner, han säger att jag är snäll, han bara försöker döda mig hela tiden.Sinnet kan inte förstå sådant, vi är inte skapta för detta.

Nästa dag ligger jag och knackar rost på däcket under ett rör. Han kastar sig över mig med en rost-hammare, (samma som en ishacka, eller svets-hacka), och försöker slå den i skallen på mig. Vi brottas i ca 10 minuter när ett skrattande befäl skiljer oss åt. Jag var nu i chock, och det enda jag kände av detta var den utmattning som brottningsmatchen gett mig.

Jag var nu helt frånvarande, min kompis Stefan sade att jag såg konstig ut med stela ögon. Han ropade åt mig att jag befann mig i fara, och sade åt mig att jag omedelbart måste mönstra av. Jag skrattade bara. Stefan kallade på polisen. Polisen togs emot av kaptenen, som var släkt med denne nazist. Kaptenen och polisen stod och skrattade. Polisen frågade mig, men jag skrattade, kunde inte förstå vad saken handlade om.

Stefan vädjade till mig att mönstra av, nazisten hade skrutit om att det var snart "dags" för mig, eftersom vi skulle gå mot eftermiddagen. Jag övertalades om och om igen, och till slut gick jag och sade upp mig, strax innan avgång.

Jag glömde allt nästan omedelbart. Jag fick uppfattningen att jag hade drömt detta. Två år efteråt så hittade jag ett anställnings och arbetsgivar-intyg från M/S TUNADAL; då fick jag en chock, och förstod att jag inte hade drömt detta. För det var alldeles för overkligt för att sinnet skulle kunna fatta att han, utan någon orsak skulle vilja mörda mig, t o m säger att jag är snäll och trevlig, inte visade någon aggression. Jag kunde inte förstå att detta var verkligheten,det var för svårt.

Det här var mitt första möte med ondskan. Ondskans ansikte är leende, och ondskan har en slät panna. Det är bara när man söker bakom masken som man råkar ut för det fruktansvärda svaret när man utan att veta om det ondskan har blivit demaskerad.
__________________
Titel: Ondskan
Skrivet av: cicci skrivet 27 december 2007, 00:28:29 AM
Fantastiskt gripande berättelser! De berörde mig starkt men mer än så säger jag inte. Tack!
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 27 december 2007, 12:34:34 PM
Citat från: "cicci"
Fantastiskt gripande berättelser! De berörde mig starkt men mer än så säger jag inte. Tack!


Det är fantastiskt att det finns folk som inte springer och gömmer sig när de får höra om sån't här. De högfärds-kristna tål definitivt inte detta. Folk som promenerar en halv meter ovanför marken, och aldrig sätter ned foten i marken har bara skada av detta.

Jag postade en del av detta i kyrk-forum. Så här låter det där:

Du skriver luddigt, men det säger jag, att om du verkligen är kommunist är du i mina ögon likadan som den förvirrade personen som tillhörde det NationalSocialistiskaDemokratiskaArbetarePartiet.
Dessa båda diktaturer med sina koncentrationsläger var och är samma skrot och korn.Men jag tänker inte fördjupa mig i ondskan, nej hellre sanningens kärlek av Gud kommen.


Ondskan har inget som helst egenvärde utan är en del av skapelsen vi inte behöver fördjupa oss uti. Som Kristna skall vi inte bry oss om ondskan utan överlåta detta fullständigt åt den som för alltid och slutgiltigt vunnit över ondskan.
Kriget är vunnet men ondskan sprattlar i sin okunskap och illvilja, fullständigt förgäves emot, såsom en mask på en krok. Förloraren/ondskan rasar vilt över att den förlorat inför Jesus Kristus genom korsets total mysterium.
Istället för att bry sig om Ondskan som bara ljuger, förvirrar, förvillar och leder alla vilse, skall vi lägga allt på vår segrare Gud själv, d.v.s. Jesus Kristus genom den Treeniga Heliga levande Gud alltings skapare och upprätthållare.
Man skulle kunna frestas att tycka synd om den förlorande ondskan, men även det är en förvillelse som i sig är farlig.
Guds välsignelse i Fadern + Sonen Jesus + Kristus o den Helige + Ande Amen.
Titel: Regeln och Undantaget
Skrivet av: Avos skrivet 29 december 2007, 15:26:45 PM
(P.S Ruby. Jag tror inte att det bryter mot upphovsrätten detta. Brecht dog 1952, boken är tryckt -61, och texten är den sista tryckta, jag har bara tagit med stycken ur den).

I Bertold Brechts pjäs Regeln och Undantaget skildras ondskan mot en kuli som bär köpmannens packning. Köpmannen har gjort en oljeprospektering, och är  på väg till Urga för att registrera den, med konkurrenterna i hälarna. Köpmannen driver på kulin allt vad han kan, för att inte konkurrenterna ska hinna ifatt dem, och prospekteringen gå förlorad.

Vi ska här berätta
historien om en resa , företagen
av en utsugare och två av hans offer.
Betrakta noga personernas beteende !
Finn det underligt, om också långtifrån sällsynt,
oförklarligt, om också alldagligt,
obegripligt, om också närmast en regel !
Även den minsta handling, skenbart enkel,
förtjänar er misstro. Undersök särskilt
om det sedvanliga är nödvändigt !
Vi ber er uttryckligen: Finn inte
det allmänt förekommande naturligt !
Ty naturligt får ingenting kallas
i en tid av blodig förvirring,
underblåst oordning, planmässigt godtycke,
förråad mänsklighet, på det att intet
må gälla för alltid.

Köpmannan Karl Langman jagar fram med sin lilla expedition genom öknen från en oljeprospektering han gjort. Hans expedition består av en kuli som bär packningen, och en vägvisare. Han är förföljd av konkurrenterna och den som hinner först till Urga får prospekteringen. Därför så ber Langman vägvisaren att slå bäraren så att han ska skynda på, annars så hotar Langman bäraren med avsked. Bäraren slår kulin, kulin ber själv om att bli slagen, då vägvisaren har samvetsförebråelser, annars är han rädd att båda förlorar sitt arbete.

Vid Stationen Han, avskedar Langman vägvisaren i alla fall, eftersom de inte hunnit hålla jämna steg mot de förföljande konkurrenterna. Langman vet nu inte hur han ska hitta vägen till Urga genom öknen , utan vägvisare, han är samtidigt rädd för att bli rånad av kulin som har blivit slagen. Vägvisaren ger kulin sin vattenflaska, och förklarar vägen till Urga för honom.

