Författare Ämne: Mormors-farmorsdag  (läst 6640 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Mormors-farmorsdag
« skrivet: 07 mars 2010, 16:01:57 PM »

Första söndagen i mars dvs idag den 7 mars 2010 firas Mormors-farmorsdag i Frankrike.

I Storbritannien firas Grandmother’s Day näst sista söndagen i januari. Grandparents’ Day í år firas den 12 september.

I Sverige betraktas inte mor- och farföräldrar som familjerelationer. I stället ser socialstaten den utvidgade familjen som besvär. Enligt svenskt mönster består familjen av mor och far och socialtjänsten med sin stab av fosterföräldrar och deras anhang. Att mor- och farföräldrar inte åtnjuter någon aktning bekräftas med att det var så sent som i nådens år 1997 som vi fick en lag tack - Mormorsupproret - om att mor- och farföräldrar skulle utredas på samma sätt som utomstående om ett barn behövde ett annat hem än sina föräldrars att bo i. Men, fortfarande är det ytterst få barn som släktingplaceras.

Det vore mycket trevligt, tycker jag, om vi kunde börja fira Mormors-farmorsdag med början idag.

Och Mor- och farföräldradagen med början den 12 september 2010.

Tyvärr har jag inte hittat någon Morfars-farfarsdag/Grandfather's Day, men vi borde kunna bestämma en egen dag då vi firar farfar.

Ska Sverige införa speciella dagar för att fira Mormors-farmors, Morfars-farfarsdag och Mor- och farföräldrardagen?

Omröstningsfråga
  • Ja, absolut!
  • Kanske
  • Vet ej

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
SV: Mormors-farmorsdag
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2010, 19:45:54 PM »
Bra idé!
Föreslå idéen till Svenskt Näringsliv och/eller till Företagarförbundet.
Det blir ju presenter som gynnar företagare.
Hälsningar XENIA

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2010, 22:45:12 PM »
Det har inkommit flera positiva svar via e-mail på detta inlägg, eftersom jag även skickade ut som grupp-mail till NKMR:s medlemmar och sympatisörer.

Jag har inte alls tänkt att Mormors-farmorsdag eller att Mor- och farföräldradagen ska bli något kommersiellt jippo. I stället vill jag hedra den äldre generation för det värde de har som normöverförare inte bara till sina egna barn, utan också till sina barnbarn.

Far- och morföräldrar spelar en mycket viktig roll i sina barnbarns liv. Min mormor dog när jag var fyra år så jag kommer knappt ihåg henne, men min syster och jag och våra kusiner har bara glada och positiva minnen av vår morfar. Och, eftersom jag studerade i Frankrike har jag många vänner från min studietid, och jag har blivit en del av deras familjer. I en av dessa familjer i Paris, turnerar farfar, som hade fem egna barn och 14 barnbarn och som är änkeman sedan många år, runtom i Frankrike för att tillbringa tid med sina barnbarn varje sommar. Och givetvis, reste familjerna till honom emellanåt. Han har också passat barnbarnen så att föräldrarna har kunnat ta kortare semestrar etc. Men höjdpunkterna enligt dem alla har varit att han har tagit varje barnbarn med sig på utlandsresa när de hade tagit studenten! Papy, som han kallas för, fyller 100 år i sommar och det är tämligen uppenbart hur mycket han är älskad och uppskattad av sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn.

Förresten, Laila Freivalds hedrade sin mormor den gången då hon var sommarpratare i P1!

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2010, 23:55:24 PM »
Tyvärr är man nog tvungen att dra nytta av de kommersiella makterna i Sverige om man verkligen seriöst vill genomföra någon idé.

Mormödrar blir uppvaktade på morsdag, och farfar på farsdag.
Så det är morfar och farmor som hamnar utanför.
Hälsningar XENIA