Det har inkommit flera positiva svar via e-mail på detta inlägg, eftersom jag även skickade ut som grupp-mail till NKMR:s medlemmar och sympatisörer.
Jag har inte alls tänkt att Mormors-farmorsdag eller att Mor- och farföräldradagen ska bli något kommersiellt jippo. I stället vill jag hedra den äldre generation för det värde de har som normöverförare inte bara till sina egna barn, utan också till sina barnbarn.
Far- och morföräldrar spelar en mycket viktig roll i sina barnbarns liv. Min mormor dog när jag var fyra år så jag kommer knappt ihåg henne, men min syster och jag och våra kusiner har bara glada och positiva minnen av vår morfar. Och, eftersom jag studerade i Frankrike har jag många vänner från min studietid, och jag har blivit en del av deras familjer. I en av dessa familjer i Paris, turnerar farfar, som hade fem egna barn och 14 barnbarn och som är änkeman sedan många år, runtom i Frankrike för att tillbringa tid med sina barnbarn varje sommar. Och givetvis, reste familjerna till honom emellanåt. Han har också passat barnbarnen så att föräldrarna har kunnat ta kortare semestrar etc. Men höjdpunkterna enligt dem alla har varit att han har tagit varje barnbarn med sig på utlandsresa när de hade tagit studenten! Papy, som han kallas för, fyller 100 år i sommar och det är tämligen uppenbart hur mycket han är älskad och uppskattad av sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn.
Förresten, Laila Freivalds hedrade sin mormor den gången då hon var sommarpratare i P1!