Resan går vidare med kulin som vägvisare och bärare. Langman vågar dock inte slå kulin nu, efersom han är i händerna på kulin, eftersom det bara är kulin som kan vägen. Langman försöker bli vän med kulin, bjuder honom på cigaretter, talar vänligt med honom . Kulin tycker att hans beteende är konstigt. "Vår Tobak ?" Frågar kulin.  Langman går efer kulin och sjunger för sig själv:

Den sjuke han dör, och den starke går på,
och det är rätt så.
Den starke ska ha hjälp och den svage ingen få,
och det är rätt så.
När slaget är över proppar segraren sig full,
och det är rätt så.
men kocken räknar om för de stupades skull,
och det är rätt så, Gud skapade själv både herre och dräng,
och det var rätt så.
Ta hand om de som duger , och de andra undanträng,
för det är rätt så.

När de kommer fram till floden Mir, uppstår problem. Vattnet är för högt. Köpmannen tvingar då kulin i vattnet, genom att ta fram revolvern. Kulin är nära att drunkna, och bryter armen, men räddas av köpmannen. De konstaterar att de har gått vilse, och har slut vatten. Mot kvällen när de slår läger så blir kulin orolig för att om de blir upphittade senare och det framkommer att kulin har den extra vattenflaskan på sig han fick av vägvisaren, så kommer han att bli straffad, om han gömt det sista vattnet. Han går därför över till köpmannen med vattenflaskan, men köpmannen tror att det är en sten han har i handen, och skjuter honom. Det hela slutar i en rättegång, där kulins änka begär skadestånd av köpmannen.

I rövarbandens följe
drar domstalarna fram.
När den oskyldige dräpts
samlas domarna för att fördöma honom
På den dräptes grav
ska också hans rätt dräpas
Och domstolarnas utslag
faller som skuggan av en slaktkniv.
Ack slaktkniven är väl stark nog ? Behöver
den domslutet som ett följebrev ?
Betrakta flykten ! Vart flyger gamarna ?
Den ofruktbara öknen drev bort dem,
men domstolarna ska ge dem föda.
Dit lockas mördarna. Förföljarna
tar sin tillflykt dit. Och där
gömmer tjuvarna sitt tjuvgods, inslaget
i ett papper, på vilket en lag står skrivet.

I domen fastslogs det att kulin hade dödats, och köpmannen hävdade att han dödat kulin i självförsvar, genom att försöka anfalla honom med en sten som kulin hållit i handen. Vägvisaren var vitten i rättegången, och sade att han hade beviset med sig. Värdshusvärden från Stationen Han varnade i tysthet vägvisaren för att blanda sig i saken. Vägvisaren tog risken och visade att det föremål som kulin hålit i handen varit vägvisarens vattenflaska och inte en sten. Därmed så ansåg hustrun till kulin att de hade saken helt på sin sida. Köpmannen hade skjutit en helt oskyldig människa och borde dömas till skadestånd.

Men då tog domaren  vid och frågade köpmannen om han slagit kulin så som det är brukligt under resan. Domaren menade att det inte var att lasta köpmannen för detta, så var ju seden och regeln om man ska vinna i konkurrensen. Köpmannen svarade att han följt regeln. Domaren frågade om han slagit kulin så mycket att det fanns skäl för att anta att kulin skulle vilja trakta efter hans liv. Köpmannen svarade, att det var nog så...

Domen blev därmed att även om kulin inte hållit i en sten, utan tänkt ge köpmannen den sista vattenflaskan, så kunde man ändå anta att köpmannen BORDE han handlat i självförsvar, eftersom han inte under dessa omständigheter hade kunnat veta att denna kuli var ett undantag från regeln.
Domen blev alltså att köpmannen handlat i självförsvar, då det borde antas att kulin borde ha varit ursinnig och velat döda köpmannen, då det inte fanns någon orsak till att kulin skulle under dessa omständigheter ha velat ge köpmannen vatten.

Domaren:
När regel är öga för öga
räknar blott dåren med undantag.
Att hans fiende ger honom vatten,
det väntar den förnuftige ej.
Rätten kan sammanträda.

Vägvisaren:
I det rådande systemet
är mänsklighet ett undantag.
Den som uppträder mänskligt
har alltså sig själv att skylla.
Tag er tillvara för den som har en vänlig uppsyn,
och hindra var och en
som vill hjälpa en annan !

Törstar någon bredvid dig, så slut dina ögon !
Slå dövörat till, ifall du hör någon stöna ,
och hejda din fot när man ber dig om hjälp !
Ve den som glömmer sig! Han
ger en människa att dricka och en varg dricker.
Titel: ...och fornnordiska mytologin
Skrivet av: valens skrivet 29 december 2007, 17:06:52 PM
Brukade inte Oden ge allt kött som serverades honom till vargarna (Freke och Gere) då han själv föredrog vin?
Istället använde Oden sig av list och trolldom för att bekämpa ondskan.
Vatten?
Den kanske uteblev för Oden till sist.
Däremot fällde Freja över sin make gyllene tårar till slut.
Titel: Re: ...och fornnordiska mytologin
Skrivet av: Avos skrivet 29 december 2007, 18:46:21 PM
Citat från: "valens"
Brukade inte Oden ge allt kött som serverades honom till vargarna (Freke och Gere) då han själv föredrog vin?
Istället använde Oden sig av list och trolldom för att bekämpa ondskan.
Vatten?
Den kanske uteblev för Oden till sist.
Däremot fällde Freja över sin make gyllene tårar till slut.


Någon ledtråd om var det står ? Jag har massor av mytologi, hittade det inte. Men just det där med att slippa undan ondskan med en list.. har jag inte sett
Titel: Re: ...och fornnordiska mytologin
Skrivet av: valens skrivet 29 december 2007, 20:25:33 PM
Citat från: "Avos"

Någon ledtråd om var det står ? Jag har massor av mytologi, hittade det inte. Men just det där med att slippa undan ondskan med en list.. har jag inte sett



Ojdå!
Det finns så mycket skriven om forntida nordiska mytologin…
Och jag tror inte att det är en enda av dessa skriverier som berättar om Oden utan att framföra på ett eller ett annat sätt Odens listighet bland allt annat…


Ledtråd?
I en ganska ny encyklopedi kan man läsa om Odens stora visdom som han har fått i utbyte mot sitt ena öga.
Där kan man läsa om att Oden använder sig bland annat av list för att bekämpa ondskan.

Lycka till!
Titel: Re: ...och fornnordiska mytologin
Skrivet av: Avos skrivet 29 december 2007, 21:58:19 PM
Citat från: "valens"
Ledtråd?
I en ganska ny encyklopedi kan man läsa om Odens stora visdom som han har fått i utbyte mot sitt ena öga.
Där kan man läsa om att Oden använder sig bland annat av list för att bekämpa ondskan.


Nå, ondskan lär man inte överlista. Där gäller nog tålmodigt iaktagande, och att lära sig invänta sin tur när raseriet visar sin svaga sida.
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 29 december 2007, 22:11:45 PM
Ack människan är ej god.
Ge därför hennes bak en duktig spark, ty gör du det,
du gagnar hennes sak.

Ty för jordelivet
måste mera god hon va'
Ge henne därför sparkar,
så blir hon bra.
Titel: Re: Ondskan
Skrivet av: valens skrivet 30 december 2007, 06:29:33 AM
Citat från: "Avos"
Ack människan är ej god.
Ge därför hennes bak en duktig spark, ty gör du det,
du gagnar hennes sak.

Ty för jordelivet
måste mera god hon va'
Ge henne därför sparkar,
så blir hon bra.



Människan skapades god.

Ett barn påverkas av miljö som är olika lämpliga för att mogna harmoniskt.
Barnet har ändå kvar sin förmåga att fatta fria beslut. Ingen är därför helt styrd av miljön. Alla kan bryta med den och gå emot det som är fel. Varje människa kan följa sitt samvete.

Jean-Jaques Rousseau hävdade också att människan föds god. Och han utvecklade det och skrev att om man bara lämnar de små barnen i fred så mycket som möjligt och låter dem utvecklas naturligt, så blir de goda och förståndiga vuxna.

Sedan kommer ondskan och påverkar barnet, påverkar oss.
Eller?
Fanns ondskan redan tidigare?
Vem har skapat ondskan då? I vilket syfte?
Hur kunde människan välja det onda om inte ondskan redan fanns?

”Ty för jordelivet är människan alltför dum,
För lögn och bedrägeri är hon döv och stum.”
Titel: Ondskan
Skrivet av: valens skrivet 30 december 2007, 08:23:55 AM
"Antingen så vill Gud utplåna ondska, men kan inte; eller så kan han, men vill inte.
Om Han vill, men inte kan, är Han maktlös. Om Han kan, men inte vill, är Han ondskefull.
Om, som de säger, Gud kan utplåna ondska, och Gud verkligen vill det, varför finns det ondska i världen?" (Epikuros paradox)



Med hoppet att ingen kommer att vända sig i graven, låt mig tolka Epikuros på ett avangardistiskt sätt:


Antingen så vill Lagstiftaren utplåna ondska, men kan inte; eller så kan den, men vill inte.
Om den vill, men inte kan, är den maktlös. Om den kan, men inte vill, är den ondskefull.
Om, som de säger, Lagstiftaren kan utplåna ondska, och Lagstiftaren verkligen vill det, varför finns det ondska i landet? (Dagens paradox)
Titel: Re: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 30 december 2007, 13:53:23 PM
Citat från: "valens"
Citat från: "Avos"
Ack människan är ej god.
Ge därför hennes bak en duktig spark, ty gör du det,
du gagnar hennes sak.

Ty för jordelivet
måste mera god hon va'
Ge henne därför sparkar,
så blir hon bra.



Människan skapades god.

Ett barn påverkas av miljö som är olika lämpliga för att mogna harmoniskt.
Barnet har ändå kvar sin förmåga att fatta fria beslut. Ingen är därför helt styrd av miljön. Alla kan bryta med den och gå emot det som är fel. Varje människa kan följa sitt samvete.

Jean-Jaques Rousseau hävdade också att människan föds god. Och han utvecklade det och skrev att om man bara lämnar de små barnen i fred så mycket som möjligt och låter dem utvecklas naturligt, så blir de goda och förståndiga vuxna.

Sedan kommer ondskan och påverkar barnet, påverkar oss.
Eller?
Fanns ondskan redan tidigare?
Vem har skapat ondskan då? I vilket syfte?
Hur kunde människan välja det onda om inte ondskan redan fanns?

”Ty för jordelivet är människan alltför dum,
För lögn och bedrägeri är hon döv och stum.”


Rosseau skrev mycket fint om barn i sin idealistiska berättelse om idealbarnet Emil. Barn har inte utvecklat mottaglighet för ondskan. De har inte förstört sig, så pass att de ännu kan börja bygga strategier där den ingår. Alla som inleder den bekantskapen, har inlett en resa på det sluttande planet.

Jag har huserat på humanisternas fora(ateisterna), i några dagar. Deras slagord är human-etik. Där huserar folk som kallar sig "djur". Resonemang om etik och moral funkar inte på dem, därför att de tror att allt som inte är vetenskapligt finns inte. Kultur, känslor, kärlek, bordskick, etik, moral och uppfostran.

Jag inledde denna diskussion om ondska med dem, men det är nog att kasta bort tiden, att tala om något annat med dem än mat, arbete, och sömn.

Jag anser att ondskan är en kraft som syftar till att bryta ned Guds skapelse. Be mig inte bevisa det. Jag menar bara att de som försökte tillverka lampskärmar av människor, kan inte ha gjort detta för att de ansåg sig ha behov av detta. Inte heller gjorde de detta för att de var sjuka. Miljoner människor kan inte ha evaluerat sig till att tillfälligt vara en ledande historisk kraft under den tiden på grund av att de var sjuka.

En annan iaktagelse är att när sjuka brott har begåtts, så är det ganska vanligt att gärningsmannen friskförklaras, trots att brottet i sig inte kunnat förklaras som mänskligt. I sådna fall , när personen i frågan ansetts frisk, anser jag att det kan ha handlat om ondska.
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 30 december 2007, 14:31:35 PM
Under november-december tog mamman bort sonen från mig i två veckor. Jag bad henne "lova" att inte göra så mer, då allt skedde helt öppet inför fritids, skola och skoltaxi. Hon lämnade massor av spår, och bröt mot de scheman som hon själv enväldigt hade skrivitoch medgivit utdelning åt alla berörda.  Jag bearbetade henne därför extra mycket om hur hon skulle ha det under julhelgen. Hon kommer ju från ryssland, där man inte firar jul ( de firar nyår) Hon har alla år sedan skilsmässan därför arbetat extra under jul och nyår. Jag upprepade vad jag sagt alla julhelger; att jag erbjuder henne att ha barnen under julhelgen, vilket hon som vanligt tackade nej till. Jag erbjöd henne två varianter: antingen att barnen firade halva dagen hos henne, och andra halvan hos mig, eller att de var hela julafton hos henne. Hon var inte intresserad av något av alternativen.
Titel: Re: Ondskan
Skrivet av: valens skrivet 30 december 2007, 14:42:32 PM
Citat från: "Avos"

(...)
Miljoner människor kan inte ha evaluerat sig till att tillfälligt vara en ledande historisk kraft under den tiden på grund av att de var sjuka.
(...)



Jag håller med dig: då var det ondskan då, miljoner plötsligt inbillade sig att tillfälligt vara en ledande historisk kraft under den tiden…

Men idag, med facit i hand, då visa ”intelligenta skapelser” (oavsett om de kallar sig för djur, gudar  eller annat) vad kan det handla om, då dessa ”intelligenta skapelser” genererar och underhåller en arbetsmarknad på våra barns bekostnad?

 Låt mig citera en ”klassiker vid livet”  :wink:  :
Antingen så vill Lagstiftaren utplåna ondska, men kan inte; eller så kan den, men vill inte.
Om den vill, men inte kan, är den maktlös. Om den kan, men inte vill, är den ondskefull.
Om, som de säger, Lagstiftaren kan utplåna ondska, och Lagstiftaren verkligen vill det, varför finns det ondska i landet? (Dagens paradox)
Titel: Re: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 30 december 2007, 15:02:11 PM
Citat från: "valens"

Antingen så vill Lagstiftaren utplåna ondska, men kan inte; eller så kan den, men vill inte.
Om den vill, men inte kan, är den maktlös. Om den kan, men inte vill, är den ondskefull.
Om, som de säger, Lagstiftaren kan utplåna ondska, och Lagstiftaren verkligen vill det, varför finns det ondska i landet? (Dagens paradox)


Jag anser att ondskan står över de mänskliga strategierna. Det finns många exempel inom literaturen, där en intrig handlar om att någon försöker stjäla tändstickorna från fan, men att allt slutar med att de blivit utnyttjade själva.
Titel: Re: Ondskan
Skrivet av: valens skrivet 30 december 2007, 15:31:13 PM
Citat från: "Avos"
Citat från: "valens"

Antingen så vill Lagstiftaren utplåna ondska, men kan inte; eller så kan den, men vill inte.
Om den vill, men inte kan, är den maktlös. Om den kan, men inte vill, är den ondskefull.
Om, som de säger, Lagstiftaren kan utplåna ondska, och Lagstiftaren verkligen vill det, varför finns det ondska i landet? (Dagens paradox)


Jag anser att ondskan står över de mänskliga strategierna. Det finns många exempel inom literaturen, där en intrig handlar om att någon försöker stjäla tändstickorna från fan, men att allt slutar med att de blivit utnyttjade själva.



Javisst, och på tal om tändstickor och exempel inom litteraturen, kan man då citera en intressant dialog ur Carlo Collodis mästerverk:
"- Du får inte leka med tändstickor!
- Varför inte?
- Du kan ju fatta eld!"
Titel: Re: Ondskan
Skrivet av: valens skrivet 30 december 2007, 18:34:49 PM
Citat från: "Jan-Olof Larsson"

***
Jaha, då har vi det där med ondskan.... Hur kan ondska existera om det inte finns något gott ? Hur kan ett batteri enbart ha en negativ pol utan att en pluspol existerar... Även om paradoxen är att pluspolen i ett batteri har underskott av negativa elektroner och söker efter en jämnvikt !

Eller Som den annars välmenande modern sa till sitt barn : " Du får inte gå ner till vattnet förrän Du lärt dig simma ! "




Jaha, då hade vi det där med ondskan...
Titel: Re: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 31 december 2007, 15:19:21 PM
Citat från: "Jan-Olof Larsson"

Jaha, då har vi det där med ondskan.... Hur kan ondska existera om det inte finns något gott ? Hur kan ett batteri enbart ha en negativ pol utan att en pluspol existerar... Även om paradoxen är att pluspolen i ett batteri har underskott av negativa elektroner och söker efter en jämnvikt !


Det du skriver här är intressant filosofi ! Det handlar om entropin. Dvs termodynamikens tredje sats om att allting  i universum slutligen ska gå värme-döden tillmötes, eftersom allting förlorar energi.

Batteriet kan bara bli tomt. Strömmen kan inte vandra tillbaka igen från minuspolen.

Alla vet hur man gör när man häller ut en flaska vatten på marken. Ingen vet hur man gör för att få vattnen man hällde ut på marken tillbaka in i flaskan igen. Det är lätt att förstöra, men svårt att återställa entropi.

Beträffande din tanke med att det goda, som då är entropins motkraft, och det onda som är galopperande entropi, som  då I SIG skulle fungera entropiskt. Dvs utan begreppet ondska, så skulle det goda vara denna pluspol, som allt vandrar ifrån..
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 31 december 2007, 15:26:31 PM
Jag har faktiskt glömt bort mitt ursprungssyfte med den här tråden !

Det var dels orginalinlägget, samt exemplen på ondskan:

1) Om den ordodoxt religöse som förskjuter sin son och skickar honom på uppfostringsanstalt.

2) Om nazisten som försökte mörda  av "politiska" orsaker.

3)Texten regeln och undantaget.

Det fanns en fjärde text också om pastorn som utsattes för en mycket grym prövning.

Jag skulle vilja att ni läste om de tre texterna och granskar ondskans karaktär, dess ursprung, hur den yttrar sig på olika sätt i de tre exemplen. vilka slutsatser drar ni ? Vore en verkligen intressant diskussion !

Betrakta noga personernas beteende !
Finn det underligt, om också långtifrån sällsynt,
oförklarligt, om också alldagligt,
obegripligt, om också närmast en regel !
Även den minsta handling, skenbart enkel,
förtjänar er misstro. Undersök särskilt
om det sedvanliga är nödvändigt !
Vi ber er uttryckligen: Finn inte
det allmänt förekommande naturligt !
Ty naturligt får ingenting kallas
i en tid av blodig förvirring,
underblåst oordning, planmässigt godtycke,
förråad mänsklighet, på det att intet
må gälla för alltid.
Titel: Re: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 01 januari 2008, 14:03:18 PM
Citat från: "Jan-Olof Larsson"
Citat från: "Avos"
J
1) Om den ordodoxt religöse som förskjuter sin son och skickar honom på uppfostringsanstalt.

2) Om nazisten som försökte mörda  av "politiska" orsaker.

3)Texten regeln och undantaget.

Betrakta noga personernas beteende !
Finn det underligt, om också långtifrån sällsynt,
oförklarligt, om också alldagligt,
obegripligt, om också närmast en regel !
Även den minsta handling, skenbart enkel,
förtjänar er misstro. Undersök särskilt
om det sedvanliga är nödvändigt !
Vi ber er uttryckligen: Finn inte
det allmänt förekommande naturligt !
Ty naturligt får ingenting kallas
i en tid av blodig förvirring,
underblåst oordning, planmässigt godtycke,
förråad mänsklighet, på det att intet
må gälla för alltid.


Ondska som också har sina rötter i historien som hos filosoferna Platon och Aristoteles. Deras  filosofi var  att kontrollera och styra staten med  bl.a. förringa och förslava människorna … Platon menade att ” Alla fria män skulle verka som väktare för staten. De skulle leva avskilda i kollektiva läger och deras främsta uppgift var att försvar staten. Staten skulle bestämma när och med vem väktarna skulle avla barn. Barnet och föräldrarna fick sedan INTE lära känna varandra, utan skulle FOSTRAS av STATEN. Bland de väktare som uppnått femtio års ålder skulle statens styresmän väljas.”
Platons idealstat bygger alltså på en elitteori och han fördömde därmed folkstyret.

Dagligen hör vi om Makteliten och hur det har blivet med statens väktare bestående av ett enormt tjänstemannavälde. Ett i många fall tjänstemannavälde som berör och angår oss drabbade av  maktmissbruk.  Är det inte en Makt utan ansvar som blivet förblindad och förledd in i ett tillstånd av dumhet ? Influerad av historiens filosofer och tänkare…

Maktmissbruk skapar ju ondska och är dumt men det leder också till totalitära stater med metoder där människorna inte kan ändra på något. Motsatsen till Demokrati.

DEMOKRATUREN vi fått erfara genom de totalitära metodiker som används under LVU ” för barns bästa ” men mörkar att denna DUMHET LVU skadar barn och föräldrar psykiskt och fysiskt samt ekonomisk mm för all framtid, således är LVU tillämpningen ONDSKA.   Eftersom det bevisligen är så att man inte kan ändra på ett LVU om det inte är sju torsdagar i veckan så visar det också att  denna DUMHET skapar totalitärt system  

Ondskan är kopplad till dumhet men primärt är frågan huruvida det är dumhet som skapar ondska eller tvärtom , ondska som skapar dumhet. Det verkar som  det finns korrelationer här.

Sist men inte minst viktigt Ondskan skapar inte sig själv per automatik . Tvärtom det är människor som deltar i den och underblåser den så givetvis har lagstiftarna med detta att göra så slutfrågan är om denna dumhet är oändlig precis som universum.


Du tar upp Platons "Staten" som ett ytterligare exempel på ondskan. När jag läste den fastnade jag för en rad ungefär: "Läkarens roll är att hålla de friska och dugliga vid liv. Läkarens roll är också att sätta gränser när svagheten går för långt med slaktkniven"

"Staten" skildrar ett samhälle som är naivt återgivet. Platon levde nog långt borta från verkligheten, enligt min mening.Men man kan lika gärna tolka den som medveten ondska. Det blir ju i alla fall resultatet, när andra tänkare använder Platons idealistiska skrift för att motivera nazism exempelvis.

Jag har länge försökt få tag på en ironisk visa av Blå Tåget, som handlade om den naiva vänsterns försök att frälsa arbetarklassen i början på -70-talet. Detta liknar Platons synsätt på staten. Jag kan inte visan utantill men ungefär så här går den:

Jag ska hjälpa dig,
och sedan stjälpa dig
Jag ska förföra dig,
och förgöra dig
Jag ska lära dig, och
förtära dig
Jag ska föröka dig,
ja, jag ska döda dig

Det handlar om en slags ytlig nitälskan, men under finns den egna egennyttan. De egna intressena som söker makt över andra, utklädd i idealitetens förklädnad.

Beträffande exemplet med den ortodoxe kristne, så är min slutsats att hans lagiskhet, där han säkert ofta påpekar att lagen bygger på kärleken ( kärlek är ett ord som aldrig går att motsäga, liksom barnens bästa, om du ska slå ihjäl någon någon gång: gör det av kärlek !). Han försköt sin son av kärlek, avstod från uppfostran, placerade honom bland mördare, av ren rättfärdighet, och för barnens bästa.Han kunde sedan inför andra visa att ingen längre kunde skämta om honom Han var en lagens människa, en som var förtjänt att äras. En människa som kunde betros makt, och förtjäna andras aktning. Påminner om den bibliska berättelsen om ( moses?), där Gud ville att han skulle visa om han älskade Gud så mycket att han var beredd att mörda sin egen son. Han försökte !!Men Gud bad honom att avstå.. Maktdemonstrationen räckte.. Mer och mer kärlek, slå ihjäl varandra...Så visar ni att ni är starka och kärleksfulla.

Nazisten däremot anser jag var ett klart exempel på ondska. Vanligen så försöker ondskan, maskera sina handlingar, men här försöker nazisten företräda dess intressen helt öppet. Han försöker få onskan att bli en naturlig del av livet, och försöker vända på ordningen, så att det som är naturligt ska bli undantag.

I Regeln och Undantaget så tar Brecht fasta på just detta. Han menar att ondskan ÄR redan regeln !Han verkar mena att ondskan ligger inbyggd i själva herre och drängförhållandet. Det är naturligt att så länge det finns två sorters människor att handla därefter. Det är naturligt att förutsätta hatet och fiendskapen.

"Vår Tobak ?" Frågar kulin. Langman går efer kulin och sjunger för sig själv:

Den sjuke han dör, och den starke går på,
och det är rätt så.
Den starke ska ha hjälp och den svage ingen få,
och det är rätt så.
När slaget är över proppar segraren sig full,
och det är rätt så.
men kocken räknar om för de stupades skull,
och det är rätt så, Gud skapade själv både herre och dräng,
och det var rätt så.
Ta hand om de som duger , och de andra undanträng,
för det är rätt så.

Notera då kulin förvånat frågar "Vår tobak?". Han blir förvånad över köpmannens list, då medmänsklighet är undantaget. Senare sjunger köpmannen sången om att"Gud skapade själv både herre och dräng,
och det var rätt så.Ta hand om de som duger , och de andra undanträng,
för det är rätt så. "
Titel: Re: Passagerarna på ONDA tåget måste gå till aktion och hand
Skrivet av: valens skrivet 03 januari 2008, 10:55:21 AM
Citat från: "Jan-Olof Larsson"

Så många exempel det går att få fram på ondska
(...)
Blå-Röda tåg med samma destination helt paralyserade av desinformation för barns bästa. Lokföraren har tappat kontrollen och blåröda tåget skenar och går fortare och fortare in på ett sidospår som slutar tvärt vid en bergvägg Några av passagerarna har försökt dra i nödbromsen och larmat konduktören som bara sett till att tåget blivet fullsatt… Så booom ! Smällen hörs vida omkring skadorna blev förödande och många avled.
(...)



That train is dead on time; many souls are on the line…

Here comes the story of the Spanish train:

There's a Spanish train that runs between Guadalquivir and old Seville,
And at dead of night the whistle blows, and people hear - she’s running still.
And then they hush their children back to sleep lock the doors, upstairs they creep.
For it is said that the souls of the dead, fill that train - ten thousand deep!

Well a railway man lay dying with his people by his side.
His family was crying, knelt praying before he died.
But above his bed just a-waiting for the dead was the Devil with a twinkle in his eye.
“Well God’s not around and look what I've found - This one's mine!"

Just then the Lord Himself appeared in a blinding flash of light.
And shouted at the devil:”Get the hence to the endless night!"
But the devil just grinned and said:
”I may be sinned, but there’s no need to push me around.
I got him first so you can do your worst - He’s going underground!”
“But, I think I'll give you one more chance", said the devil with a smile.
“So throw away that stupid lance it’s really not your style."

“Joker is the name - Poker is the game, and we’ll play right here on this bed!
And then we'll bet for the biggest stakes yet; the souls of the dead!”

And I said:
"Look out, Lord, He’s going to win; the sun is down and the night is riding in.
That train is dead on time; many souls are on the line,
Oh, Lord he's going to win!"

Well the railway man cut the cards and he dealt them each a hand of five.
And for the Lord was praying hard for that train he'd had to drive…
Well, the devil had three aces and king, and the Lord; He was running for a straight.
He had a queen and the knave and a nine and ten of spades, all He need was the eight…
And the Lord called for more cards, but He drew the diamond eight,
And the devil said the Son of God: “I believe you’ve got it straight".
So deal me one, for the time has come to see, who will be the king of this place.
But as he spoke, form beneath his cloak; he slipped an other ace…

Ten thousand souls was the opening bid, and soon went to on fifty-nine.
But the Lord didn't see what the devil did, and He said, " that suits me fine."
“I’ll raise you high, to hundred and five, and forever put an end to your sins!"
But the devil let out a mighty shout:” My hand wins!"

And I said:
"Lord, oh Lord, you let him win, the sun is down and the night is riding in.
That train is dead on time; many souls are on the line;
Oh Lord don't let him win…”

Well that Spanish train still runs between, Guadalquivir and old Seville,
And at the dead of night the whistle blows, and people fear - she’s running still…
And far away in some recess, the Lord and devil are now playing chess.
The devil still cheats and wins more souls, and as for the Lord, well, He’s just doing his best….

And I said:
"Lord, oh Lord, you’ve got to win, the sun is down and the night to riding in.
That train is still on time, oh my soul is on the line...
Oh Lord, you’ve got to win…”
Titel: Re: Passagerarna på ONDA tåget måste gå till aktion och hand
Skrivet av: Avos skrivet 03 januari 2008, 11:13:07 AM
Citat från: "Jan-Olof Larsson"
Så många exempel det går att få fram på ondska . Bergmans film Fanny och Alexander är också exempel på där den elake prästen som styvfar misshandlade barnen och de fick lida liksom mamman när hon hade gift om sig efter faders död….

Bibelns berättelse speglar ondskan så ondskan verkar vara lika oändlig som universum. Är det inte märkligt att de goda handlingarna å gärningarna får så litet genomslag eller är det så att mörkret äter upp ljuset… Många frågor som vi aldrig kan få svar på finns här och många svar finns som inte tål ljuset eftersom verkligheten ej alltid tål sanningen .

Det har berörts att mellan vänster-högerdiktaturer kan man finna gemensamma nämnare så varför inte tro att det finns något överordnat de olika politiska konstellationerna. Pengarna styr och talar brukar ordas om, samtidigt kan säkert finnas många intressanta svar på det här genom att ta del av frimureriets olika förgreningar …

Visan om” Blå tåget” tog du upp och den visar ju på avskräckande teorier och strategier som ändå skett och alltjämt sker i nutid både från vänster o högerkrafter. Men av någon outgrundlig anledning sitter vi alla här på LVUs´ Blå-Röda tåg med samma destination helt paralyserade av desinformation för barns bästa. Lokföraren har tappat kontrollen och blåröda tåget skenar och går fortare och fortare in på ett sidospår som slutar tvärt vid en bergvägg Några av passagerarna har försökt dra i nödbromsen och larmat konduktören som bara sett till att tåget blivet fullsatt… Så booom ! Smällen hörs vida omkring skadorna blev förödande och många avled.

Jag menar att eftersom kommuner och länsstyrelser samt lagstiftarna mm ha gjort sig så otillgängliga i frågor som detta och andra liknande forum berör, så måste vi samla energier till att ändra och planera för effektivare strategier för att få ett slut på detta.

Jag menar att de totalitära syndrom som så solklart visat sig skall vi inte behöva bli handlingsförlamade utav. Tvärtom om barnfamiljer i vårt land överhuvudtaget skall överleva så måste till en större aktion och agerande på flera fronter.

Det finns ingen logik i att makthavarna skall vara ansvarsbefriade med så mycket på sina samveten när det gäller LVU .



När man diskuterar ondskan så kommer man lätt in på att den ligger inbyggd i strukturerna. Då blir den en del av livet, och därmed en meningslöshet att diskutera, eftersom den blir synonym med "olyckor".

Jag syftar mer till dess demoniska natur. Nazisten exempelvis. Det saknas helt motiv, han uppträder som en målsökande robot. Hela miljön är förhäxad, alla går bara omkring och skrattar: åt vad kan man fråga sig ?

Just argumentet att ondskan skulle vara inbyggd i miljön känns främmande i detta fall. Ondskan har framsprungit ur miljön, men allt känns som förvandlat, och ingenting verkar vara naturligt. Samma upplevelse som vid LVU-utredningarna. De är anställda för att PRATA om barnens bästa, men förklarar sedan helt fräckt att deras uppgift inte är att hjälpa familjer som har problem.

Jag tänker även på regeln och undantaget, så visserligen förklarar ondskans ursprung som att den är framsprungen ur herre och dräng-förhållandet, medans "sången" säger så mycket mer. Är det verkligen helt spontant  ur detta förhållande som köpmannen sjunger denna fruktansvärda sång, eller är det mycket mer ?Jag tycker det låtar demoniskt.

Jag tänker på en novell som Edgar Allan Poe skrev "Vrånghetens Demon".
Han hade begått det perfekta mordet, förgiftat en person med ett preparerat stearinljus. I sin stolthet över sin intelligens, så ökade hans självförtroende så pass, att han började känna en obetvinglig drift att tala om detta åt någon, så att han fick äran av detta.Allt slutade med att han skrek ut sanningen om sitt brott utanför polis-tationen, Vrånghetens demon hade tagit över kontrollen mot hans vilja..
Titel: alldeles för mycket ondska
Skrivet av: valens skrivet 03 januari 2008, 12:24:20 PM
Det är många som läser; tyvärr, det är alldeles för få som begriper sig på…

Ett tydligt exempel då ondskan börjar ta över, det är då man börjar visa sina klor och hänsynslöst men mycket farligt, börjar man slå vilt omkring sig…

Det finns mer i den här världen än bara ondska!  
Då och då, bör man ägna gärna lite mer tid, åt att reflektera över hur man agerar…

Så låt oss ägna vår viljekraft, styrka, godhjärtenhet och annat till mera positiva företeelser.
God fortsättning på det nya året!
Titel: Ondskan
Skrivet av: Avos skrivet 30 december 2009, 21:31:18 PM
(https://forum.nkmr.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fphotofile.name%2Fphoto%2Favos80%2F3415948%2Flarge%2F75463891.jpg&hash=b530c86644ef152003e4542b54cc6f5d)

Efter glasnost återfanns i den ungerska säkerhetspolisens arkiv en text med rubriken "Instruktioner för nedsväljandet av sängfjädrar". Genast sätter en så upprörande rubrik tankarna i rörelse: Vad kan tänkas stå i en sådan text om vilka metoder som används när bödlarna plågar sina offer ?

Det som skapar en sådan upprördhet är ju konfrontationen med ett slags "människors" tänkande och deras värld, där vi inte ingår. Denna kategori "människor" känns igen genom att de talar om oss som bakterier, att vi kan tas bort, stängas in, göras om, odlas, bytas bort eller kastas bort om vi inte längre behövs.
Man brukar söka förklaringar i rationaliteten: de tjänar pengar, eller skaffar sig mera personlig makt och prestige genom utövandet av irrationell ondska.Trakasserade människor från olika länder som plågats av säkerhetstjänster har förvånande nog ofta uppgett att de inte tror att säkerhetstjänsterna har några rationella motiv: det handlar bara ondska.

(https://forum.nkmr.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fphotofile.name%2Fphoto%2Favos80%2F3415948%2Flarge%2F74041686.jpg&hash=9e57d78be2468598783774b8b4f34a11)

Men det är uppenbart att i myndigheterna kan inte varje person få hemliga pengar för alla de ondskefulla handlingar de begår. En del får pengar: men inte alla i systemet har hemliga pengar,det är inte pengar huvudsakligen som driver den ondskefulla slavhandeln med stulna barn som socialförvaltningarna bedriver, då inte alla aktörer får hemliga pengar. Politikerna exempelvis har säkerligen inte hemliga inkomster av slavhandeln med stulna barn, säkerligen har heller inte cheferna på sociala inkomster av de barn de skickar i livslång olycka.


Prestige och makt är då nästa misstänkta motiv för denna fruktansvärda hantering. Men att förpassa Sverige  bakåt i tiden 1000 år till den mörka hedendomen då sverige livnärde sig på slavhandel av slavar som hämtades i öst, och såldes på kontinenten, är inte prestigefyllt.Det ger makt, men inte makt på en högre nivå.

(https://forum.nkmr.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fphotofile.name%2Fphoto%2Favos80%2F3415948%2Flarge%2F74135357.jpg&hash=89b0e8a95823367a5e709427c02b702d)

När jag rekapitulerar den tid som flutit sedan jag blev medborgare i Kafka-Sverige för 6 år sedan till idag, och läser på www.NKMR.org :s forum om de fruktansvärda myndighetsövergreppen mot oskyldiga människor som varit under den tiden, så svindlar det för ögonen. Sinnet är inte gjort för att kunna uppfatta sådant, liksom man inte kan förstå instruktioner för nedsväljandet av sängfjädrar.

(https://forum.nkmr.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fphotofile.name%2Fphoto%2Favos80%2F3415948%2Flarge%2F74135443.jpg&hash=ed730da30cc1447778674ddd8cf6a7f3)

Kvinnan som sökte tillfällig socialhjälp och förlorade sitt barn "kan du inte försörja dig själv ska du inte ha kvar barnet". Kvinnan som fick ärva en sommarstuga och blev fråntaget sitt barn" barnens bästa".Mannen som förlorade sina barn därför att han hade för liten ögonkontakt med dem, enligt utredaren. Kvinnan som förlorade barnen därför att hon hade för mycket ögon kontakt med dem enligt utredaren. Mannen som förlorade sina barn, därför att psykologen i en test bett flickan ta upp en docka ur en glaslåda. Hon valde en brun apa: "Detta kan betyda att pappan har begått incest,sade psykologen."Därför förlorade han sina barn.
Det finns mer exempel på grov ondska.Men jag tänker nu bara på den ondska, som visat sig vara ett nytt och mer allvarligt hot mot livet för mänskligheten.

Ett tag lugnade det ned sig med rapporter om nya myndighetsövergrepp: men i höstas brast fördämningarna och nya tidigare aldrig skådade exempel på grov ondska kom fram från Satans egna myndigheter:

Kidnappningen av Dominic Johansson: orsak:två trasiga tänder och hemundervisning.Dominics föräldrar var aktiva i en någn slags socialistisk rörelse för alternativ livstil. Jag har sett ett samband mellan dessa myndighetsövergrepp av ondskan: De grupper som asociala menar är "utsatta": drogmissbrukare, sinnesjuka och våldsamma förekommer ALDRIG på www.nkmr.org 's forum! Jag har alldrig sett det under de 6 år jag deltagit där. Ingen annanstans heller. De som utsätts för övergreppen är nästan enbart intellektuella och stridbara människor.

När det handlar om föräldrar med klart bristande föräldraförmåga, blir åtgärderna inga alls, asociala måste mer eller mindre TVINGAS till åtgärder av polis, massmedia eller en upprörd allmännhet. I andra fall SLÖSAS med åtgärder mot drogmissbrukare, och till drogmissbrukarna strömmar en aldrig sinande ström på turordning av pedagoger, psykologer, terapeuter,konsulter och assistenter som alla erbjuds möjlighet att livnära sig på ett redan havererat föräldraskap. Kontakten mellan knarkande, sinnesjuka, våldsamma ondskefulla och störda föräldrar får ALDRIG brytas: medborgarens förvirras att tro att detta handlar om en stor och ofattbar mildhet: barnen förklarar man behöver sina EGNA föräldrar.

Men när det handlar om intellektuella och stridbara människor blir det inte några milda villkor: barnen skickas på fosterhem, om bara en hypotetisk anklagelse riktas mot den ENA föräldern. Om barnet ska få träffa föräldrarna blir det en timme i månaden övervakat besök, medan  två SS skriker åt barnet och föräldrarna att de inte får röra i varandra, eller viska till varandra. så här kan det ofta låta då:

Jag undrar om det finns ngn här som har fått sitt barn tillbaks hem från LVU ?
I mitt fall har sos sagt att de kan inte lämna tillbaks mitt barn eftersom :

1. Avslut på senaste träff med mitt barn tog för lång tid.
2. Jag viskade i mitt barns öra att jag gör allt för att få henne hem.

Orsaken till LVU blev drograttfulla.
Polisen lade ner åtalet eftersom mediciner var utskrivna av läkare.
Jag fick tillbaks mitt körkort.
Vad ska jag göra ?
Sos vann i länsrätten genom att säga att jag inte kan ta hand om mitt barn pga mitt sjukdom.
Vilket sjukdom ? det vet jag inte - Jag har haft lunginflammation och var på akuten vid flera tillfälle.
Barnet stannade hemma med en vuxen som tillsyn.
Vad ska jag göra för att få slut på lidandet ??
Finns det ingen som står över de ?


En ny nivå av ondska är det.Dels när man ser hur vanliga normala människor behandlas som slavar utan rättigheter tagna i krig, när den öppna och medvetna ondskan hånar det goda och sunda.Dels när man ser vilka ondskan anser har de rättigheter vi andra saknar.De som ätit ur ondskans hand, är ofta de som får de rättigheter vi andra förnekas.

http://nyhetsverket.nu/readNews.html?id=3697

Slutligen ett exempel på ondska som varken är nytt, eller en ny nivå av ondska.

http://nyhetsverket.nu/readNews.html?id=3730

En kvinna har haft ett förhållande med en man som knarkade. De hade tre barn. Hon lämnade mannen och begärde enskild vårdnad. Då trodde hon antagligen att barnen skulle vara juridiskt säkrare för anklagelser om att de har en far som inte fullt ut klarar av sina åtaganden som förälder. Det är FEL.
När asociala lyckats manövrera bort fadern, kan de stjäla barnet lättare, då bara EN förälder återstår för att försvara barnen !! Om mamman behövt trygga barnens ställning, hade det varit bättre om hon valt fadern som allierad, för han kan inte utgöra ett så stort hot som Satans egen myndighet kan utgöra mot barnen!

Mamman gifte om sig med en annan man och skaffade ett barn som asociala sedan stal. De kom in i förlossningsrummet från asociala, poliser och annat folk och SLET barnet ur kroppen på henne. När hennes man kom in var det fullt med folk där och han såg sin nyblivna sons mamma stå blödande, chockad  och hysteriskt gråtande i ett hörn. Han började slåss med dessa bestar, men polisen kastade ut honom genom ett fönster.

Detta är som sagt inte en NY typ av ondska, så här har de gjort många gånger.Det har varit så här hela tiden i det land ni bor. Det är inget nytt. Även om det känns som en chock, är en chock nästan alltid något nytt, som man inte har beredskap inför, utom i det här fallet. Jag har hört talas om detta många gånger, men det känns ändå som en chock.

Vilka kan motiven tänkas vara? "Barnmisshandel"? Knappast: mamman har ju inte ens hunnit föda barnet ! "Mamman HAR HAFT en relation TIDIGARE med en narkoman" ? Behöver inte ens kommenteras, eftersom nästan alla någon gång HAR HAFT en realation till en missbrukare. Orsaken ligger inte där.

Orsaken ligger i ondskan själv, i dess leende ansikte, i kalla tomma ögon som brinner av hat mot godhet och sanning. Vi ska leva med denna ondska så länge ni behöver leva med den.Välj att öppet nämna den vid namn, eller fortsätta kallprata om dess offer som att de kan kastas bort, bytas säljas eller användas som de ondskefulla myndigheterna finner för gott.

Är det någon som tror att myndigheterna måste handla så här på grund av att lagar och regler måste följas innan de kan vidta mer förståeliga beslut ? Blir det bättre sen ? Ingen har sett något annat än att det blir värre och värre. Landet är ett slagfält, där ett krig pågår. 23 000 barn stjäls varje år och interneras, föräldrar och barn plågas tills de går under. Barn forslas i fångtransporter runt till uppsamlingsläger och börjar sedan cirkulera runt mellan olika skrupellösa personer som lever på barnarov.Människor kastar sig ut från balkonger, eller hänger sig. Politikerna vet om det. 23000 barn per år: Vet de om det ? Naturligtvis vet de om det, men om allmänheten låtsas att de inte vet om det, så får det fortsätta.

Är detta ett liv som saknar mening ? Jag syftar inte främst på offren, utan på oss andra ? Är det meningsfullt att påstå att vi lever i ett samhälle, som är en del av oss och en bild av oss själva ? Jag vägrar gå med på detta: Det vore bättre om vi invaderades av ett annat lands arme och att landet utplånades, för en utländsk invaderande arme skulle inte angripa våra barn på detta sätt, möjligen plåga oss på andra sätt, men låta våra barn vara ifred ! Jag skulle hälsa dem som befriare !